2021/08/05
۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۴ مرداد
کارتون اژدهای آرزوها
خاطرات بد را چگونه فراموش کنیم

خاطرات بد را چگونه فراموش کنیم

اگر شما هم گرفتار خاطرات بد هستید و می خواهید خودتان را از شر آنها نجات بدهید توصیه این مطلب به شما کمک زیادی خواهد کرد.

دوات آنلاین -خاطرات بد در زندگی همه ما وجود دارد اما تفاوت در نحوه مواجهه ما با این خاطرات است. برخی از ما چنان گرفتار وقایع گذشته زندگی می شویم که حال و آینده را از دست می دهیم. این خاطرات مرتب در ذهن مان دوره می شود، احساس اضطراب می کنیم. قدرت تمرکز خود را از دست می د هیم. خودمان را سرزنش می کنیم و ... شاید شما هم بارها و بارها به خودتان قول داده باشید دیگر به گذشته فکر نکنید و خاطرات بد را برای همیشه دور بریزید اما موفق به این کار نشده اید. دلیلش این است که از روش های علمی برای این کار بهره نبرده اید. فراموش کردن اتفاقات تلخ ممکن است اما شرایطی دارد.

 

پاک شدن اطلاعات غیرضروری از مغز

ایرنا به نقل از نیویورک تایمز نوشت: واقعیت ماجرا این است که هویت ما و چیزی که از خودمان می‌دانیم همان خاطرات ما است. به عبارت دقیق‌تر ما همان چیزی هستیم که به یاد می‌آوریم. اینکه چه چیزهایی را به یاد می‌آوریم و چه چیزهایی را فراموش می‌کنیم جهان ما را معنا می‌کند و درکی از ما به خودمان می‌دهد. فراموش کردن یکی از راه‌های سازگاری با جهان است.

 

واقعیت این است که مغز همواره در حال فراموش کردن و پاک کردن اطلاعات غیر ضروری است اما این فرایند غالباً به صورت ناخودآگاه انجام می‌شود. با کمی تمرکز و تلاش می‌توانیم مداخله آگاهانه‌تری در فرایند حذف و فراموشی داشته باشیم.

آیا فراموش کردن خاطرات بد ممکن است

بازیابی حافظه چیست

حافظه همواره در حال بازیابی کردن خود است. چیزی که به نظر فراموش شده است، با یک اتفاق دوباره به ذهن ما وارد و پیش چشم ما حاضر می‌شود.

 

دانشمندان شناختی این فرایند را بازیابی حافظه می‌نامند که همواره به نشانه‌هایی وصل است. کافی است یک نشانه مثل یک بو، صدا، تصویر و... حس شوند و بلافاصله مجموعه بزرگی از خاطرات را به همراه خود احضار کند. به همین خاطر برای فراموش کردن باید نشانه‌های بازیابی را بشناسیم تا بتوانیم نحوه پاسخ مغز را کنترل کنیم.

 

رازهای طلایی: اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

 

می‌توانیم سعی کنیم از محرک‌هایی که برانگیزاننده خاطراتی هستند که نمی‌خواهیم برایمان زنده شوند، اجتناب کنیم اما این روش به ندرت تاثیرگذار است. چراکه این محرکه‌ها آنقدر زیاد و غیر قابل کنترل هستند که مدیریت آن‌ها تقریبا ناممکن است.

 

برای مثال فردی را تصور کنید که در یک حادثه رانندگی دچار یک استرس پس از سانحه شده است و یادآوری صحن چپ کردن ماشینش او را به اضطراب می‌اندازد، کافی است این فرد در یک رستوران آهنگی را بشنود که هنگام چپ شدن ماشینش گوش می‌کرده است، این خاطره زنده می‌شود.

چگونه می توانیم خاطرات بد خود را فراموش کنیم

روش فراموش کردن خاطرات بد

به جای اجتناب از نشانه‌های بازیابی، روشی را امتحان کنید که جایگزینی فکر نامیده می‌شود. مثلاً اگر با یکی از بستگانتان بحث تلخی داشته‌اید و هرگاه او را می‌بینید به یاد آن بحث می‌افتید سعی کنید از این به بعد روی یادآوری‌های مثبت‌تری که از او دارید تمرکز کنید.

 

روانشناسی: فکر و خیال زیاد نشانه چیست

 

سعی کنید چیزهای خوب و خاطرات خوبی که با او دارید را زنده کنید. تمرین کنید و انقدر این کار را تکرار کنید که با دیدن آن فرد آن احساسات منفی جایش را به احساسات و خاطرات متفاوتی بدهد. یک راه دیگر تمرکز روی سرکوب خاطرات بد است.

 

 تلاش برای متوقف کردن سناریوها و خاطرات بدی که با دیدن یک نشانه به ذهنتان می‌آیند مفید است. اگر بتوانید جلوی یادآوری‌های خود به خودی خاطرات بد را بگیرید روی عملکرد مغز در به یادآوردن آن خاطرات اثر خواهد داشت. وقتی سعی می‌کنید یک خاطره را با خاطره دیگری جایگزین کنید قشر پیشانی چپ مغز شما درگیر می‌شود و وقتی تلاش می‌کنید خاطره را سرکوب کنید در نیمکرۀ راست این اتفاق می‌افتد. 

 

آیا خاطرات بد واقعا فراموش می شوند

توانایی شما برای فراموشی، تا حدی با معماری عصبی خاص مغز شما مرتبط است. مطالعات نشان می‌دهند که استرس شدید و کمبود خواب توانایی کنترل خاطرات را کم می‌کنند و ساز و ‌کار فراموشی را دچار اختلال می‌کنند. افرادی که در زندگی خود ناملایمات بیشتری را تجربه کرده‌اند برای فراموش کردن  بهتر از افرادی عمل می‌کنند که چنین سختی‌هایی را از سرنگذارنده‌اند.

 

اگر چیزی آسیب‌زا را تجربه کرده باشید، بعید است که بتوانید تجربه را کاملاً از مغز خود پاک کنید. اما آنچه می‌توانید انجام دهید این است که میزان ورود و ناخواسته بودن آن خاطرات را محدود کنید.

 

لوازم آشپزخانه کالا و ما
فیلم فوق العاده عمیق
کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.