2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
کلسترول خون را چگونه کم کنیم

کلسترول خون را چگونه کم کنیم

رژیم غذایی مفید برای کاهش کلسترول خون در این مطلب معرفی شده است.

دوات آنلاین -موثرترین راه برای کاهش کلسترول خون این است که مراقب رژیم غذایی خود باشید و بایدها و نبایدهای تغذیه ای را رعایت کنید. حتما می دانید چربی های اشباع شده تاثیر زیادی در بالا رفتن کلسترول بد دارند و این درست همان چیزی است که شما باید از مصرف زیاد آن پرهیز کنید اما در طرف مقابل چربی های اشباع نشده وجود دارند که می توانند کلسترول را پایین بیاورند و حتی خطر حمله قلبی را کاهش بدهند.

وقتی صحبت از یک رژیم غذایی برای کمک به کاهش سطح کلسترول می شود، چربی های اشباع نشده راهکار اساسی هستند.

 

تفاوت چربی اشباع شده و نشده

چربی اشباع در دمای معمولی جامد است و در غذاهای حیوانی و غذاهای فن آوری شده و همچنین روغن بعضی از گیاهان مانند خرما، نارگیل و کره کاکائو وجود دارد اما چربی های غیر اشباع در دمای معمولی مایع هستند. این نوع چربی برای ساخت سلول های مغز، سلامت قلب و نیز برای اعصاب چشم مفید است و کاهش کلسترول نیز از فواید دیگر آنها است.

 

اما چربی های اشباع نشده در چه خوراکی هایی وجود دارد؟

ماهی قزل آلا باعث کاهش کلسترول خون می شود

کاهش کلسترول خون با ماهی روغنی

ماهی‌های روغنی، از جمله ماهی قزل‌آلا و خرچنگ، سرشار از اسید‌های چرب ضروری امگا ۳ هستند که برای کمک به کاهش سطح کلسترول ضروری است.

 

به گفته محققان، این نوع ماهی‌ها ممکن است به کاهش فشار خون، کاهش تمایل به لخته شدن خون، تنظیم ریتم ضربان قلب و کاهش سطح تری گلیسیرید کمک کنند.

 

با این حال خوردن بیش از دو وعده ماهی در هفته می‌تواند مضر باشد.

 

آووکادو برای ماهش کلسترول خون

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد یک وعده آووکادو حاوی ۳.۴ گرم فیبر غذایی، ۰.۷۳ میلی گرم پانتوتنیک و ویتامین K است. آووکادو دارای چگالی انرژی کم ۱.۶ کیلو کالری در گرم یا ۸۰ کیلو کالری در هر وعده است.

 

یک وعده آووکادو حاوی ۵ گرم اسید چرب مونواشباع نشده و ۱ گرم اسید چرب پلی اشباع نشده است که اسید چرب غالب آن اسید اولئیک با ۴.۵۳ گرم در وعده است.

 

آووکادو همچنین حاوی مواد مغذی گیاهی فعال زیادی است که ممکن است فواید سلامتی زیادی داشته باشد. مطالعه نشان داد که آووکادو ممکن است دارای بسیاری از مزایای سلامتی از جمله کاهش سطح کلسترول باشد.

 

تخمه کدو تنبل کلسترول را پایین می آورد

مطالعه‌ای با هدف بررسی اثر تخمه کدو تنبل بر تصلب شرایین ناشی از رژیم آتروژنیک انجام شد.

 

در این مطالعه، موش‌های صحرایی به دو گروه اصلی تقسیم شدند: موش‌های کنترل عادی و موش‌های کنترل آتروژنیک، هر گروه از سه زیرگروه تشکیل شد که به یکی از آن‌ها ۲ درصد آرژنین در آب آشامیدنی و به دیگری دانه کدو تنبل داده شد.

 

این روند به مدت ۳۷ روز ادامه یافت و مشخص شد که موش‌های آتروژنیک گروه تخمه کدو تنبل کاهش معنی داری در غلظت سرمی کلسترول کل و LDL نشان دادند.

روغن زیتون برای کم کردن کلسترول خون مفید است

اهمیت مصرف روغن زیتون تصفیه نشده

از آنجا که روغن زیتون حاوی مقدار بالا اسید اولئیک است، محققان تأثیر مکمل روغن زیتون (۵۰ گرم در روز) به رژیم غذایی ۱۰ نفر از مردان سالم را در طی یک دوره دو هفته‌ای بر میزان LDL و LDL بر سطح اکسیداسیون آزمایش کردند.

 

محققان مشاهده کردند حتی پس از یک هفته رژیم غذایی روغن زیتون، حساسیت LDL به اکسیداسیون در شرایط آزمایشگاهی به طور قابل توجهی کاهش یافت.

 

محققان به این نتیجه رسیدند که افزودن مکمل روغن زیتون به رژیم غذایی باعث تغییر ترکیب لیپید‌های LDL و غنی سازی لیپوپروتئین با اسید اولئیک و سیتوسترول می‌شود.

 

منابع: باشگاه خبرنگاران- خبرگزاری صدا و سیما

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.