2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
باقالی پلو با گوشت ماهیچه و مرغ؛ طرز تهیه مجلسی

باقالی پلو با گوشت ماهیچه و مرغ؛ طرز تهیه مجلسی

تمام فوت و فن های درست کردن باقالی پلوی خوشمزه و مجلسی را می توانید در این مطلب بخوانید.

دوات آنلاین -باقالی پلو از جمله غذاهای سنتی ایرانی است که از دیرباز در مجالس سرو می شد. این غذا از دوران صفویه رایج شد و اآن زمان غذای مخصوص درباریان و ثروتمندان بود. هنوز هم باقالی پلو جنبه مجلسی خودش را حفظ کرده و مخصوصا در مهمانی های رسمی جایگاه ویژه ای دارد. این غذا را می توان هم با گوشت ماهیچه درست کرد و هم با مرغ البته در برخی مناطق آن را با ماهی می پزند که آن هم در نوع خودش خوشمزه است.

 

برای باقالی پلو با گوشت ماهیچه چی لازم داریم

ماهیچه با استخوان گوسفندی سه عدد

پیاز خلالی شده دو عدد

سیر رنده شده :۳ سه حبه

برگ مو سه عدد

پودر پاپریکا یک قاشق چای‌خوری

فلفل سیاه: نصف قاشق چای‌خوری

جوز هندی: نصف قاشق چای‌خوری

زعفران دم کرده سه قاشق غذاخوری

نمک: به میزان لازم

برنج سه پیمانه

شوید تازه خرد شده دو پیمانه

باقالی سبز تازه یا فریزری دو پیمانه

سیب زمینی، کاهو و یا نان لواش برای ته دیگ

باقالی پلوی مجلسی با گوشت ماهیچه را چطور درست کنیم

دستور پخت باقالی پلو با ماهیچه

ابتدا برای درست کردن هر غذایی که از برنج تهیه می‌شود باید برنج را از چند ساعت قبل کاملاً تمیز بشوییم تا آب آن شفاف شود و بعد با مقداری نمک و آب آن را خیس کنید.

 

یک قابلمه مناسب که بشود همه ماهیچه‌ها را داخل آن باهم سرخ کرد انتخاب کنید، ۴ الی ۵ قاشق غذاخوری روغن داخل آن بریزید تا بر روی حرارت داغ شود. سپس پیاز خورد شده را اضافه کرده و اجازه دهید تا طلایی شوند.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خوراک زبان مجلسی

 

بعد از طلایی شدن پیاز، ماهیچه‌ها را داخل قابلمه بریزید و دو طرف آن را به مدت ۵ دقیقه در پیازها تفت دهید.

 

ادویه‌جاتی مانند فلفل سیاه، پودر پاپریکا، جوز هندی، برگ مو و سیر رنده شده را روی ماهیچه‌ها بریزید و ماهیچه را بغلطانید تا ادویه با گوشت مخلوط شود، ۵ دقیقه دیگر دو طرف ماهیچه‌ها را با ادویه‌ها سرخ کنید.

 

مقداری آب سرد (به اندازه‌ای که روی ماهیچه را بگیرد) داخل قابلمه بریزید. درب قابلمه را بگذارید تا آب با حرارت بالا به جوش آید. پس از جوش آمدن آب داخل قابلمه، حرارت را کم کنید تا به مدت ۲ ساعت ماهیچه‌ها به آرامی بپزند. در نیم ساعت آخر پخت هم می‌توانید به مقدار کافی نمک به آن اضافه کنید تا گوشت مزه‌دار شود.

 

پس از پخته شدن کامل ماهیچه‌ها زعفران دم کرده را اضافه کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه دیگر جوش بخورد.

 

از دست ندهید: تخفیفات ویژه انواع مواد غذایی

 

باقالی‌ها را بپزید؛ برای این کار باید در داخل یک قابلمه مقداری آب و نمک اضافه کنید تا با حرارت بالا به جوش آید. سپس باقالی‌ها را اضافه کنید و اجازه دهید با درب باز باقالی‌ها به مدت ۵ دقیقه بپزند. اگر هم آن‌ها دیر پز بودند به مدت ۱۵ دقیقه باید داخل قابلمه بجوشند تا نیم پز شوند و پس از نیم پز شدن باقالی‌ها آنها را از داخل آب جدا کنید و کنار بگذارید.

 

در یک قابلمه آب را جوش آورید، سپس یک قاشق چای‌خوری نمک آن اضافه کنید. آب برنج را که پیش‌تر خیسانده‌اید، گرفته و برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید.

 

پس از ۵ دقیقه جوشیدن برنج، شویدهای تازه خرد شده را داخل آن بریزید و مخلوط کنید، سپس باقالی‌ها را اضافه کرده و به آرامی هم بزنید که برنج‌ها له نشوند. برنج‌ها را در حال جوشیدن را چک کنید اگر نیم پز بود و از وسط به صورت نرم دو نیم شد باید آن را آبکش کنید.

چه کار کنیم باقالی پلو با مرغ مجلسی شود

فوت و فن باقالی پلو با مرغ

واقعیت امر این است که باقالی پلو با مرغ را هم درست مثل ماهیچه درست می کنند اما اگر می خواهید مرغ شما خوشمزه شود بد نیست دستور پخت زیر را تجربه کنید:

 

نمک، فلفل و ادویه مورد نظر را با محلول زعفران، کره‌ آب شده، رب گوجه و آب مخلوط نمایید تا سس مناسبی به دست آید سپس قطعات مرغ را در ظرف مورد نظر بچینید.

 

غذای مجلسی: طرز تهیه پلو سه رنگ قالبی برای مهمانی ها

 

پیاز را نگینی خرد کرده و مقداری از آن را به همراه کمی سیر ورقه شده روی مرغ قرار دهید سپس سه تا چهار قاشق سس روی آن بریزید.

 

مجدداً قطعات مرغ را در قابلمه روی پیاز و سس قرار دهید و روی آن را با پیاز خرد شده و سیر ورقه شده و سس بپوشانید در ظرف را گذاشته و روی حرارت متوسط قرار دهید، اجازه دهید تا مرغ آب بیندازد و محتویات داخل ظرف به جوش آید سپس حرارت را کم نموده، اجازه دهید تا بپزد و سس غلیظی داشته باشد، سپس قطعات مرغ را لا به لای باقالی پلو قرار دهید و روی آن کمی سس بریزید.

 

نکاتی برای خوشمزه تر شدن باقالی پلو

باقلا را قبل از اضافه کردن به برنج 5 تا 6 دقیقه قبل در آب جوش قرار دهید تا نرم شود و بعد به همراه دم کشیدن کامل برنج، باقلا ها نیز پخته میشود.

 

در هنگام جوشیدن باقلا ها در آب، کفی هایی را که روی آن مینشیند بردارید تا رنگ باقلا خوش رنگ تر بماند.

 

اگر هنگام دم کشیدن باقالی پلو ، یک شاخه سیر تازه در میان آن قرار دهید خوش عطر می شود.

 

منابع: ایمنا- باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.