2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
نقدی بر سریال پلاک 13؛ ساده و تکراری

نقدی بر سریال پلاک 13؛ ساده و تکراری

آیا سریال پلاک 13 می تواند مخاطب را بخنداند و نشاط را به تلویزیون بازگرداند یا این که به سرنوشت سریال های ناموفق قبلی دچار می شود؟

دوات آنلاین -سریال پلاک 13 به کارگردانی آرش معیریان جدیدترین سریال نود شبی تلویزیون است که به سبک کمدی‌های سیتکام ساخته شده است. قصه این مجموعه در لوکیشن‌های ثابتی می‌گذرد و ماجرا از آن جا شروع می‌شود که یک خانه باغ از طرف عمه خانواده به وراث ارث می‌رسد. کاراکترهای قصه که با یکدیگر نسبت فامیلی دارند، مجبور می‌شوند طبق وصیت عمه در خانه باغ کنار هم زندگی کنند و اختلافات‌شان را کنار بگذارند.

 

خراسان نوشت: این سریال در هر دو قسمت ماجرای مربوط به یکی از شخصیت‌ها را روایت می‌کند و زمان هر قسمت حدودا 30 دقیقه است. هنوز مدت زیادی از پخش «پلاک 13» نمی‌گذرد و تعدادی از شخصیت‌ها وارد قصه نشده‌اند، اما طبق آن چه در قسمت های ابتدایی این مجموعه دیدیم، احتمالا این سریال هم به سرنوشت «وضعیت زرد»، «مردم معمولی» و «صفر 21» دچار خواهد شد.

عکسی از سریال پلاک 13

موقعیت های تکراری در سریال پلاک 13

سریال برای خنداندن مخاطب به موقعیت‌های دم‌دستی، ساده‌ و تکراری متوسل می‌شود که به سختی لبخند روی لب تماشاگر می‌آورد. دیالوگ‌های سریال نیز به اندازه کافی بامزه نیستند و شوخی‌های کلامی هم نمی‌توانند مخاطب را به خنده بیندازند. تعدادی از شخصیت‌های قصه مانند مرد مظلومی که همسری غرغرو دارد با بازی حسین رفیعی و متقابلا زنی که از رفتارهای همسر ساده‌اش به ستوه آمده با بازی شهره سلطانی، کاراکترهایی تکراری هستند که پیش از این، نمونه‌های آنان را فراوان در آثار کمدی دیده‌ایم.

 

بازی بازیگران سریال نیز امتیاز ویژه‌ای برای این مجموعه به حساب نمی‌آید. به عنوان مثال علی صادقی کاملا خودش را در «پلاک 13» تکرار کرده و در نقش همان کاراکتر پررو و کم هوش ظاهر شده است. هرچند هنوز قسمت های کمی از این مجموعه پخش شده، اما با توجه به شروعی که سریال داشت، بعید است «پلاک 13» به عنوان تنها مجموعه کمدی جدید تلویزیون بتواند نشاط را به آنتن برگرداند.

عکسی از سریال پلاک 13

سیتکام‌های ناموفق تلویزیون و نمایش خانگی

پیش از «پلاک 13»، تلویزیون باز هم سراغ ساخت سیتکام (کمدی های موقعیت که معمولا در لوکیشنی محدود ساخته می شوند)  رفته بود. تابستان امسال کمدی «وضعیت زرد» ساخته مجید رستگار روی آنتن رفت. این سریال هم تعدادی لوکیشن و شخصیت ثابت داشت که در هر قسمت داستان جداگانه‌ای را روایت می‌کرد.

 

«وضعیت زرد» هم در خلق موقعیت‌های کمدی جذاب و شوخی‌های بامزه چندان موفق نبود و نتوانست مورد توجه قرار بگیرد. بیشتر بازیگران سریال چهره‌های جدید بودند و این موضوع هم در پخش بی‌سروصدا و دیده نشدن سریال بی‌تاثیر نبود. این مجموعه تعداد قسمت‌های کمی داشت، اما «پلاک 13» قرار است در حدود 90 قسمت ساخته شود.

 

مجموعه «صفر 21» به کارگردانی جواد رضویان و سیامک انصاری نیز قرار بود کمدی‌های نود شبی را در تلویزیون احیا کند، اما برخلاف انتظارات این سریال هم نتوانست رضایت مخاطبان را جلب کند، بنابراین در قسمت 25 به پایان رسید و ادامه آن ساخته نشد. ساخت سریال سیتکام در مدیوم نمایش خانگی هم نتیجه موفقیت‌آمیزی به دنبال نداشت.

 

رامبد جوان در اولین تجربه سریال‌سازی خود در این مدیوم، مجموعه «مردم معمولی» را جلوی دوربین برد و از حضور بازیگران با سابقه‌ای مانند شبنم مقدمی و آتیلا پسیانی بهره برد، اما این سریال با انتقاد مخاطبان مواجه شد.

 

کار به جایی رسید که فیلیمو و رامبد جوان تصمیم گرفتند تغییراتی در سریال ایجاد کنند و قسمت‌های ابتدایی آن از فیلیمو حذف شد، اما باز هم نتیجه متفاوتی برای «مردم معمولی» رقم نخورد و در نهایت به تجربه‌ای ناموفق برای رامبد جوان تبدیل شد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
مبینا 1400/12/24
باحاله
نرگس 1400/12/02
من سریال پلاک 13 را بک سری قسمتاش دیدم قسمت 61 ش خیلی خندیدم ولی قسمت 62 را بیشتر دوست دارم حتما اگه ندید کاری نداشتید ببینید عاشق انجایی اش هش هستم که باملا غه رعنا و مریم میزنند به هم پشت صحنه خیلی دوست دارم
نرگس 1400/12/02
من سریال پلاک 13 را بک سری قسمتاش دیدم قسمت 61 ش خیلی خندیدم ولی قسمت 62 را بیشتر دوست دارم حتما اگه ندید کاری نداشتید ببینید عاشق انجایی اش هش هستم که باملا غه رعنا و مریم میزنند به هم پشت صحنه خیلی دوست دارم
ناشناس 1400/08/30
امیدوارم آقای معیریان تجربه فیلم های سینماییشون رو در سر وشکل این نوع محصول تصویری تکرار نکنند و در ۲۷دقیقه ی هرقسمت شاهد چند لحظه جذاب باشیم همچنین روشِ استفاده از شخصیت هایی که کارگردان و نویسندهای سابق تلویزیون خلق کردند به شدت نخ نما شده. امیدوارم برای فیلمنامه ها هم کمی بیشتر وقت و نوآوری خرج کنیم
Moonlight 1400/08/29
متاسفانه شاهد یه سیتکام ناموفق دیگه برای آنتن شبکه سه هستیم و بازهم شوخی های دم دستی و تفکر یه دهه قبل حاکمه ! نود قسمت سریال پتانسیل بالایی برای خندوندن مخاطب داره اما فیلمنامه ضعیف و کارکتر های تکراری که اشاره درستی به علی صادقی عزیز شد بی تاثیر نبودن. کارکتر پرو و کم هوشی که تو سریال‌های زیادی شاهدش بودیم .لوکیشن ثابت و تصویر برداری ساده باعث میشه مخاطب زود از سریال دل بکنه و متاسفانه از قسمت دوم مخاطب ها رفته رفته کاهش پیدا کرد چون وقتی تیزر سریال مژده یه سریال طنز رو میده خیلی ها میخوان یه فرصت دیگه به تلوزیون بدن !
ناشناس 1400/08/29
اگر واقعا متنی به عنوان فیلمنامه در کار وجود داره گویا نویسنده از سریال های دو دهه پیش کلا بی خبره که موقعیت و شوخی ها اینقدر سطحی و تکراری هستن .یک تفکر خوب و خلاق با استفاده از این بازیگرها و لوکیشن کاری می ساخت که جریان ساز بشه نه اینکه تکرار درجه سوم سریال های دهه های پیش باشه
ناشناس 1400/08/22
شبیه دیوار به دیوار نیست !!؟؟؟؟!!!!

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.