2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
علائم مهم مشکل تیروئید در زنان؛ کم کاری و پر کاری

علائم مهم مشکل تیروئید در زنان؛ کم کاری و پر کاری

چگونه بفهمیم احتمالا دچار مشکل تیروئید هستیم؟ نشانه های مهم این اختلال چیست؟

دوات آنلاین -مشکل تیروئید از جمله مشکلات شایعی است که به ویژه زنان باید نسبت به آن بسیار حساس باشند و با آگاهی از علائم این بیماری آنها را جدی بگیرند و پیگیری کنند. این نشانه ها حکایت از آن دارد که شما دچار پرکاری یا کم کاری تیروئید هستید البته فقط در حد یک احتمال زیرا نتیجه قطعی بعد از آزمایش خون مشخص خواهد شد.

 

ایسنا به نقل از روزنامه تایمزآو ایندیا نوشت: احساس خستگی شدید، ریزش مو، قاعدگی نامنظم، احساس لرزش، اضطراب، گرسنگی و تعریق از جمله علائم شایعی هستند که ممکن است در سنین مختلف تجربه شود اما اگر غده تیروئید عملکرد صحیحی نداشته باشد این نشانه ها بیشتر بروز پیدا می‌کند.

 

افزایش یا کاهش بی دلیل وزن؛ نشانه اختلال تیروئید

میزان ترشح غده تیروئید بر متابولیسم کلی بدن تاثیر داشته و وزن را نیز تحت کنترل دارد. در حالیکه دلایل زیادی برای کاهش یا افزایش وزن وجود دارد، اگر تغییرات ناگهانی در وزن مشاهده شد لازم است عملکرد این غده بررسی شود.

علائم کم کاری و پر کاری تیروید در زنان چیست

تیره شدن چین و چروکهای پوست در اطراف گردن

یکی از علامتهای اولیه شایع اختلال تیروئید که ممکن است مورد توجه قرار نگیرد، تیره شدن پوست گردن است. علاوه براین، غده تیروئید مسئول حفظ سلامت پوست و مو است.

 

بیشتر بخوانید: بهترین خوراکی ها برای تنظیم هورمون زنانه

 

اختلال در سطح هورمونهای T3 و T4 می تواند مشکلاتی مانند خشکی پوست، خارش سر، پوست چرب یا شکنندگی ناخن ها را ایجاد کند.

 

احساس ضعف و خستگی؛ از علائم مشکل تیروئید

از دست دادن انرژی یا احساس خستگی اغلب نشانه های پیری و استرس روزمره هستند. هرچند، احساس خستگی مزمن می تواند ناشی از مشکل زمینه ای تیروئید باشد.

 

بدانید: برای پرخوری قبل از دوران قاعدگی چه کار کنیم

 

از آنجا که غده تیروئید بر عملکرد متابولیک تاثیر می گذارد، کم کاری تیروئید می تواند منجر به کند شدن سوخت و ساز شود و به طور معمول فرد را خسته و بی حال کند.

اختلال تیروئید در زنان چه نشانه هایی دارد

اضطراب و عصبی بودن می تواند به خاطر تیروئید باشد

هرگونه علائم تضعیف یا وخیم شدن سلامت روان را باید جدی گرفت. در حالیکه بسیاری از شرایط جسمی با نوسانات خلقی و استرس ارتباط دارند، گفته می شود که زنان مبتلا به تیروئید در معرض خطر بیشتری از اضطراب، عصبی بودن، لرزش، نوسانات شدید خلقی و همچنین مه مغزی قرار دارند.

 

دانستنی: چگونه از سرطان دهانه رحم پیشگیری کنیم

 

همچنین علائم دیگر کم کاری تیروئید می تواند شامل از دست دادن قدرت حافظه، کاهش سطح تمرکز و کاهش سطح انرژی هنگام انجام فعالیتها و کارهای روزمره باشد.

 

زنان مشکلات خواب را جدی بگیرند

اختلال عملکرد تیروئید می تواند به طور چشمگیری روی خواب تاثیر بگذارد. پرکاری تیروئید می تواند بر خلق و خو، سیستم عصبی، احساس خستگی و ضعف عضلانی تاثیر بگذارد که تداوم این شرایط خواب راحت را برای فرد دشوار میکند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.