2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
قلعه گردن در کجای استان گیلان است + تاریخچه و آدرس

قلعه گردن در کجای استان گیلان است + تاریخچه و آدرس

همه آنچه درباره بنای تاریخی قلعه گردن لازم است بدانید در این مطلب گردآوری شده است.

دوات آنلاین -گیلان از جمله استان هایی است که بناهای تاریخی و آثار باستانی زیادی دارد. یکی از مکان های تاریخی این استان در نزدیکی شهر رودسر واقع شده است و قلعه گردن نام دارد.

 

قلعه گردن دقیقا کجا است

قلعه گردن در روستای تول لات بخش رحیم آباد شهرستان رودسر بر روی شرقی ترین قسمت یال روستای قلعه گردن و با ارتفاع حدود ۱۰۹متر از سطح دریاهای آزاد و مشرف و مسلط بر ساحل غربی رودخانه پلرود قرار دارد که تنها گذرگاه جلگه به کوهستان در اعصار گذشته گیلان به شمار می رود.

 

علی اصغر مونسان در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: قلعه گردن یکی از مهمترین بناهای تاریخی استان گیلان است که در روستایی به همین نام در بخش رحیم آباد از توابع شهرستان رودسر، قرار گرفته و با توجه به ارزش های تاریخی و معماری ویژه خود در مرداد ماه سال ۱۳۸۲ با شماره ۹۴۰۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

چگونه به قلعه گردن رودسر برویم

آدرس قلعه گردن

از مسیر رشت به سمت شرق گیلان برانید. پس از طی ۷۰ کیلومتر به شهر رودسر می رسید. از رودسر به سمت رحیم آباد رانندگی کنید. در فاصله یک کیلومتری از روستای تول لات، قلعه گردن واقع شده است. برای تماشای تاریخ باید ۳۰۰ متر از دل شالیزارها حرکت کنید و خود را به ساحل رودخانه پلرود برسانید. از پل چوبی رودخانه عبور کنید تا به این قلعه تاریخی برسید.

قلعه گردن رودسر از بناهای تاریخی مهم است

قدمت قلعه گردن

مونسان با اشاره به مطالعات اولیه قبل از انجام کاوش های باستان شناسی در پیرامون قلعه گردن اظهار داشت: قدمت این قلعه به دوره تیموری (حدود ۷۰۰ سال پیش) منتسب شده، اما با انجام کاوش های باستان شناسی اداره کل (میراث فرهنگی) استان گیلان در محدوده قلعه در سال ۱۳۸۶ و کشف گور باستانی عصرآهن در پایین دست قلعه و سایر شواهد به دست آمده مشخص شد که ساخت این قلعه در دوره پیش از اسلام نیز بسیار محتمل است.

 

موقعیت جغرافیایی قلعه گردن

قسمت شمالی قلعه به دره رودخانه کشکو، بخش جنوبی به پرتگاه صخره‌ای رودخانه پل رود، قسمت شرقی به یک خندق و ۶ تپه ماهور سکو مانند و قسمت غربی آن به دو خندق منتهی می شود و در ضلع جنوبی سه سکوی سنگی احتمالا محل نگهبانی احداث شده که دو مورد از آنها مشخص و دیگری در زیر خاک پنهان است.

 

راهنمای سفر: چرا و چگونه به قلعه رودخان برویم

 

ورودی قلعه از قسمت شرقی و بعد از گذر از مصطبه‌ها(سکو) و خندق بوده و در قسمت دیوارهای داخلی بنا دو محل تعبیه تیرهای چوبی جهت سقف طبقه پایین و کف طبقه بالا قابل رویت است که می‌تواند مبین سه طبقه بودن قلعه باشد.

با تاریخچه قلعه گردن رودسر در استان گیلان آشنا شوید

روایت یک باستان شناس

منوچهر ستوده در دهه ۴۰ خورشیدی این قلعه را از نزدیک دیده و در کتاب از آستارا تا استارباد می‌نویسد قلعه تول لات قلعه‌ای سنگی عظیمی است که نزدیک اراضی و مسلط بر بستر اصلی رودخانه پل رود واقع است که مصالح اصلی ساخت این قلعه از سنگ و گچ تشکیل شده است.

 

سنگ‌های این قلعه نتراشیده اما نبشی است، بلندی باروی موجود آن در حدود ۱۰ متر ، قطر دیوارها بیش از یک متر و درازای بنای قلعه در حدود ۵۰ متر و پهنای آن در حدود ۴۰ متر است و آب انباری در جهت شمالی آن از سنگ و ساروج ساخته شده است و در نزدیک دیوار شرقی چاهی عمیق وجود دارد که احتمال می‌رود که چاه آب یا نقب قرارگاه قلعه باشد.

 

پیشنهاد گردشگری: چرا و چگونه به سوباتان سفر کنیم

 

به گفته این باستان شناس وضع بنا و استحکام آن و نوع مصالحی که در آن به کار رفته است، شباهت زیادی به دژهای اسماعیلیان دارد و بعید نیست که یکی از قلاع این گروه در خاک اشکور باشد و تا مدت ها رویش گیاهان، درختچه‌های خودرو و علف‌های هرز در قسمت‌های مختلف قلعه، این مکان دیدنی را از نظرها پنهان نگهداشته بود.

 

در محدوده یکصدمتری این قلعه بقایای آثار باستانی با قدمت بیش از سه هزار و ۵۰۰ سال کشف شده است ؛ این آثار نظریه باستان شناسان قدیمی را در زمینه نبود آثار تمدنی در جلگه گیلان پیش از اسلام را نقض می کند و نشان می دهد که اگر بصورت هدفمند تحقیق و بررسی شود آثار زیست انسان در دوره های مختلف تاریخی از جمله در هزاره اول قبل از میلاد نیز در جلگه گیلان یافت می شود.

قلعه گردن استان گیلان چه دیدنی هایی دارد

دیدنی های اطراف قلعه

تماشای توامان تاریخی و طبیعت در قلعه گردن رودسر میسر شده است. منظره فوق العاده ای در اطراف این قلعه وجود دارد و از ارتفاع قلعه می توانید خود را در محاصره باغات چای ببینید.

 

جاذبه گردشگری: آدرس آکواریوم بندر انزلی

 

مسیر جذاب رسیدن به قلعه از رودخانه سه موش، سفید آب، پلام دره، آب معدنی سجیران و طبیعت چشم نواز اشکورات رودسر و املش می گذرد. فاصله این قلعه از پارک جنگلی سفید آب تنها ۹ کیلومتر است و آبشار سجیران در فاصله ۱۶ کیلومتری از آن قرار گرفته است.

 

آبشار گرمابدشت، مدرسه همت، سی پل، آرامگاه هفت امام رودبارک، و دریاچه صمدآباد از دیگر جاذبه های دیدنی اطراف قلعه گردن رودسر هستند.

 

منابع: ایرنا- شمالوژی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.