2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
چگونه بفهمیم ریه درگیر کرونا شده است یا نه

چگونه بفهمیم ریه درگیر کرونا شده است یا نه

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره نشانه های درگیری ریه با کرونا توضیحاتی داده است.

دوات آنلاین -یکی از عواملی که باعث می شد بیماری کرونا در برخی افراد سخت شود درگیر شدن ریه آنها است اما این اتفاق چه نشانه هایی دارد و چگونه باید آن را فهمید. در وهله نخست هر فردی که احساس کرد علائم کرونا دارد باید حتما به پزشک مراجعه کند اما برای کسب اطلاعات شخصی در این باره می توانید توضیحات دبیر کمیته علمی کشوری کرونا را بخوانید.

ریه چگونه با کرونا درگیر می شود

ریه چه افرادی درگیر کرونا می شود

به گزارش ایسنا، دکتر عابدینی فوق تخصص ریه و مسئول ای سی یو اورژانس کرونا بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره کاهش آمار  بیماران  کرونایی گفت: ۸۰ درصد افراد بیماری کرونا را بصورت خفیف تجربه می کنند و درگیری ریوی ندارند. در سایر افراد جامعه به علت دارا بودن  ریسک فاکتور هایی نظیر دیابت، فشارخون، ضعف سیستم ایمنی ممکن است شاهد درگیری ریوی، نارسایی تنفسی و حتی مرگ باشیم.

 

وی افزود: معمولا درگیری ریه بنا به نوع موتاسیون ویروس متفاوت است و ممکن است روز سوم و یا هفته دوم بیماری مشخص می‌شود .

 

 این فوق تخصص ریه خاطرنشان کرد: در نوع کلاسیک ووهان درگیری و التهاب ریه هفته دوم مشاهده می شد اما در جهش های جدید این فاز التهابی زودتر شروع می شود و حتی روز چهارم نیز دیده می شود .

 

 وی شروع علایم تنفسی نظیر سرفه های خلط دار، بی اشتهایی ، تب مداوم بیش از چهار روز یا تب مجدد پس از چند روز بهبودی ، افت اکسیژن  را از نشانه های  در گیری ریه ذکر کرد.

 

ببینید: چگونه از بیمار کرونایی در خانه مراقبت کنیم

 

دکتر عابدینی براساس مطالعات بین المللی و تجربیات یاد آور شد: در ویروس انگلیسی درگیری ریوی شدیدتر است و مردم بصورت خانوادگی و خوشه ای مبتلا می شوند . خاصیت سرایت پذیری ویروس آنقدر زیاد است.

 

سندرم فاز التهابی چیست

 این فوق تخصص ریه به وجود مرحله ای در بیماری کرونا بنام سندرم فاز التهابی یا شروع  آبشار سایتوکینین اشاره کرد  که در آن بیمار در عرض چند ساعت وارد این فاز التهابی می‌شود و بی قراری ، کاهش اشتها، افت اکسیژن، تنگی نفس ، درد قفسه سینه را از نشانه های آن برشمرد.

 

بدانید: بعد از تزریق واکسن کرونا چه باید بکنیم

 

 به گفته وی، نکته مهم تشخیص سریع این فاز التهابی و درمان آن است.

 

دکتر عابدینی درخصوص این که ریه بیمار کرونایی چه زمانی به حالت  نرمال برمیگردد گفت:این موضوع به شدت  درگیری ریه بیمار، مدت زمان بستری در بیمارستان ، نوع وسایل استفاده شده برای افزایش اکسیژن رسانی در  وی بستگی دارد اما انتظار داریم که فرد سه تا شش ماه بعد از بهبودی بتواند به زندگی معمولی خود برگردد .

 

وی خاطرنشان کرد : هر چه درمان فاز التهابی در بیماران سریعتر و در شروع ان انجام شود آسیب‌های ریوی بیمار کمتر  و بهبودی وی سریعتر خواهد بود .

درگیری ریه با کرونا چه نشانه هایی دارد

نشانه های درگیری ریه

وی سیاه شدن لبها و ناخن های دست به دنبال فعالیت در بیماران را از نشانه های افت اکسیژن و درگیری ریه دانست و به افراد مبتلا توصیه کرد در صورت مشاهده این وضعیت به مرکز درمانی برای بررسی وضعیت ریه ها و اندازه گیری میزان اکسیژن خونشان مراجعه کنند.

 

توصیه های یک متخصص: بهبودیافتگان کرونا چی بخورند

 

به گفنه این فوق تخصص ریه افرادی که مبتلا به کرونا شدند؛ در نوع خفیف و متوسط  بیماری چهار هفته و در نوع شدید شش هفته پس از بهبودی کامل می تواند واکسن دریافت کند .

 

وی یادآور شد کسی که واکسن دریافت کرده ناقل بیماری نیست. زیرا با توجه به این که واکسنها از یک بخش پروتئینی ویروس یا ویروس کشته شده تولید شده‌اند  نمیتواند بیماری را منتقل کند.

 

وی افزود: واکسنها برای افزایش قدرت دفاعی بدن استفاده می‌شوند . با تزریق واکسن که حاوی  بخشی از ویروس یا ویروس کشته شده است  شرایطی را ایجاد می کنیم که سیستم ایمنی فرد با آن مقابله و از بدن دفاع کند.  بنابراین در صورت مواجهه با ویروس اصلی میتواند دفاع خوبی از بدن داشته باشد و بیماری با عارضه کمتری تظاهر کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.