2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
در سفر به چابهار کجاها برویم؛ از گل فشان تا اسکه

در سفر به چابهار کجاها برویم؛ از گل فشان تا اسکه

چابهار جای دیدنی کم ندارد. از بازارها گرفته تا ساحل و کوه های مریخی. پس برای سفر به این شهر استان سیستان و بلوچستان برنامه ریزی کنید.

دوات آنلاین -استان سیستان و بلوچستان جاذبه های گردشگری بسیار زیادی دارد اما آن طور که باید و شاید معرفی نشده است. یکی از پر مسافرترین شهرهای این استان، چابهار است که به واسطه داشتن منطقه آزاد بیش از دیگر شهرها شناخته شده و مورد توجه قرار گرفته است.

 

فاصله زمینی و هوایی چابهار تا تهران

ایرنا نوشت: شهرستان چابهار با مساحتی حدود ۱۷ هزار و ۱۵۵ کیلومتر مربع در منتهی الیه جنوب شرقی ایران در کنار آب های گرم دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته است.

 

این شهرستان از شمال با شهرستان های ایرانشهر و نیکشهر و از جنوب به دریای عمان و از شرق به کشور پاکستان و از غرب نیز به استان های کرمان و هرمزگان محدود است.

 

بندر چابهار(مرکز شهرستان) با وسعتی بالغ بر ۱۱ کیلومتر مربع در ارتفاع ۷ متر از سطح دریا قرار گرفته است و در ۶۰ درجه و ۳۷ دقیقه طول شرقی و ۲۵ درجه و ۱۷ دقیقه عرض شمالی واقع شده است.

 

بیشتر بخوانید: سواحل ‌مکران چه جاهای دیدنی و تفریحی دارد

 

فاصله هوایی شهرستان چابهار تا تهران هزار و ۴۵۶ کیلومتر و فاصله زمینی آن نیز از جاده ایرانشهر- کرمان هزار و ۹۶۱ کیلومتر است و فاصله بندر چابهار تا زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان نیز ۶۴۵ کیلومتر است.

 

این شهرستان حدودا ۳۱۰ کیلومتر با دریای عمان مرز آبی دارد.

 

خلیج چابهار با بریدگی طبیعی و استثنایی خود، بزرگترین خلیج ایران در پیرامون سواحل دریای عمان به شمار می رود و نزدیکترین آبراه به اقیانوس هند است.

 

خلیج چابهار؛ دیدنی و آرامش بخش

خلیج چابهار جلوه ای زیبا از طلوع و غروب خورشید در دریا ایجاد می کند، در کناره های دریای عمان و در قسمت جنوبی شهرستان چابهار صخره های بزرگی بر اثر پیشروی آب دریا و فرسایش سنگ های رسوبی بوجود آمده که چشم انداز زیبایی را خلق کرده است.

اسکله های چابهار جالب توجه است

اسکله های بندر چابهار

بندر چابهار دو اسکله بزرگ به نام های شهید کلانتری و شهید بهشتی با ظرفت تخلیه و بارگیری ۱۵ تا ۱۰۰ هزار تن را دارد.

 

در این شهرستان چندین اسکله صیادی وجود دارد که سه اسکله صیادی تیس، رمین و بریس از سایر اسکله ها دیدنی تر است.

 

آشنا شوید: جاذبه های گردشگری بندر گواتر

 

اسکله تیس در محوطه منطقه آزاد، رمین در ۱۰ کیلومتری و بریس در ۶۰ کیلومتری چابهار قرار دارند.

تماشای گل فشان های چابهار را از دست ندهید

گل فشان های تماشایی

در بین دشت کهیر و تنگ و در ۲۰ کیلومتری روستای کهیر در مسیر جاده تنگ گالک به فاصله چند کیلومتری سه تپه کوچک گل فشان به ارتفاع ۱۰- ۲۰ متر وجود دارد که دو عدد از آنها مانند تپه بوده و از سال ها قبل غیر فعال شده است و سومی به شکل یک آتشفشان فعال است و از دهانه آن گل سرد طوسی رنگی تراوش می شود و نکته جالب این است که نظیر این سه گل فشان تا کنون در هیچ نقطه از جهان گزارش نشده است.

 

در کنار این کوه یک مجتمع تفریحی با حمایت مالی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال ساخت است.

تالاب صورتی رنگ در کجای چابهار است

تالاب صورتی رنگ چابهار

تالاب لیپار در ۱۵ کیلومتری شهر چابهار پس از روستای رمین در مسیر جاده ساحلی گواتر و در تنگه ای با صخره های مشرف به دره ای سبز قرار دارد و از بالای آن روستای لیپار در میان سبزه زار ها پیداست.

 

بدانید: شهر سوخته کجاست و تاریخچه آن چیست؟

 

در میان دو کوه که فاصله چندانی با هم ندارند آب بندی طبیعی ایجاد شده که آب های سرگردان اطراف را جمع می کند و از این طریق آبگیری به طول ۱۴ کیلومتر بوجود آورده است و پرندگانی مانند چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاوسک، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی و خوتکا در منطقه دیده می شوند و از آنجایی که سطح زمین از سنگ های صورتی تشکیل شده آبهای این تالاب صورتی رنگ دیده می شود و به آن تالاب صورتی نیز گفته می شود.

درخت انجیر معابد در سواحل چابهار دیده می شود

انجیر معابد در نوار ساحلی چابهار

درخت بزرگی که به زبان محلی به آن کرگ نیز گفته می شود در نوار ساحلی چابهار می روید و در آن شیره سفید رنگی وجود دارد و جزء درختان تیره کائوچویی به شمار می رود.

 

تاج این درخت بزرگ و پهن است و از انشعابات آن ریشه های نابجا می روید، پوست درخت صاف و خاکستری، برگهایش بیضی شکل ساده و درشت است، میوه های آن نارنجی رنگ و به درشتی فندق و قابل خوردن است.

 

این درخت ها عموما عمری صد ساله دارند و بیشتر در نزدیکی زیارتگاه ها نیز دیده می شوند.

 

هم اینک در روستاهای رمین، تیس، تیس کوپان، ماشی، لیپار و کوپان سر این درخت ها وجود دارد.

جنگل حرا در چابهار منحصر به فرد است

جنگل حرا بی نظیر است

در ناحیه ساحلی خلیج گواتر بویژه در خور باهو و در نزدیکی محلی که رودخانه باهوکلات به دریای عمان می ریزد، جنگلی از گونه های حرا وجود دارد.

 

راهنمای سفر: مکان‌های تاریخی و دیدنی شهر زاهدان

 

حرا درختچه ای است که در مردابهای نواحی گرم کرانه عربستان، مصر و جنوب ایران از جمله شهرستان چابهار می روید.

 

از مشخصات حرا این است که دانه آن بر روی درخت مادر رشد اولیه کرده و سپس نهال جوان حاصل از درخت جدا شده و به مرداب می افتد.

 

برگ های حرا با دوام است و ظاهری بیضی شکل و منتهی به یک خامه باریک دارد، قسمت مورد استفاده این درخت پوست شاخه های آن است.

گاندو یکی از جانوران بومی چابهار است

گاندو در رودخانه باهوکلات

رودخانه باهوکلات در ۹۰ کیلومتری شرق چابهار به خلیج گواتر دریای عمان سرازیر می شود، این رودخانه از لحاظ مختلف بویژه وجود تمساح ایرانی در آن از نظر گردشگری اهمیت ویژه ای دارد.

 

'گاندو' نام تمساح پوزه کوتاهی است که به طور طبیعی در این منطقه زیست می کند.

حتما با کوه های مریخی چابهار آشنا هستید

کوه های مریخی؛ از مناظر دیدنی چابهار

کوه های مریخی یا بدبوم که به آنها مینیاتوری نیز گفته می شود یکی از مناظری است که به موازات ساحل از منطقه کچو تا خلیج گواتر کشیده شده اند و از پدیده های ژئو مورفولوژی این ناحیه هستند.

 

ساخت مجتمع نجوم

مجتمع علمی- تفریحی موسوم به مجتمع نجوم در جاده ساحلی چابهار بریس در حال ساخت است.

 

این مجتمع که به گفته برخی افراد در خاورمیانه بی نظیر است به علت موقعیت مکانی خاص خود مورد توجه منجمان قرار دارد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.