2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
هسته انبه را چگونه بخوریم و برای چی خوب است

هسته انبه را چگونه بخوریم و برای چی خوب است

نحوه مصرف هسته انبه چگونه است و این هسته چه خاصیت هایی دارد؟

دوات آنلاین -انبه از جمله میوه هایی است که مدتی است بسیار پرطرفدار شده و علاوه بر میوه فورشی ها می توانیم فروش انبوه آن را توسط دستفروشان و دوره گردها هم در سطح شهر شاهد باشیم. این میوه خاصیت های زیادی دارد اما جدای از آن هسته اش نیز خیلی مفید است.

 

انبه از دیدگاه طب سنتی طبع گرم و خشک دارد البته دقت کنید نارس آن برعکس است یعنی طبع سرد و خشک دارد. در طب سنتی استفاده از مغز هسته انبه برای درمان سرماخوردگی، سرفه‌های سخت و بواسیر خونی تاکید و البته هشدار داده شده است اشخاص با مزاج گرم در خوردن این میوه احتیاط کنند. بلغمی ها و سوداوی ها باید کمتر انبه میل کنند.

هسته انبه را چطور می توانیم بخوریم

هسته انبه را چگونه مصرف کنیم

پودر هسته انبه به بهبود عطر و طعم بسیاری از غذاها، به ویژه میان وعده ها کمک می کند. شما می توانید این پودر را به دستورالعمل های غذایی مختلف اضافه کنید.

 

برای تهیه کره هسته انبه نیز می توانید چند هسته میوه رسیده انبه را جمع کرده و در محلی گرم و خشک نگهداری کنید تا به طور کامل خشک شوند.

 

زمانی که پوسته بیرونی هسته خشک و بخش داخلی آن پوچ و شکننده شد می توانید مغز درون هسته را خارج کنید و در یک ظرف بریزید.

 

مغزهای خشک شده هسته انبه را پودر کرده و با مقداری آب مخلوط کنید. آب را کم کم اضافه کنید تا یک خمیر شکل بگیرد. به این خمیر کره هسته انبه گفته می شود.

 

فواید هسته انبه برای پوست و مو

هسته انبه می‌تواند کمک موثری برای درمان و رهایی از شوره‌های ناخوشایند سر باشد. کره هسته انبه را بگیرید و به سرتان بمالید با این روش علاوه بر درمان شوره موهای‌تان هم تقویت شده و جلوه و درخشندگی خاصی پیدا می‌کنند. برای اثربخشی بیشتر می‌توانید این کره را با روغن خردل یا عسل مخلوط کنید تا از طاسی سر، ریزش‌ و زود سفیدن موها هم جلوگیری کنید.

 

برای تهیه کره هسته انبه کافی است چند عدد هسته انبه رسیده را جمع‌آوری کرده و در محلی گرم، خشک و پرسایه نگهداری کنید تا کاملا خشک شوند.

 

بیشتر بخوانید: فواید هندوانه زرد چیست

 

زمانی که هسته‌ها خشک شدند و پوسته بیرونی آن‌ها خشک و داخل‌شان پوچ و شکننده شد، می‌توانید به راحتی مغز درون هسته را خارج کنید در یک ظرف مناسب نگه‌داری کنید در حقیقت همین مغز هسته است که حاوی مواد مغذی و دارویی است؛ به میزان لازم هسته خشک شده را پودر کنید و با مقداری آب مخلوط کنید.

 

آب را قطره‌قطره اضافه کنید تا خمیر شود و مواد‌ تنها به اندازه یک قاشق باشد. به این خمیر کره هسته گفته می‌شود و خواص دارویی بسیار زیادی خواهد داشت.

 

مصرف انبه و قرار دادن قطعات آن روی پوست، به افراد کمک می‌کند تا منافذ پوستی بسته شود و باعث طراوت و زیبایی صورت می‌شود؛  ماسک انبه قابل استفاده برای هر نوع پوستی است و این میوه، منافذ مسدود را باز کرده و مانع از ایجاد جوش صورت می‌شود.

 

کافی است یک انبه را به قطعات نازک برش و آنها را روی پوست صورت خود به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید و سپس صورت خود را بشویید تا اثر شگفت‌انگیز این میوه را بر پوست خود مشاهده کنید.

 

اگر با خشکی پوست مواجه هستید می توانید از کره هسته انبه برای بهبود این شرایط استفاده کنید. کره هسته انبه برای بهبود خشکی پوست، به ویژه در بخش های حساسی مانند پوست اطراف چشم ها، گونه ها و بخش های دیگر موثر عمل می کند.

 

همچنین، کره هسته انبه یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست لب ها محسوب می شود. شما می توانید این محصول را به عنوان یک بالم پیش از خواب روی لب های خشک و کم آب خود بمالید. کره هسته انبه با احیای سلول های پوست، افزایش رطوبت و از بین بردن سلول های مرده پوست به بهبود شرایط آن کمک می کند. همچنین، کره هسته انبه به تسریع روند بهبودی پوست کمک می کند.

 

همچنین شما می‌توانید از روغن هسته انبه به عنوان یک بالم‌لب (چرب‌لب) صد درصد طبیعی استفاده کنید،  این روغن با آبرسانی مناسب به پوست لب از خشکی لب‌ها و در نتیجه ایجاد ترک‌خوردگی روی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

 

سعی کنید هر شب قبل از خواب مقداری روغن هسته انبه را روی لب‌های خود بمالید. این روغن با جوان‌‌سازی سلول‌های پوست و مرطوب نگه داشتن آن‌ها از ایجاد سلول‌های مرده پوستی جلوگیری کرده و به درمان سریع خشکی و ترک‌خوردگی‌های ناشی از آن کمک می‌کند.

هسته انبه برای درمان چه بیماری هایی خوب است

هسته انبه برای بیماری قلبی عروقی خوب است

پودر هسته انبه زمانی که به میزان متعادل در رژیم غذایی مصرف شود می تواند به کاهش پرفشاری خون و همچنین پیشگیری از مشکلات قلبی و عرقی کمک کند.

 

بدانید: فواید گیلاس؛ از پوست صورت و لاغری تا دیابت

 

پودر هسته انبه در صورت مصرف منظم می تواند به پیشگیری و بهبود مشکلات قلبی مختلف کمک کند.

 

خاصیت هسته انبه برای زنان

هسته انبه می تواند به درمان برخی مشکلات سلامت باروری در زنان کمک کند. یک قاشق چایخوری از خمیر هسته انبه را درون واژن بمالید. این خمیر می تواند به بهبود مشکلاتی مانند واژینیت (التهاب واژن) و لکوره (ترشحات واژن) کمک کند. همچنین، هسته انبه به آرامش دیواره های واژن پس از بارداری های متعدد کمک می کند.

 

درمان اسهال و بهبود گوارش

هسته انبه خشک شده گزینه ای موثر برای مبارزه با اسیدیته است. این می تواند به بهبود گوارش کمک کند. از آنجایی که هسته انبه سرشار از فنول ها و ترکیبات فنولیک است که به عنوان آنتی اکسیدانی خوب شناخته می شوند، این محصول می تواند به بهبود گوارش کمک کند.

 

پودر هسته انبه برای درمان اسهال گزینه خوبی محسوب می شود. مصرف پودر هسته انبه دو تا سه بار در روز می تواند به بهبود اسهال و دیسانتری (اسهال خونی) کمک کند.

 

پودر هسته انبه با خشک کردن هسته انبه در برابر نور خورشید و سپس آسیاب کردن آن تهیه می شود. حدود یک تا دو گرم از پودر هسته انبه دوز مناسب مصرف روزانه است و برای کسب بهترین نتایج باید مقداری عسل همراه با آن مصرف شود.

هسته انبه چه خاصیت هایی دارد

کاهش وزن با هسته انبه

با بهبود گردش خون و کاهش سطوح کلسترول بد (LDL)، پودر هسته انبه به کاهش وزن و درمان چاقی که به واسطه سطوح بالای کلسترول در بدن شکل می گیرد، کمک می کند. پودر هسته انبه به افزایش سرعت سوخت و ساز بدن نیز کمک می کند.

 

اگر کم خون هستید هسته انبه برایتان مفید است

افراد مبتلا به کم خونی ممکن است با سطوح پایین هموگلوبین در خون مواجه باشند که وظیفه انتقال اکسیژن را بر عهده دارد. کم خونی در زنان نسبت به مردان شایع‌تر است.

 

دانستنی: هسته انگور چه خاصیت‌هایی دارد

 

از علائم این شرایط می توان به رنگ پریدگی پوست، خستگی و سرگیجه اشاره کرد. هسته انبه یکی از بهترین گزینه های غذایی برای مقابله با کم خونی است.

 

کاهش کلسترول

مصرف پودر هسته انبه می تواند به تقویت گردش خون کمک کند. این می تواند به کاهش سطوح کلسترول بد (LDL) در بدن کمک کند. همچنین، پودر هسته انبه به تنظیم سطوح قند خون در بدن کمک می کند. این یکی از بهترین و مهم‌ترین فواید هسته انبه است.

 

خواص دیگر هسته انبه

پودر مخصوص دندان که با استفاده از هسته انبه آماده می شود گزینه خوبی برای تقویت سلامت دندان ها است.

 

هسته انبه می تواند به کاهش سطوح قند خون انسان کمک کند و از این رو در درمان دیابت موثر عمل می کند.

 

استفاده از هسته انبه به عنوان یک لایه بردار پوست می تواند به از بین بردن آکنه کمک کند.

 

پودر دانه انبه گزینه موثری برای درمان اسکوروی است. این پودر سرشار از ویتامین C است که به بهبود بیماری اسکوروی کمک می کند.

 

خمیر تهیه شده از پودر هسته انبه و آب انبه تازه را می توانید روی محل نیش زنبور یا عقرب قرار دهید. این خمیر به تسکین درد ناشی از گزیدگی کمک می کند.

 

منابع: عصر ایران – باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
رستمی نیا 1401/03/26
عالی و مفید بود

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.