2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
نقد سریال افرا؛ ملودرام خانوادگی با بازی های خوب

نقد سریال افرا؛ ملودرام خانوادگی با بازی های خوب

ویژگی های سریال افرا چیست و آیا این سریال می تواند نظر مثبت بینندگان را جلب کند؟ این سریال چه نقاط قوتی دارد؟

دوات آنلاین -بهرنگ توفیقی پس از ساخت سریال آقازاده در نمایش خانگی، سال گذشته به تلویزیون بازگشت و سریال افرا را جلوی دوربین برد. به مسئله حفظ محیط زیست و جنگل‌ها و مشکلات محیط‌بانان پرداخته است. در ادامه مطلب نقدی بر این سریال را به نقل از روزنامه خراسان بخوانید.

عکسی از سریال افرا

افرا، سریالی خانوادگی درباره محیط زیست

همان طور که گفتیم داستان اصلی افرا درباره محیط زیست و محیط‌بانان است، اما در کنار این موضوع، ماجراهای مربوط به دو خانواده و مسائل دیگری نیز در سریال مطرح می‌شود. روایت قصه‌های خانوادگی در کنار مسئله اصلی سریال، به نفع افرا است. مسعود به دلیل عشق و علاقه‌ای که به محیط زیست و حیوانات دارد، شغل جنگل‌بانی را انتخاب کرده و حاضر نیست در کارخانه پدرش مشغول به کار شود. او در ارتباط با همسر خود نیز دچار مشکل است و در گیر و دار جدایی از اوست.

 

علاوه بر مسعود و خانواده او، چند شخصیت دیگر نیز در قصه حضور دارند که قرار است ماجرای این شخصیت‌ها در نقطه‌ای به یکدیگر پیوند بخورد. قصه افرا در قسمت‌های ابتدایی یک داستان خانوادگی معمولی بوده، اما تعدد شخصیت‌ها و ماجراهای مربوط به آن‌ها می‌تواند مخاطب را به خوبی درگیر سریال و انگیزه دنبال کردن قصه را در تماشاگر ایجاد کند.

 

افرا روایت خوبی از قصه شخصیت‌هایش داشته، اما اگر ماجراهای جذاب‌تری به سریال اضافه نشود، کار افرا برای جلب نظر مخاطب سخت می‌شود.

 

سریال افرا و روایت مشکلات محیط‌بانان بدون شعار

این که سریال افرا قصد دارد به مشکلات محیط‌بانان، امکانات کم آن‌ها، مسئولیت سخت و خطراتی که آن‌ها را تهدید می‌کند بپردازد، نکته مثبت و خوبی برای سریال است، اما چگونگی طرح این مسائل در قصه نیز بسیار مهم است.

 

مسئله کمبود امکانات محیط‌بانان در مقابله با شکارچیان، اختلاف نظر آنان با خانواده و اطرافیان، حساسیت‌های خاصی که این افراد به واسطه شغل‌شان درباره غذای خود دارند، کم توجهی به این حرفه، همکاری نکردن برخی مسئولان با آنان و مسائل مشابه، موضوعاتی هستند که در قسمت‌های اولیه به خوبی لابلای قصه به آن‌ها اشاره شده، اما اگر سریال در ادامه به صورت شعارگونه به این مسائل بپردازد، مخاطب آن را نمی‌پذیرد.

 

قاب‌های زیبا در سریال افرا

بخش زیادی از سریال افرا به اقتضای داستانی که دارد، در شمال کشور جلوی دوربین رفته است و سریال این فرصت را داشته است که زیبایی‌های این منطقه را به تصویر بکشد و مخاطب شاهد قاب‌های زیبا و چشم‌نوازی در سریال باشد. افرا از این فرصت به خوبی استفاده کرده و می‌توان از تصویربرداری این مجموعه به عنوان نقطه قوت آن یاد کرد.

 

نماهای هوایی سریال از جنگل‌ سرسبز، جاده و دریا، به خوبی زیبایی‌های شمال کشور را به تصویر کشیده و تماشای سریال را از لحاظ بصری، برای مخاطب جذاب کرده است.

عکسی از سریال افرا

انتخاب بازیگران شمالی و بازی‌های خوب

یکی دیگر از امتیازهای سریال افرا انتخاب بازیگران شمالی است. پژمان بازغی اصالتا شمالی است، مینا وحید متولد رشت و نسرین بابایی نیز گیلانی است، بنابراین هر سه به لهجه تسلط داشته‌‌ و توانسته‌اند لهجه را به خوبی ادا کنند. بیشتر بازیگران افرا در این مجموعه بازی خوبی داشته‌اند که جزو ویژگی‌های مثبت سریال است.

 

روزبه حصاری که با سریال‌های یادآوری و بچه مهندس شناخته می‌شود، نقش متفاوتی در افرا دارد و از پس ایفای نقش خود برآمده است. مینا وحید و همچنین مهدی سلطانی که در نقش پدر دلسوز و البته سخت‌گیر قصه جلوی دوربین رفته، بازی‌های خوبی داشته‌اند.

 

سارا باقری در نقش مائده و محمد صادقی در نقش پیمان چهره‌های جدید سریال هستند. سارا باقری که پیش از این تجربه‌ بازی در تله فیلم خون‌بها و حضور کوتاهی در سریال هیولا نیز داشته است، بازی قابل قبولی در افرا دارد. محمد صادقی نیز با مجموعه مانکن شناخته می‌شود. او در این سریال بازی بسیار ضعیفی داشت، اما بهرنگ توفیقی در سریال خود توانسته بازی بهتری از او بگیرد. هنوز چهره‌هایی مانند علیرضا آرا و پیام دهکردی وارد قصه نشده‌اند

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
ناشناس 1400/09/12
حرف اون کاربری که گفته کلیشه کلیشه گرم درست گفته
علیرضا 1400/07/19
در این سریال رفتار ارباب گونه حاج محمود نسبت به فقرایی که خود یک زمان از آن قشر بود در نهایت تغییر نکرد و این یعنی تحسین این گونه رفتار ها در سریال های ایرانی
دلارام 1400/07/19
بازیگر نقش پروین فوق العاده ضعیف بازی کرد هم چنین دخترش مائده ولی بازی فریبا متخصص عالی عالی
ناشناس 1400/07/12
هرشب اشک منو وبچه هامو در میارند خیلی کم مشکل داریم برای هنرپیشه هاهم گریه میکنیم
پارسا 1400/07/05
فیلمنامه ضعیف حکم قصاص خیلی راحت اعلام شد بعد متهم ردیف دوم تو دادگاه نمیومد راحت رفت تهران پلیس اصلا پیگیر مهران نشد. اول فیلم اصلا معلوم نبود که عقیل پسر این خونواده اس. یه جایی طرف ۱۶۵میلیون پول نقد از بانک میگیره مگه بانک میده همجین پولی طرف چکش برگشت میخوره صاف میره تو بند قاتلا بازداشتگاه هم نه بند قاتلا.یکم ساده انگاری داره داستان
سعید آجودانی 1400/06/31
با سلام عرض کنم در رابطه با نقص وکم و کاست در رابطه با قوانین کشوری وکیفری در امر شکار وشکارچی وهمینطور ماموران محیط بانی گفتنی بسیار است .اما سناریو وداستان ضعیف فیلم که مرنب از این شاخ به آن شاخ میپرد بدون اینکه نتیجه درست ومرتبطی ارایه کند محیط بان خواهر خود را با جوانک در جنگل میبیند بعد از زد وخورد همان روز دیگر ..........دختر که اصلا انگار نه انگار. بعد پسر برای خواستگاری برادر خود را که نزد پدر پولدار دختر کار میکند جلو میفرستد،با وجودی که نه کار ودرآمدی دارد نه منزل وخانه ای نه شرایط ازدواج با یک دختر حتی در سطح خودش، بعد از جواب دندان شکن پدر دختر به برادر پسر باز با پا در میانی عروس خانه باز هم قرار میشود به همراه والدین به منزل دختر بروند که این اساسا خود سوال برانگیز است ضعف داستان شروع میشود از طرفی در کدام قانون در کجا وچه کسی گفته هر کسی برای خواسگاری به در خانه ای رفت خانواده موظف به قبول هستند ؟ از طرف دیگر مگر قرار است هر کس جواب منفی از خواستگار گرفت پی قاجاق وکسب درامد از راههای خلاف را در پیش بگیرد اینها مطالبی است که در جواب خانواده پسر در دادگاه از جانب وکیل مدافع باید عنوان میشد اما وکیل مدافع فقط مشغول تناقل پسته و. . . . میباشد ضعف سناریو مردی که ضابت قانون واجرای احکام این قوانین است در درگیری باقاچاقچیان و در دفاع از خود هم مورد اصابت گلوله قرار گرفته وهم یکی از انها را با تیر زده است وحال مورد اتهام به جرم قتل از نوع درجه یک قرار گرفته است .نقص از قانون
الهه 1400/06/27
عرض سلام ،سریال خیلی خیلی عالی .....این سریال دارای مفاهیم ،پند ،نکته های بالایی ،باور کنید قصه زندگی خیلی هاست....کشته شدن پیمان...آشوبی که تو زندگی هردو خانواده اتفاق افتاد، رفتار ناپسند ،بی فکری مائده...پنهان کردن ،دروغ گفتن مسائل خانوادگی....من به نوبه خودم به این سریال نمره بیست میدم...از کارگردان ،بازیگران ،دست اندر کاران ،همه ،همه تشکر میکنم....ما خانوادگی هرشب بی صبرانه منتظر دیدن این سریالم،حتی آهنگای تیتراژ اول آخر فیلم واقعا زیبا شنیندنی...واقعا شغل محیط باتی ،بسیار شریف،مقدسی...خدا همشون حفظ کنه....انشاا... ازاین سریالهای عالی زیاد درست بشه...ازهمه ممنونم،خدا نگهدارتون
R 1400/06/26
سریال خوبیه
اسماعیل 1400/06/23
از زمانی که پیمان مرد دیگه بد شد پیمان نقش اصلی فیلم بود نویسنده در این سریال بایستی بیشتر از عشق و علاقه بین پیمان و مائده رو نشون میداد من فقط نگاش میکنم که ببینم آخرش چی میشه
ناشناس 1400/06/20
سلام و عرض ادب محیط بانی زیر نظر کدوم نهاد و ارگانیه این فیلم محیط بانی و جنگلبانی رو زیر سوال برده قتل عمد که نبوده ، انجام وظیفه بوده ،

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.