2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
خرید و فروش میلیونی جواب تست کرونا

خرید و فروش میلیونی جواب تست کرونا

گزارشاتی در زمینه تخلف فروش تست دلخواه کرونا به‌خصوص برای مسافران از سوی برخی آزمایشگاه‌های خصوصی، به‌طور رسمی و غیررسمی و حتی از طریق آزمایشگاه‌ها دریافت شده است.

دوات آنلاین -چند ماه بود که خبر‌های غیررسمی درباره خرید و فروش جواب آزمایش کرونا و جعل آن منتشر می‌شد. همان روز‌ها رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد که این خبر را رد نمی‌کند، اما گزارشی نیز در این‌باره دریافت نکرده‌است؛ او معتقد بود که در آزمایشگاه‌ها سامانه‌های نظارتی وجود دارد که به‌صورت مرتب و دوره‌ای آن‌ها را رصد می‌کند.

 

روزنامه جوان نوشت: این در حالی است که مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت به «جوان» خبر داد که گزارشاتی در زمینه تخلفاتی نظیر فروش تست منفی کرونا برای مسافران از سوی برخی آزمایشگاه‌های خصوصی، به‌طور رسمی و غیررسمی و حتی از طریق آزمایشگاه‌ها دریافت شده ‌است!

 

هزینه ۲ تا ۵ میلیون تومانی برای منفی‌شدن تست کرونا

مدت‌هاست که کاربران فضای مجازی از جعل نتیجه تست کرونا در برخی آزمایشگاه‌های کشور می‌نویسند و موجی از انتقادات نسبت به این موضوع به راه افتاده است. یکی از کاربران توئیتر در این‌باره نوشت: «تا جایی که من خبر دارم، بعضی از نمایندگی‌های کلینیک‌های کلان با گرفتن مبالغ سرسام‌آور به جای اینکه ترشحات بینی را بگیرند، نوک پنبه را در آب فرو می‌کنند و داخل شیشه می‌گذارند و آن را برای معاینه به آزمایشگاه روانه می‌کنند و نتیجه آن خود به خود منفی می‌آید!»

 

کاربر دیگری نیز درباره جعل و فتوشاپ جواب آزمایش کرونا توئیت زد: یک نفر آمده‌بود کافی‌نت می‌خواست براش با جعل کردن، آزمایش کرونا مثبت رو به کرونا منفی تغییر بدن! گاهی از رفتار برخی از افراد، دهنم باز می‌مونه که این راهکار‌ها رو از کجا پیدا می‌کنن؟

 

یکی دیگر از کاربران با نام کاوه نیز با انتقاد از جواب آزمایش جعلی کرونا در صفحه توئیتر خود نوشت: «اینکه جواب آزمایش کرونا مثبت به نام خودتون جعل کنین که دو هفته مرخصی بگیرین، اسمش دزدیه.»

 

کاربر دیگری با نام فرهاد نیز در اینباره توئیت زد: «یه زمانی جماعت معتاد و عملی دنبال روش‌های منفی شدن تست مورفین بودن، حالا هم دنبال منفی‌شدن تست کرونا! اگه منفی شدن تست اعتیاد باعث نابودی زندگی همسر و فرزندان احتمالی میشه؛ جعل و تقلب در آزمایش کرونا ممکنه موجب مرگ صد‌ها نفر بشه.»

 

آنطور که مشخص است کرونا هر چقدر بد است، اما برای برخی از افراد سودآوری خوبی دارد، نمونه‌اش برخی از آزمایشگاه‌ها که در ازای دریافت مبلغ ۲ میلیون تا ۵ میلیون تومان و به خواسته مشتری خود، جواب منفی یا مثبت صادر می‌کنند. یکی از کاربران فضای مجازی در این‌باره نوشت: «به دستور پزشک برای آزمایش کرونا به بیمارستان رفتم که از زبان مراجعه‌کنندگان آنجا شنیدم که با پرداخت مبلغ ۲ میلیون تومان می‌توانم جواب مثبت یا منفی آزمایش کرونا را دریافت کنم!»

 

کاربر دیگری نوشته ‌است: «زنگ زدم برای تست کرونا، دختره گفت قیمت تست عادی فلان مقدار و قیمت تست با جواب منفی فلان مقدار. فکر کن چقدر باید کثیف باشی که جواب آزمایش به این مهمی را تقلب کنی و جون آدما را به خطر بندازی.» این کاربر توئیتر گفته که آزمایشگاه مذکور جزو آزمایشگاه‌هایی است که به منزل می‌آیند و تست می‌گیرند؛ همچنین هزینه تست منفی ۲ تا ۵ میلیون تومان است.»

 

کارِ برخی از آزمایشگاه‌های جعل‌کننده جواب تست کرونا به جایی رسیده که گاهی با مسافرانی که جواب آزمایش‌شان مثبت است، تماس می‌گیرند و برای منفی شدن این جواب آزمایش، درخواست پول می‌کنند! یکی دیگر از کاربران فضای مجازی در این رابطه نوشت: «دوستمون میخواسته بره سفر تست کرونا داده، از آزمایشگاه زنگ زدن که مثبتی، اما اگر میخوای سفرت لغو نشه میتونم منفیش کنم ولی هزینه داره!»

ماجرای خرید و فروش تست کرونا چیست

از تخلف آزمایشگاه تا کلاهبرداری نمونه‌بردار

در همین رابطه دکتر سیامک سمیعی، مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت به «جوان» می‌گوید: «گزارشاتی در زمینه تخلف فروش تست دلخواه کرونا به‌خصوص برای مسافران از سوی برخی آزمایشگاه‌های خصوصی، به‌طور رسمی و غیررسمی و حتی از طریق آزمایشگاه‌ها نیز دریافت کرده‌ایم.»

 

او در پاسخ به این سؤال که این تخلفات مربوط به آزمایشگاه‌های خصوصی بوده یا بخش دولتی نیز تخلف کرده‌است، می‌گوید: «تاکنون گزارشی از بخش دولتی که تست مسافر می‌دهد و تخلفی کرده‌باشد، دریافت نکردیم، شاید یک دلیلش این باشد که اصولاً تست مسافران خارج از کشور را بخش خصوصی انجام می‌دهد و به‌ندرت در برخی از شهر‌ها که پرواز‌های خارجی دارند و بخش خصوصی نیز برای انجام آزمایشات مولکولی وجود ندارد، این کار در دانشگاه انجام می‌شود.»

 

سمیعی ادامه می‌دهد: «در مورد مسافران انواع تخلف‌ها را داشتیم؛ مثلاً موردی که اصلاً آزمایش انجام‌نشده، اما برگه جواب صادر شده‌است! یا آزمایش انجام‌شده، اما جوابی را که در سامانه ثبت کرده‌اند با جواب مکتوب در دست مسافر، متفاوت بوده‌است!»

 

او اظهار می‌دارد: «برخی از مسافران بعد از خروج از کشور به دلیل پول اضافه‌تری که برای تست منفی کرونا پرداخت کرده‌اند، حرصشان می‌گیرد و تخلف آزمایشگاه را افشا می‌کنند، اما پیدا کردن صحت این شکایت برایمان سخت می‌شود، زیرا که شواهد آزمایش نشان می‌دهد، همه چیز درست انجام شده‌است، اما اگر ثابت شود که آزمایشگاه تخلفی کرده، در مرحله اول، اسم آن آزمایشگاه را از لیست آزمایشات حذف خواهیم کرد.»

 

مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت می‌گوید: «گاهی پیش آمده که خود آزمایشگاه به ما اعلام می‌کند که در نمونه‌برداری تخلف کرده و با گرفتن پول از مراجعه‌کننده، جواب دلخواهش را ثبت کرده‌است. یا یکی از آزمایشگاه‌های معروف اعلام کرده از افراد پول گرفته و جواب تست را منفی کرده‌است!»

 

تخلف آزمایشگاه‌ها را به ۱۹۰ گزارش دهید

سمیعی تصریح می‌کند: «در همه دنیا فروش جواب منفی وجود داشته است، مثلاً مسافرانی از عراق، فرانسه و ایتالیا به کشور ما آمدند و بدون اینکه هیچ تست کرونایی انجام شود، برگه تست منفی کرونا داشتند. در برخی موارد هم متوجه شدیم که جواب‌های منفی تست کرونای مسافران خارجی اشتباه بود، حالا اینکه تخلفی صورت گرفته بود یا نه را نمی‌دانم.»

 

او می‌گوید: «خیلی از تخلفات را تا زمانی که مردم اعلام نکنند، متوجه نخواهیم شد. بنابراین مردم در صورت مشاهده تخلفات با ۱۹۰ تماس بگیرند و مورد را گزارش دهند. همچنین آن‌ها می‌توانند تخلف هر آزمایشگاهی را به معاونت درمان دانشگاه آن اطلاع دهند. در صورتی که کسی به شکایت آن‌ها رسیدگی نکرد، حتماً آن را مستقیم به ستاد وزارت بهداشت اطلاع دهند.»

 

جالب است که مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از این همه تخلف که زندگی ایرانیان را به مخاطره می‌اندازد، مطلع است، اما باز هم این تخلفات وجود دارد!

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.