2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روتین پوستی چیست؛ آشنایی با روتین کره ای

روتین پوستی چیست؛ آشنایی با روتین کره ای

همه آنچه درباره روتین پوستی و روش هایش باید بدانید در این مطلب توضیح داده شده است.

دوات آنلاین -داشتن پوست سالم از آن ویژگی‌هایی است که همه تحسینش می‌کنند و به دنبالش هستند،چراکه اولین و اساسی‌ترین قدم برای زیبایی است. کاش پوست ما این قابلیت را داشت که بتواند از خودش مراقبت کند و همیشه پوستی بی‌عیب و نقص، سالم و زیبا داشته باشیم.متاسفانه چنین قابلیتی برای پوست وجود ندارد و لازمه سالم و شفاف ماندنش این است که مناسب‌ترین روش‌ها را برای مراقبت از پوست خود یاد بگیریم اما برای رسیدن به همین هدف، بسیاری از افرادی که پوست خوبی دارند از روتین پوستی به عنوان یکی از راهکارهایشان برای مراقبت از پوست‌ می‌گویند. دستورالعمل‌هایی که به ما کمک می‌کند تا بتوانیم از پوست خود مراقبت کنیم؛ دستورالعمل‌هایی که آن‌قدرها هم پیچیده و سخت نیستند. این روزها خیلی‌ها درباره روتین پوستی ‌شان در شبکه‌های اجتماعی و جمع‌های خودمانی حرف می‌زنند. این گزارش همه آن چیزی است که لازم است درباره این جریان راه افتاده بدانیم.

روتین پوستی به چه کارهایی گفته می شود

روتین پوستی کره ای ها

چاردیواری جام جم نوشت: کره‌ای‌ها را دیده‌اید که چه پوست صاف، شفاف و یکدستی دارند؟ بسیاری از افراد بر این باورند که راز سلامت پوست مردم کره، روتین پوستی‌شان است که هرگز آن را ترک نمی‌کنند.

 

شاید برای همین است که حالا خیلی وقت است آدم‌های زیادی از روتین پوستی صبح و شب‌شان می‌گویند؛ از انواع محلول‌های شست و شو و مراقبت از پوست که لازم است در زمان‌های مختلف استفاده کنند تا پوستی سالم داشته باشند. اما واقعا چطور اصطلاح روتین پوستی، این‌چنین در بین مردم جای خودش را پیدا کرد؟

 

متخصصان بهداشتی و سلامت پوست معتقدند رسیدگی مرتب و روزانه به پوست قواعد خاص خود را دارد که به برطرف شدن مشکلات و ناراحتی‌های پوستی نظیر خشکی، چربی بیش از حد، انواع جوش و آکنه و امثال آن کمک زیادی می‌کند.  بنابراین برای داشتن پوست زیبا و رفع مشکلات و کمبودهای احتمالی پوست، نیاز به مراقبت‌ها و محافظت‌های اصولی از پوست داریم که همه اینها از داشتن یک روتین پوستی منظم آغاز می‌شود؛ این‌که فقط آخر هفته‌ها، مهمانی به مهمانی  یا هر وقت سرمان خلوت شد، سراغ پوست‌مان نرویم بلکه رسیدگی به آن را یک امر بدیهی و هر روزه بدانیم تا سر بزنگاه و اوقات مهم و دیدارهای اساسی، یادمان نیفتد که کاش پیش از اینها‌ هوای پوستم را داشتم.

برای روتین پوستی چه باید بکنیم

روتین پوستی چه اهمیتی دارد

واقعیت این است که همه چیز به ژن خوب ربطی ندارد. بسیاری از متخصصان پوست و مو معتقدند برای داشتن پوست خوب، نیاز به وقت گذاشتن و رسیدگی مداوم به آن داریم، چراکه پوست از آن مواردی نیست که بشود یک ساعته و یک روزه  یا حتی چند روزه، نواقصش را برطرف کرد بلکه نیاز به دوره درمان دارد که ممکن است ماه‌ها طول‌بکشد.

 

 بنابراین اگر به دنبال پوستی سالم و زیبا هستید باید به اندازه کافی و نیاز برای رسیدگی به آن وقت و انرژی بگذارید. یکی از این رسیدگی‌ها، مراقبت‌های نه دوره‌ای موقت بلکه همیشگی و به اصطلاح روتین است. 

 

در واقع با انجام مراقبت‌های روزانه، شما برنامه دوره‌ای و روتینی برای پوست‌ خود تعریف می‌کنید که به شادابی و سلامت پوست چهره شما کمک می‌کند. البته این برنامه روتین رسیدگی به پوست، فقط به صورت اختصاص ندارد و برای سایر نقاط بدن مثل دست‌ها و پاها هم بهتر است برنامه‌های منظم مراقبتی داشته باشیم.  چیزی که مشخص است این که تمام نیازهای پوست مثل دسترسی به آب و دوری از آفتاب را به صورت هرروزه در اختیارش می‌گذاریم و خب چه چیزی  بهتر از این؟

 

پاکسازی پوست مهم است

بسیاری از متخصصان این حوزه معتقدند پیش از انجام اقدامات جانبی برای حفظ و نگهداری از سلامت پوست، هرکدام از ما باید بتوانیم سبک زندگی‌مان را به سمتی ببریم که با دستان خودمان، باعث اثرات سوء در پوست‌مان نشویم؛ مثلا شست‌وشوی همیشگی پوست صورت، از آن مواردی است که باید یک یا دو بار در طول روز انجام شود. 

 

در واقع فارغ از هر روتینی، همیشه اولین قدم برای مراقبت از پوست، پاک کردن پوست از همه آلودگی‌هاست که با انواع وسیله‌های پاک‌کننده مثل ژل، فوم یا دستمال‌های مرطوب انجام می‌شود.  گاهی هم شستن صورت تنها با آب ولرم می‌تواند حلال خوبی برای پوست‌های معمولی باشد. آن وقت است که اگر چنین عملی را در وجودمان و در سبک زندگی‌مان نهادینه کنیم، قدم‌های بعدی برای حفظ سلامت پوست در طول سال‌های پیش‌رو، میسرتر می‌شود.

روتین پوستی چه اهمیتی دارد

روتین پوستی چگونه است

متخصصان پوست‌ومو توصیه می‌کنند برای انجام یک کار روتین بهتر است بعد از شست‌وشوی صورت، از تونرها (یا تونیک‌های پوستی) استفاده کنیم، چراکه این مواد PH پوست را به حالت متعادل و مناسبی می‌رسانند و رطوبت ازدست‌رفته پوست را دوباره به آن برمی‌گرداند. بعد از آن مرطوب‌کننده هم توصیه می‌شود؛ مرطوب‌کننده‌هایی که در ترکیبات آنها کلاژن به کار رفته و عطری نیستند و در صورت جای جوش و زخم و خراش، باعث سوزش پوست نمی‌شوند. 

 

در این کار روتین، گاهی کرم دور چشم و در نهایت کرم ضد آفتاب در طول روز و حتی زمانی که قرار نیست از خانه بیرون بروید هم توصیه می‌شود؛ ضدآفتابی که از ضروری‌ترین موارد برای مراقبت از پوست در برابر نوری است که از بیرون به داخل خانه می‌آید هم سفارش می‌شود. با وجود این، این نکات ممکن است نوع و ترتیب یک روتین پوستی معمول را نشان بدهد اما لازم است با کمک‌گرفتن از یک متخصص پوست، از کیفیت آنها هم مطمئن شویم.

 

برند مهم است؟

بله مهم است؛ البته نه به این معنی که هرچه گران‌قیمت‌تر و نایاب‌تر باشد، پس محصول بهتری برای روتین پوستی و استفاده هرروزه ما ‌ست. در واقع درجه اهمیت برندهایی که برای رسیدگی روزانه به پوست انتخاب می‌کنیم، به میزان تاثیرگذاری‌شان برمی‌گردد؛ موضوعی که می‌توانیم آن را نه از کسانی که برندی خاص برایشان سود مالی دارد بلکه از کسی بپرسیم که بدون هیچ سود و نفعی برای خودش بتواند محصول خوش‌نامی را به ما معرفی کند؛ محصولی که در بین فعالان و متخصصان حوزه پوست‌ومو هم شناخته شده باشد.

 

دانستنی: اسید هیالورونیک چیست و چه فایده ای برای پوست دارد

 

در واقع انتخاب نوع برند محصول، می‌تواند متغیر و هرکسی از محصولی خاص نتیجه گرفته باشد. پس در انتخاب محصول، این تصور که گران بودن و خارجی بودن آن، مهر تاییدی بر کیفیت آن است را کنار بگذارید و با چشم باز و آگاهانه، سابقه آن محصول را مورد بررسی قرار دهید؛ چه‌بسا محصولات ایرانی و گاهی ارزان‌قیمتی که کارایی بسیار بالایی داشته‌اند. پس برای انتخاب نوع محصول، بهتر است تحقیقات کاملی انجام بدهید که اولین قدمش هم کمک‌گرفتن از پزشک متخصص و تجویز محصولی خاص متناسب با پوست ما‌ست.

 

روتین پوستی با روش شخصی

گاهی تجربه، بهترین متخصص برای هر فردی است؛ حتی بعد از توصیه پزشکان و متخصصان. در‌واقع ممکن است هرکدام از ما، طبق توصیه متخصص، روتینی را برای پوست‌مان شروع کنیم اما آن نتیجه‌ای که به دنبالش هستیم را به دست نیاوریم.

 

تغذیه: برای مرطوب شدن پوست چی بخوریم

 

در چنین مواقعی می‌توانیم با توجه به شناختی که از پوست‌مان داریم، آن روشی که فکر می‌کنیم بهتر نتیجه می‌دهد را پیاده کنیم.  مثلا ممکن است در فصل زمستان، پشت پلک عده‌ای از افراد، پوست‌پوست و قرمز شود؛ خب در چنین مواردی می‌توانیم نحوه، مقدار یا حتی زمان استفاده از آبرسان و مرطوب‌کننده را طوری در روتین پوستی‌مان تغییر دهیم که کمتر با چنین خشک‌شدنی مواجه‌ شویم. 

 

بدون شک چگونگی این تغییر را به مرور زمان و با انجام روتین و یکی دو بار تغییر و تحول به دست می‌آوریم و قلقش دست‌مان می‌آید. به‌طورکلی روتین پوستی بهتر است با مشورت متخصص اجرایی شود.

 

کارهایی که نباید انجام بدهید

فرقی نمی‌کند پوست ما چرب باشد یا خشک. موارد متعددی وجود دارد که برای هر نوع پوستی ضرر دارد و می‌تواند آن را به مرور زمان دچار آسیب‌هایی کند که خوشایند هیچ‌کس نیست. پس در اولین گام و پیش از اجرایی کردن هر نوع رسیدگی به پوست، باید دور اقداماتی را که به پوست ضرر می‌رساند، خط بکشیم و بعد از آن به فکر رسیدگی‌های جانبی باشیم.

 

یکی از این موارد سیگار کشیدن است؛ سیگار پوست صورت را تیره و کدر می‌کند و باعث خشکی بیش از حد آن می‌شود. خوابیدن یک شب تا صبح با صورت آرایش‌کرده هم از مواردی است که باعث پیدا شدن سر و کله جوش و لک روی صورت می‌شود و اجازه نفس کشیدن و رسیدن هوای تازه را به پوست نمی‌دهد.

 

ضمن این‌که اگر می‌خواهید پایه و اساس یک پوست خوب را بدون هیچ محافظت‌کننده اضافه‌ای داشته باشید از غذاهای چرب و سرخ کردنی مثل فست‌فودها دوری کنید. حالا علاوه بر رعایت همه این موارد اگر خواب کافی هم داشته باشید، شما یک پوست سالم و جوان دارید که به یک رسیدگی معمولی برای حفظ این سلامت و شادابی‌اش نیاز دارید نه این‌که لازم باشد همه وقت و انرژی‌تان را صرف برطرف کردن جوش‌ها و کدری‌ها و لک‌ها بگذارید.

 

برای روتین پوستی از متخصص کمک بگیرید

اصلا فکر می‌کنید اولین‌بار چه کسی نوع و ترتیب روتین رسیدگی به پوست را پیشنهاد کرد؟ طبیعتا روتینی که امروز همه از آن یاد می‌کنند، توصیه متخصص و پزشکان حوزه پوست‌ومو است.

 

بیشتر بخوانید: چگونه پف صورت را برطرف کنیم

 

پس این موضوع چیزی نیست که بگوییم بدون تجویز پزشک سراغش رفته‌ایم چون طبیعتا چنین روتینی را یک پزشک پیشنهاد کرده است؛ اما همین روتین پوستی هم نیاز بیشتری به اختصاصی شدن برای افراد و با در نظر گرفتن نوع پوست، سن‌وسال، نحوه سبک‌زندگی و... دارد که برای آن بهتر است از یک متخصص کمک بگیریم.

 

در غیر این صورت ممکن است روتین پوستی معمولی آسیبی به پوست‌مان نزند (چون در اصل مراقبت محسوب می‌شود) اما ممکن است آن تاثیرات بهبودبخشی را نداشته باشد. ماجرا این است که طبیعتا همه آدم‌ها شناختی تقریبا نسبی به پوست خودشان دارند اما این شناخت نسبی همه آن چیزی نیست که به آن لازم دارند و کمک‌گرفتن از یک متخصص و دکتر پوست می‌تواند راه آگاهانه‌تری برای مراقبت و نگهداری از پوست در اختیارمان بگذارد. 

 

مثلا شاید بهتر است تمام دانسته‌هایمان از پوست‌مان و فعالیت‌های مفید و مضری که تا امروز نسبت به آن داشته‌ایم را در اختیار متخصص بگذاریم تا او با علم به تمام این وقایع و نوع سبک‌زندگی‌مان بتواند راهکار درستی پیش‌ پایمان بگذارد.  البته روتین پوستی، آنقدر رایج شده است که برخی‌ها فکر می‌کنند استفاده از تونر و ضدآفتاب و کرم روز و شب، چیزی نیست که به متخصص نیاز داشته باشد؛ چنان‌که خیلی هم اشتباه نمی‌کنند اما کسی نمی‌تواند منکر این موضوع شود که پوست حیطه حساسی است؛ آنقدر که کوچک‌ترین خطا و اشتباه ما روی پوستی اثر می‌گذارد که مدام آن را در آینه می‌بینیم؛ پوستی که می‌تواند به طور مستقیم بر اعتمادبه‌نفس‌مان اثر بگذارد و عملکرد رفتاری‌مان را هم تغییر بدهد. پس با علم به همه دانسته‌ها درباره روتین پوستی، در نهایت کار را به متخصص بسپارید و خیال‌تان از تاییدش که راحت شد، کار را شروع کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.