2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
جاهای دیدنی کلات نادری کجا است

جاهای دیدنی کلات نادری کجا است

اگر می خواهید به کلات نادری سفر کنید این مطلب شما را به طور کامل راهنمایی کرده است.

دوات آنلاین -کلات نادری در استان خراسان رضوی از شهرهای بسیار دیدنی است که قدمت و تاریخچه ای طولانی دارد و از حضور در آنجا و گردش در کلات و اطرافش لذت خواهید برد.

 

کلات نادری کجا واقع شده است

کلات نادر در میان کوه‌های هزار مسجد قرار گرفته و از مشهد تا آن ۱۵۰ کیلومتر جاده کوهستانی است. این شهر، از شمال به وسیله تپه ماهور‌های نسبتاً پست به طول ۱۸۰ کیلومتر با کشور ترکمنستان همجوار است. از جنوب به کوه هزارمسجد و شهرستان مشهد، از شرق به شهرستان سرخس و از سمت غرب به شهرستان درگز محدود می‌شود.

 

تاریخچه کلات نادری

کلات در لغت به معنی ارگ، بارو و قلعه است.  این شهر استان خراسان رضوی نام خود را از نادرشاه افشار گرفته است. کلات جایی است که تیمور لنگ ۱۴ بار به آن حمله کرد و سرانجام با شکست نهایی از آن صرف نظر کرد.

 

این شهر در دل خود لایه‌های تمدنی بسیاری از دوران تاریخ پیش از اسلام تا دوران معاصر را جای داده ‌است. در ضلع شمالی شهر کنونی آثار برج و باروی قلعه‌های دوران ساسانیان کشف شده و دلیل انتخاب کلات توسط نادر نیز همین نفوذناپذیری آن بوده ‌است.

 

این شهر بسیار زیبا روزگاری محل نگهداری جواهرات و غنایم با ارزش بود و امروز نیز از گنج های طبیعی و تاریخی نگهداری می کند.

 

کاخ کلات یا کاخ خورشید

کاخ کلات (کاخ خورشید) در سال ۱۱۵۱ ه‍.ق، به دستور نادرشاه جهت اقامت و خزانه برای جواهرات و غنایم در کلات (نادر دژ) ساخته شده ‌است. این بنا مربوط به سال‌های آغازین به قدرت رسیدن نادرشاه افشار می‌باشد. عملیات ساخت کاخ در تمام درازای پادشاهی وی ادامه داشته و حتی تا آخرین سال‌های زیستن نادرشاه یعنی سال ۱۱۶۰ هجری قمری در دست ساخت بوده ‌است. زیرا کتیبه ثلث بسیار زیبای «سوره نباء» که در قسمت دور تا دور فضای گنبد نوشته شده به همین تاریخ اشاره دارد.

 

این کاخ بنایی ۳ طبقه است که بخشی از حجاری‌های آن توسط معماران هندی انجام شد. این کاخ در مجموع ۱۲ اتاق دارد که داخل هر اتاق تزییناتی از نقاشی و گچ‌بری دیده می‌شود. در میان این تزیینات، تصاویری از شاهزادگان نادری نیز به چشم می‌خورد. در وسط این بنای ۸ ضلعی، برج‌های استوانه‌ای مانند در دوطبقه قرار دارد که به گفته برخی شاید محل اقامت شاه و خانواده‌اش بوده ‌است.

 

دانستنی: جنگل سر برج یا جیغ کجا است

 

زیبایی این عمارت بیشتر در آرایش نمای خارجی کنگره‌دار ساختمان است که در آن معماری مغولی-هندی به چشم می‌خورد. در وسط این بنا نیز از سطح پشت‌بام برجی مدور با ترک‌های شبیه نیم ستون معروف به خیاری احداث شده‌است. کاخ خورشید در طول زمان، دچار آسیب‌های فراوانی شد؛ ازجمله این که هم‌اکنون ارتفاع بنای ۲۵ متری آن به ۲۰ متر کاهش پیدا کرده‌است.

کتیبه نادری از آثار تاریخی شهر کلات است

کتیبه نادری

کتیبه نادری در مدخل دربند ارغونشاه یعنی ورودی قدیمی شهر کلات قرار گرفته است تا قبل از هر چیز دیگری دیده شود. همان طور که از نامش برمی‌آید متعلق به نادرشاه افشار است یا به عبارت دیگر به دستور او در دل کوه نقر شده است. این کتیبه حدود 15 متر از کف ژرف رود ارتفاع دارد و نمی‌توان نوشته‌هایش را به راحتی خواند.

مسجد کبود در کلات نادری قدمتی طولانی دارد

مسجد گنبد کبود در کلات نادری

مسجد گنبد کبود قدیمی ترین اثر تاریخی شهر کلات است. بنای اولیه آن به دوره سلجوقیان می‌رسد و این خود می‌رساند که کلات از دیرباز معمور و آباد بوده و گرنه بنای مسجدی با این ابعاد در جایی که آدم احساس می‌کند آخر دنیاست لزومی نداشت.

 

آنچه اکنون دیده می‌شود مسجدی است که یک بار نادر در عهد خود دستی به سر و صورت آن کشیده است و ایوان‌هایی در اطراف آن ساخته است و یک بار نیز در زمان فتحعلیشاه قاجار مرمت شده است.

 

گردشگری: نشتیفان کجا است و تاریخچه آن چیست

 

این اثر مثل بیشتر مساجد ایران یک هشتی ورودی دارد و بعد هم یک صحن، چهار ایوانی و شبستانی که از صحن بزرگ‌تر است به اضافه وضوخانه. از هشتی مسجد راهی به سوی حمام وجود دارد که موسوم به حمام نادری است که آن هم با دو خزینه آب سرد و گرم و رختکن بزرگ و غرفه و فواره‌ای در وسط بینه جایی دیدنی است البته اگر میراث فرهنگی به مرمتش همت گمارد.

آبشار قره سو از جاهای دیدنی اطراف کلات نادری است

به آبشار قره سو بروید

در منطقه کلات خراسان رضوی، دره پلکانی زیبایی جای دارد که از پلکان های آن آبشارهای کوچکی به پایین سرازیر هستند. این دره از فرسایش آبی در سازندهای سرچشمه – تیرگان و شوریجه (کرتاسه پیشین) پدید آمده است. مسیر حرکت در این دره بسیار تنگ و باریک و نیمه تاریک است. نردبان های فلزی برای یاری گردشگران در بخش های گوناگون این دره به کار رفته اند. در بخش های پایانی دره، که فضا بازتر می شود، جلوه های چشمگیری از فرسایش ناهمگن در سازندهای نرم فرسا، سخت فرسای آهک و مارن دیده می شود. تیغه های آهکی با شیب بسیار تند (کوچه های طبیعی) از پدیده های دیدنی این منطقه هستند.

 

برای دسترسی به قره سو قبل از تونل ورودی کلات باید توقف کنید و حدود یک کیلومتر در جاده درگز برانید تا در سمت چپ جاده، جاده ای ۴ کیلومتری به سمت قره سو نمایان شود . بعد از طی مساحت ۴ کیلومتری به روستای قره سو می رسید و با حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی در امتداد رودخانه به اول مسیر آبشارها می رسید. ارتفاع متوسط این منطقه از سطح دریا حدود ۱۱۹۰ متر است. آبشارهای مذکور پس از نمایش رقص زیبایی خود در آبشارهای هشتگانه، به مصرف باغات و آب شرب اهالی در پایین دست می‌رسد.

در مسیر کلات نادری از دره آل دیدن کنید

دره آل در مسیر کلات نادری

دره آل در مجاورت روستای آل در ۴۵ کیلومتری شمال شرق مشهد در مسیر راه کلات نادری واقع شده است. مسیر جاده مشهد تا روستای آل اسفالت است. دره آل٬ دره‌ای نسبتأ عریض و دارای آبشاری زیبا با جریان دائمی آب ست که از کوه های هزار مسجد سرچشمه می گیرد. این دره به زواندرخ در روستایی به همین نام منتهی می شود و سد کارده درقسمتی از این دره حد فاصل روستای اندرخ و کارده، دره را قطع می کند.

 

راهنمای سفر: دره شمخال چه دیدنی‌هایی دارد

 

هر دو قسمت دره دارای جاذبه های خاص طبیعی و مورد توجه علاقه مندان به طبیعت و کوهنوردان است. دره دارای ۵ آبشار فصلی است که فقط در زمان بارندگی آب دارند. دره انجیر یکی از جاذبه های دره آل است که با عرض کم و موانع صخره‌ای و پوشیده از درختان انجیر وحشی دارای منظره دیدنی و جالب است. از دیگر دیدنیهای این دره میتوان به غار دره آل اشاره کرد. این غار مکانی با دهانه بزرگ و دیدنی و دیوارهای مرتفع و بلند میباشد که چشمه‌ای در مجاورت‌ آن قرار دارد.

 

آبشار ارتکند بسیار زیبا است

ارتکند تنها ۱۸ کیلومتر با کلات نادری فاصله دارد. برای رسیدن به آبشار ارتکند، ابتدا وارد جنگل انبوهی می‌شویم که در سمت چپ آن رودخانه‌ای با آبشار‌هایی زیبا به چشم می‌خورد. پس از عبور از جنگل و دره‌ای زیبا به غاری می‌رسیم که در سوی دیگرش آبشار ۱۰ متری ارتکند قرار گرفته است.

 

دقت داشته باشید که راه دسترسی به آن دشوار است و بهتر است صبح زود را برای حرکت انتخاب کنید تا بتوانید نهایت بهره را از سفر خود ببرید و به موقع برگردید. در واقع حدود یک ساعت و چهل دقیقه در هر سمت از مسیرتان پیاده روی در پیش خواهید داشت.

 

فصل مناسب برای سفر به کلات نادری

بهترین زمان بازدید از این شهر نیمه دوم فصل بهار و فصل تابستان است. در اوایل بهار و پاییز با اینکه هوا خوب است، ولی گه گاه باران‌های سیل آسایی در این شهر می‌بارد. همچنین زمستان این شهر بسیار سرد و نامناسب است.

 

منابع: تسنیم- سیری در ایران- تابناک- خبرگزاری صدا و سیما

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.