2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
فواید گیلاس؛ از پوست صورت و لاغری تا دیابت + خواص برای کودکان

فواید گیلاس؛ از پوست صورت و لاغری تا دیابت + خواص برای کودکان

همه فواید و خاصیت های گیلاس را برای کودکان و بزرگسالان در این مطلب مرور کنید.

دوات آنلاین -حتما شما هم شنیده و خوانده اید که گیلاس خاصیت های بسیار زیادی دارد اما این فواید چیست؟ دایره فایده های این میوه تابستانی بسیار گسترده است و از چین و چروک های پوست صورت تا کاهش خطر سرطان را در برمی گیرد. در ادامه بیشتر با این میوه آشنا شوید.

 

خاصیت گیلاس در طب سنتی

قبل از هر چیز یادتان باشد طبع گیلاس سرد است. از طرفی این میوه منبع غنی ویتامین سی است. تحقیقات نشان داده گیلاس خون را قلیایی می کند و صفرابر است.

 

یادتان باشد این میوه برای پایین آوردن چربی خون، از بین بردن سنگ کیسه صفرا، دفع سنگ کلیه و رفع مسمومیت بسیار مفید است و خوردن آن برای افرادی که ضعف اعصاب دارند مفید است و جنبه آرام بخشی دارد.

 

گیلاس، به ترشح اسید معده کمک می‌کند و تمیز کننده موثر کبد و کلیه است و علاوه بر این به دفع سموم از بدن کمک می‌کند.

 

با گیلاس لاغر شوید

آلبالو و گیلاس دارای کالری و چربی کمی هستند و مقدار زیادی آب دارند. تحقیقات نشان داده که افزایش مصرف آب سطح انرژی و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد، در نتیجه انرژی بیشتری در بدن می‌سوزد. بسیاری از افراد اثرات مفید میوه‌هایی مثل آلبالو و گیلاس را که دارای آب زیادی هستند، در کاهش وزن خود مشاهده کرده اند.

گیلاس برای چه چیزهایی خوب است

کم شدن احتمال سرطان روده بزرگ با گیلاس

گیلاس به دلیل فلاونوئید موجود در آن از تشکیل تومورهای سرطانی در کولون پیشگیری می‌کند. کولون قسمتی از روده بزرگ است و متأسفانه سرطان آن از نظر تعداد بیماران مبتلا، سومین و از نظر تعداد مرگ و میر، دومین رتبه را دارد.

 

بیشتر بخوانید: آب هویج برای چی خوب است

 

گیلاس بخورید پیر نشوید

آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه جلوی عمل رادیکال‌های آزاد را در بدن می‌گیرند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که با حمله به سلول‌های سالم بدن، باعث تخریب آن‌ها می‌شوند. تخریب سلولی توسط رادیکال‌های آزاد، باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در بدن و پیری زودرس سلول‌ها می‌شود.

گیلاس به خواب خوب کمک می کند

با خوردن گیلاس خوب بخوابید

گیلاس جزو میوه‌هایی است که منبع غذایی «ملاتونین» هستند. این هورمون در کنترل و تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن نقش مهمی دارد و باعث خواب راحت می‌شود.

 

خاصیت گیلاس برای پوست صورت

ماسک گیلاس به رفع چین و چروک های صورت شما کمک می کند.

 

به گفته دکتر محمد مقدری، پزشک عمومیبهترین ماسک گیلاس از میوه رسیده آن تهیه می شود که برای درست کردن آن کافی است گیلاس رسیده را له کرده و با چند قطره آبلیمو و یک عدد سفیده تخم مرغ مخلوط کرد.

 

دانستنی: موز لاغری می کند یا چاق + میزان کالری

 

این پزشک توضیح داد: استفاده از این ماسک به مدت 10 دقیقه برروی پوست صورت، چین و چروک پوست را رفع می کند و سبب شادابی آن می شود که البته برای شستشوی این ماسک بهتر است از آب ولرم استفاده شود.

 

مقدری اظهار کرد: ماسک گیلاس آن هم به صورت له شده و بدون مخلوط کردن آن با سایر مواد، در صورتی که از میوه کال و ترش آن تهیه شود چربی پوست را برطرف می کند.

 

فواید گیلاس برای کودکان

گیلاس به دلیل داشتن کاروتین، ویتامین B1، B2و B3 و ویتامین C یک میوه فوق العاده برای کودکان محسوب می شود که در تقویت ساختمان استخوان، دندان، سیستم عصبی و خونسازی آنها مفید و وجود سیلیس در این ماده غذایی عامل هوشیاری است.

آیا گیلاس برای دیابتی ها خوب است

گیلاس برای دیابتی ‌ها

به گفته زینب یزدان پناه، کار‌شناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد گیلاس میوه‏‌ای است که نشاسته کمی دارد.

 

در همین زمینه: خربزه چه خاصیت‌هایی دارد

 

این میوه به علت داشتن شاخص پایین گلایسمی به طور موثر میزان قند خون را کنترل می‌کند و در نتیجه میوه مناسبی برای بیماران دیابتی به حساب می‌آید؛ البته تاکید می‌شود که به میزان توصیه شده توسط متخصص تغذیه مصرف شود.

با سایر فواید گیلاس آشنا شوید

فایده های دیگر گیلاس

مصرف منظم گیلاس به طور موثر کلسترول و تری گلیسرید خون را کاهش می‌دهد.

 

آنتوسیانین موجود در گیلاس، از قلب محافظت می‌کند و مانع از بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

 

این میوه دارای چربی پایین و آب فراوانی است و انرژی بدن را افزایش می‌دهد .

 

 پتاسیم گیلاس باعث تثبیت میزان خون، بهبود عملکرد مغز و کاهش اضطراب و استرس می‌شود.

 

سوخت ساز بدن را افزایش داده و به هضم غذا کمک می‌کند.

 

عصاره گیلاس یک ضد باکتری علیه فساد و پوسیدگی دندان است.

 

ورم مفاصل و بیماری‌های التهابی را بهبود می بخشد.

 

گیلاس منبع خوبی از آنتوسیانین برای بهبود حافظه و بهبود عملکرد حرکتی است.

 

منابع: خبرگزاری دانشجو- برنا- همشهری

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.