2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
طرز تهیه 3 ته دیگ مجلسی خوشمزه، زعفرانی، سیب زمینی و نان

طرز تهیه 3 ته دیگ مجلسی خوشمزه، زعفرانی، سیب زمینی و نان

روش درست کردن سه نوع ته دیگ خوشمزه را که برای مجالس و مهمانی ها مناسب است در این مطلب یاد بگیرید.

دوات آنلاین -ته دیگ همیشه سفره شما رنگ و لعابی ویژه می دهد و باعث می شود میزی که چیده اید خوشمزه تر و به یاد ماندنی تر بشود اما درست کردن ته دیگ مجلسی فوت و فن های خاص خودش را دارد. شما می توانید برای مهمانی های خود یکی از سه نوع ته دیگ زعفرانی، سیب زمینی و نان را در نظر بگیرید.

ته دیگ زعفرانی مجلسی را چطور درست کنیم

طرز تهیه ته دیگ زعفرانی با ماست

مواد لازم

برنج    ۴ پیمانه

ماست  ۱ پیمانه

زعفران دم‌کرده به مقدار لازم

روغن  به مقدار لازم

 

دستور پخت

ابتدا آب برنج را بگذارید جوش بیاید و بعد برنج خیس کرده را به آن اضافه کنید مقداری نمک داخل آن بریزید اجازه بدهید کمی بجوشد. زمانی که مقداری از برنج نرم شد و مقدار خیلی کم وسط آن سفید و سفت تر باشد، آبکش کنید.

 

فیلم: آموزش تهیه ته چین مرغ و اسفناج

 

سپس داخل قابلمه روغن بریزید. در ظرفی دیگر ماست و زعفران را مخلوط کنید و آن را روی روغن کف قابلمه بریزید.

 

برنج ساده را ابتدا با کف گیر روی آن بریزید و پخش کنید سپس تمام برنج را روی آن بریزید و آن را مانند کوه جمع کنید و چند سوراخ روی آن بزنید و مقدار کمی آب جوش و روغن روی آن بریزید.

ته دیگ نان مجلسی و خوشمزه است

ته دیگ مجلسی با نان برشته

چی لازم داریم

نان لواش (نان تست، باگت، سنگک، تافتون، سیب‌زمینی)

برنج آب‌کش شده

روغن

 نمک، زردچوبه و زعفران (دلخواه)

 

روش تهیه

ابتدا مقداری روغن درون قابلمه ابریزید. برای تهیه ته دیگ نان برشته باید اطمینان حاصل کنید که روغن کافی ته قابلمه ریخته‌اید. چون مقدار مناسب روغن هنگام پخت به برشته شدن آن کمک زیادی می‌کند. و مقدار زیادی از آن جذب نان خواهد شد.

 

ببینید: آموزش پخت مرغ شکم پر مجلسی

 

برای خوشمزه‌تر شدن ته دیگ در این مرحله به روغن داغ کمی نمک و زعفران یا زردچوبه اضافه کنید.

 

این ادویه‌ها هر دو به خوش‌رنگ‌تر شدن ته دیگ نیز کمک می‌کنند. علاوه بر ادویه شما می‌توانید از ترکیب ۱ به ۳ کره و روغن نیز برای خوش‌طعم شدن استفاده کنید.

 

پس از اینکه روغن داغ شد برای ته دیگ نان ، نان را به شکل دل‌خواه کف قابلمه بچینید. به‌طوری‌که فاصله‌ای بین آنها باقی نماند و به‌طور کامل کف قابلمه را بپوشاند. اگر نان شما خیلی نازک است می‌توانید دو لایه نان را روی هم قرار دهید.

 

پلوی آبکش شده را روی نان‌ها ریخته و در قابلمه را بگذارید. در این مرحله باید برای مدت کوتاهی شعله اجاق گاز را زیاد کنید تا ته دیگ نان خودش را بگیرد.

 

وقتی که بخار فضای ظرف را پر کرد شعله را کم کنید تا ته دیگ به مرور زمان سرخ و طلایی شود. برای داشتن ته دیگ نان برشته حتما نیازمند مرحله پخت طولانی هستید.

برای مهمانی های خود ته دیگ سیب زمینی درست کنید

ته دیگ سیب زمینی را چطور درست کنیم

ابتدا برنج را از چند ساعت قبل خیس کرده و کمی نمک به آن می زنیم.

 

فیلم آشپزی: دستور پخت خورش فسنجان مجلسی

 

بعد داخل یک قابلمه دیگه آب را جوش می آوریم و برنج خیس شده را اضافه می کنیم و به برنج اجازه می دهیم تا کمی نرم و آماده آبکش کردن بشود و در نهایت آبکش می کنیم.

 

حالا باید سیب زمینی ها را حلقه ای ببریم بهتر است ضخامت حلقه های بین ۵ تا نهایتا ۷ الی ۸ میلیمتر باشد.

 

حالا با استفاده از قالب های شیرینی پزی به شکل های دلخواه دانه دانه حلقه ها را قالب می زنیم. تعداد گلهایی که در می آوریم بسته به اندازه سطح قابلمه دارد.

 

حالا همه سیب زمینی های قالب زده شده را می شوییم تا نشاسته اضافی برود و بعدا به کف قابلمه نچسبند.

 

کف یک قابلمه که حتما باید کاملا نچسب باشد به مقدار کافی روغن می ریزم. حالا سیب زمینی ها را داخل قابلمه می چینیم و کمی نمک می پاشیم.

 

حالا کمی از برنج را روی کل سطح سیب زمینی ها پخش می کنیم و این کار را به آرامی انجام می دهیم تا جای سیب زمینی ها بهم نخورد.

 

در نهایت مابقی برنج را هم میریزیم و روی سطحش چند تا حفره ایجاد می کنیم تا بهتر دم بکشد و نصف فنجان آب (برای دوپیمانه برنج خام) دور تا دور قابلمه می ریزیم.

 

حالا برنج را دم می گذاریم اول شعله را زیاد می کنیم تا بخار برنج بلند بشود و بعد حرارت را ملایم میکنیم تا ته دیگ نسوزد و برنج هم کم کم دم بکشد.

 

منابع: ایرنا- ایران شالی- تبیان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.