2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
همه آنچه درباره سریال دودکش 2 باید بدانید + خلاصه داستان فصل اول و دوم

همه آنچه درباره سریال دودکش 2 باید بدانید + خلاصه داستان فصل اول و دوم

در سریال دودکش 2 ادامه ماجراهای خانواده مشتاق را شاهد خواهیم بود با این تفاوت که بازیگران جدیدی به مجموعه اضافه شده اند.

دوات آنلاین -تا به امروز چند بار نگاه‌تان به قالیشویی‌ها افتاده؟ آیا برایتان پیش‌آمده به ماجراهای قالی‌ها فکر کنید؟ قالیشویی سرشار از زندگی است. در زندگی امروزی که بیشتر ما در آپارتمان زندگی می‌کنیم، فرقی نمی‌کند پولدار باشیم یا از قشر متوسط رو به بالا یا پایین. دیگر مثل سابق نمی‌توانیم فرش‌هایمان را خودمان بشوییم و از دیوار آویزان کنیم تا خشک شود؛ بنابراین باید زنگ بزنیم به قالیشویی. هشت سال پیش برزو نیک‌نژاد احساس کرد قالیشویی، لوکیشن خیلی ملموسی برای همه مردم است. بنابراین قالیشویی را دستمایه ساخت یک مجموعه طنز قرار داد و توانست با نگارش سریال دودکش مردم را سرگرم کند. کارگردانی این مجموعه را محمدحسین لطیفی به عهده داشت و حالا بعد از گذشت هشت سال و ساخته شدن سریال دودکش 2 سکان به دست برزو نیک‌نژاد است که خودش علاوه‌بر کارگردانی، سرپرست نویسندگان این فصل از کار است. البته او می‌توانست برای هر قالی که در قالیشویی شسته می‌شود وارد یک خانه شود، اما سراغ این فرم تکراری نرفت که نمونه‌های شبیه به آن را قبلا دیده‌ بودیم. او ترجیح داد سخت‌ترین نوع نوشتن را انتخاب کند و آدم‌هایی را به تصویر بکشد که روی شخصیت‌های اصلی قصه تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل او وارد زندگی هیچ‌کدام از آدم‌هایی که وارد قصه‌اش شدند، نمی‌شد.

 

جام جم با مقدمه بالا نوشت: توجه نیک‌نژاد به این ماجرا باعث شد تا یک کمدی خاطره‌انگیز در میان مردم شکل بگیرد و حالا بعد از گذشت هشت سال سراغ ساخت فصل دوم این اثر رفته تا خاطرات این کمدی را دیگربار زنده کند. مجموعه کمدی اجتماعی دودکش2 به تهیه‌کنندگی زینب تقوایی در لوکیشن‌های متنوعی در تهران ازجمله مناطق ازگل و دارآباد انجام می‌شود و همزمان با پخش این سریالادامه دارد. در این فصل از سریال همچون دیگر فصل‌های قبلی هومن برق‌نورد، امیرحسین رستمی، سیما تیرانداز، نگار عابدی، محمدرضا شیرخانلو، یاس نوروزی، الهام اخوان و (با هنرمندی) بهنام تشکر بازی می‌کنند و چهره‌های جدید هم به کار اضافه شدند.

عکسی از سریال دودکش

داستان فصل اول سریال دودکش چه بود

رمضان92 سریال تازه‌ای به اسم دودکش متولد شد. مجموعه‌ای به کارگردانی محمدحسین لطیفی و نویسندگی برزو نیک‌نژاد که توانست به دلیل فضای تازه‌ای که داشت مورد توجه قرار بگیرد. کدام فضا؟ در ادامه کمی آن را با هم مرور می‌کنیم، چرا که فصل دوم این سریال با قصه‌های تازه در ادامه همان دودکش قدیمی و با همان شخصیت‌های اصلی قرار است اتفاقات جدیدی را رقم بزند.

 

قصه:دودکش داستان خیلی از آدم‌های سطح جامعه است که با مسائل مختلفی درگیر می‌شوند البته در کنار جامعه، خانواده هم در این سریال جایگاه ویژه‌ای دارد. قصه این سریال از این قرار است که فیروز به همراه خانواده وآشنایانش یک قالیشویی را اداره می‌کند که این مجموعه در جریان اتفاقاتی پلمب می‌شود. همین ماجرا هم باعث می‌شود دردسرها و خرده‌قصه‌ها چند برابر شوند.

 

در واقع دودکش، قصه زندگی یک فامیل کوچک است که در ملکی که از پدرشان به ارث برده‌اند، قالیشویی راه‌انداخته و با سختی‌های فراوان از این راه ارتزاق می‌کنند. داستان دودکش به سادگی همین قصه بالاست که درگیر پیچیدگی‌های داستانی که الزامی هم ندارند، نمی‌شود و اینجا خرده داستانک‌ها هستند که با روایتی از زندگی روزمره این خانواده که برای هر کسی قابل درک است، کار را پیش می‌برد.

 

همین سادگی در عین وجود زبان روان و رخدادهایی که ریتم کار را حفظ می‌کنند عامل جذابیتی است که باعث شد تا در همان سال هم مخاطبان زیادی پای این سریال بنشینند.

 

ژانر: شاید در نگاه اول به‌واسطه شوخی‌های کلامی و طنز موقعیتی که دارد شاید فکر کنید که ژانر دودکش تنها طنز است اما از وجه اجتماعی و خانوادگی آن هم نمی‌شود گذشت چراکه این سریال یک خانواده ایرانی را با همه مختصاتی که چنین خانواده‌ای دارد، به تصویر می‌کشد. خانواده‌ای که با وجود همه مشکلاتی که برخی از اعضا با هم دارند، باز هم در مواقع لازم کنار هم قرار می‌گیرند و به داد هم می‌رسند. خلاصه این‌که این عملکرد دودکش، برخلاف خیلی از سریال‌هایی است که دیده‌ایم و در آن اعضای خانواده به‌راحتی همدیگر را دور می‌زنند، سر هم کلاه می‌گذارند و اعضای نزدیک یک خانواده نیز به هم اعتماد ندارند.

 

در اصل یکی از کارکردهای سریال‌هایی مانند دودکش همین است که این موازنه را به هم بزند. این‌که در قصه‌ای به جای آن‌که شخصیت‌هایش همه خودخواه و دروغگو باشند، همگی در درون‌شان با همه کمبودها و نقایص اخلاقی‌شان، قلب‌ها و نیت‌های پاکی دارند و همین موضوع بر بقیه وجوه آنها به شکلی غلبه می‌کند.

عکسی از سریال دودکش

خلاصه داستان فصل دوم سریال دودکش

حتما دوست دارید بدانید که چه اتفاقاتی در فصل دوم این سریال قرار است بیفتد؟ در خلاصه داستان سریال آمده‌است: «خانواده فیروز مشتاق که بی‌قیف و قپی به سفری رفته‌اند، در راه بازگشت به تهران با دختری همسفر می‌شوند که از نظر بهروز، «نیمه گمشده» قلمداد می‌شود و به ضرس قاطع، شروعی برای فرورفتن خانواده در آمپاس است! بماند که با آنچه از نصرت و شرایط جدیدش مشهود به نظر می‌رسد، بستر قمپزش گسترده‌تر از قبل شده‌است و با عقبه‌ای که از آنان سراغ داریم، ماجراهایی آغاز می‌شود که بی‌هیچ شائبه‌ای در زندگی همه و به‌ویژه کسانی که پا به قالیشویی می‌گذارند، تاثیرگذار است.»

 

بازیگران سریال دودکش چه گفتند

بازیگران نقش‌های اصلی سریال دودکش بعد از پخش فصل یک در گفت‌و‌گو با اصحاب رسانه حرف‌های شنیدنی گفتند که خواندنش خالی از لطف نیست.

 

سیما تیرانداز، بازیگر نقش عفت: من تجربه طنز سبک سریال دودکش را نداشتم. زمانی که پیشنهاد بازی در این سریال شد، چون از گذشته با آقای نیک‌نژاد دوست بودم و کارهایش را دیده‌بودم، مطمئن بودم کار خوب و قابل دفاع خواهد شد. جالب این‌که فیلمنامه نخوانده با این پروژه قرارداد بستم. وقتی رفتم دفترشان، دیدم آقای لطیفی حضور دارند. آقای نیک‌نژاد هم بودند و همان ابتدا گفتند مطمئنم تو از این نقش خوشت خواهد آمد. او جزو صادق‌ترین افراد این حرفه است که رک و پوست‌کنده هر چه را باید همان اول می‌گوید.

 

امیرحسین رستمی، بازیگر نقش بهروز: خوشبختانه تیم خوبی برای ساخت دودکش دور هم جمع شدند. این سریال طنز پیژامه‌ای نیست و بازیگران خوب تلویزیون و تئاتر دور هم جمع شدند. امیدوارم خاطره خوبی برای مردم باقی بماند. معتقدم این قصه برای برق‌نورد نوشته شده و به‌ضرس قاطع می‌گویم کسی جز او نمی‌توانست نقش فیروز را بازی کند. شما نمی‌توانید دودکش را بدون هومن برق‌نورد تصور کنید.

 

نگار عابدی، بازیگر نقش افروز: افروزی که ما در سریال دودکش می‌بینیم با وجود سادگی و قانع بودن، یک جاهایی از کوره درمی رود و حرف‌های درستی می‌زند. همین خانم ساده حرف‌های خیلی تأثیرگذاری درباره وضعیت بد مالی خانواده‌اش می‌زند و با وجود فشار مالی آن وضعیت را تحمل می‌کند. برایم خیلی با ارزش است که ببینیم افروز، زنی باهوش و صبور است اما برخی اوقات صبرش لبریز می‌شود و حرفش را می‌زند. نقش برایم جذابیت‌هایی داشت و این که شخصیت او با عفت(زن برادرش) در تضاد است و قرار گرفتن این دو در کنار یکدیگر و تفاوت‌های‌شان جذابیت‌هایی دارد. برای نزدیک شدن به نقش، بخشی به نمونه‌برداری از زنان واقعی اطرافم برمی گشت و بخشی هم به کار خودم به عنوان بازیگر برمی‌گردد.

عکسی از سریال دودکش

معرفی نقش ها در سریال دودکش 2

همان‌طور که اول این گزارش هم گفتیم، در فصل دوم دودکش خانواده و آدم‌های اصلی قصه همان‌هایی هستند که در سری اول دیده‌بودیم، البته که در این بین برخی شخصیت‌ها مثل الناز حبیبی رفته و چهره‌های جدید دیگری مثل الهام اخوان به کار اضافه شده‌اند. علاوه‌بر این در دودکش بچه‌ها برعکس خیلی از سریال‌ها نقش فعالی دارند و شاید به همین دلیل در این فصل هم چند بچه دیگر قرار است در قصه حضور داشته‌باشند.

 

همچنین در سکانس‌هایی که در شمال کشور و گرگان می‌گذرد، از بازیگران بومی آن شهرستان هم استفاده شده‌است، به همراه چند نقش فرعی دیگر که در ادامه مروری به دیگر شخصیت‌های این قصه داریم.

 

هومن برق‌نورد: او در این سریال نقش فیروز مشتاق را که پدر خانواده و کلیدی‌ترین شخصیت قصه است، به‌عهده دارد. شوخی‌ها و تکیه‌کلام‌های او در زمان پخش این مجموعه حسابی ترکاند و مدام بین مردم می‌چرخید. پدری که می‌خواهد جدی باشد ولی خیلی وقت‌ها با بچه‌هایش همراه می‌شود و مثل یک دوست هم‌سن‌و سال با آنها بازی می‌کند یا اتفاقاتی را شکل می‌دهد.

 

سیما تیرانداز: عفت سوزنچیان، همسر فیروز، نقشی است که تیرانداز آن را ایفا کرده و به‌خوبی از عهده آن برآمده‌است. مادری باهوش، دلسوز و خوشحال که حرف‌هایش خیلی وقت‌ها تکلیف هر اتفاقی را نهایی می‌کند یعنی به قول معروف حرف اول و آخر را او می‌زند. شخصیت عفت هم مثل خیلی از مادرانی است که دور و اطراف‌مان می‌بینیم، یک زن مستقل و قاطع که کانون خانواده را به هر شکلی حفظ می‌کند و با هرکدام از افراد آن‌طور که باید همراه می‌شود و راهنمایی‌شان کرده یا با آنها همدلی می‌کند.

 

امیرحسین رستمی: بهروز مشتاق برادر آقا فیروز است که رستمی نقش او را بازی می‌کند. برادر کوچکی که گاهی گیج‌بازی‌های خودش را دارد و کمی هم تنبل و خسته است با این حال همین ویژگی‌ها و شخصیتی که او دارد بار طنز بخشی از ماجرا را به دوش می‌کشد و البته باعث و بانی برخی خرده داستان‌ها و اتفاقاتی که رخ می‌دهد هم هست.

 

بهنام تشکر: این بازیگر هم نقش برادر عفت یعنی نصرت را ایفا می‌کند. نصرت در اینجا نقش برادرزنی را داشت که گرفتار گره‌های مالی زیادی بود و دل‌خوشی هم از فیروز نداشت. تقابل مدام این دو شخصیت با هم در پیشبرد قصه تاثیر زیادی دارد. جریانی که در این سری هم شاهدش هستیم. ناگفته نماند که نصرت اینجا کمی هم فرصت‌طلب است و مدام در خیلی از اتفاقات زندگی فیروز و عفت دخالت می‌کند و حضور فعالی دارد.  تشکر در این سری در جایگاه اجتماعی متفاوتی است که به خاطر همان جایگاه نصرت را به شکل دیگری در این فصل می‌بینیم.

 

نگار عابدی: نقش همسر نصرت یعنی افروز را هم نگار عابدی به‌عهده دارد. او علاوه بر این خواهر فیروز و بهروز هم هست و در طول قصه همیشه دلش از همسرش پر است و ناچار است تا شرایط سخت او را به هر شکلی که شده تحمل کند.

 

تلاش برای حفظ آبرو با وجود همه مشکلاتی که در این خانواده وجود دارد هم بخش دیگری از ویژگی‌های افروز است. او هم در قالب زنی که محور خانواده‌اش است، کارها را با همکاری عفت، یعنی همسر برادرش، ردیف می‌کنند و پیش می‌برند.

 

 محمدرضا شیرخانلو: فیروز دو فرزند دارد که نقش پسر او یعنی پوریا مشتاق را شیرخانلو بازی می‌کند. او که آن موقع‌ها یعنی حدود هشت سال پیش‌ دبستانی بود، در این سری در نوجوانی‌اش با دودکشی‌ها همراه شده‌است. پوریا پسر باهوش خانواده است که همیشه سعی می‌کند تا به هر شکلی با خانواده و مشکلاتش همراه شود.

 

 یاس نوروزی: پریا مشتاق هم دختر فیروز و عفت است. او که آخرین بچه خانواده است، ارتباط خوبی با برادرش دارد و همیشه در کنار همه کل‌کل‌های خواهر و برادری با هم نقشه‌هایی برای اجرا دارند.

 

 الهام اخوان: این بازیگر هم که گفتیم تازه به سریال اضافه شده و تنها می‌توانیم بگوییم که اسم او گندم است و باقی ماجرایش را باید در زمان پخش سریال ببینید.

 

حسین شهبازی، مهنا سیدی و هانا عباسی هم دیگر بازیگران این سریال هستند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.