2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
درمان خشکی پوست در طب سنتی چگونه است

درمان خشکی پوست در طب سنتی چگونه است

دکتر فاطمه نجات ‌بخش، پزشک متخصص طب ایرانی در این مطلب راهکارهای رفع خشکی پوست را توضیح داده است.

دوات آنلاین -خشکی پوست از‌جمله مشکلات شایعی است که اغلب افراد نمی‌دانند چرا و چطور دچارش می‌شوند. گاهی استفاده از برخی کرم‌های موضعی نرم‌کننده، مرطوب‌کننده و آبرسان هم نمی‌تواند مشکل را حل کند. از دیدگاه طب سنتی، خشکی پوست می‌تواند بر اثر عوامل مختلفی مثل خورد و خوراک نامناسب، سوءهاضمه، یبوست و مشکلات کبدی و حتی رحمی ایجاد شود. با توجه به شیوع این مشکل که می‌تواند در هر فصل و سن و سالی بروز کند، روزنامه جام جم با دکتر فاطمه نجات‌بخش، پزشک متخصص طب سنتی ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت‌وگو کرده‌است که در ادامه می خوانید.

 

سبک زندگی سالم از‌جمله تغذیه و خواب و ورزش مناسب، رابطه مستقیمی با سلامت پوست دارد؛ آنچنان که مشکلات معده وگوارشی و یبوست باعث ایجاد اخلاط بد در کبد می‌شود و می‌تواند سبب بروز افتادگی، شل‌شدگی، چین و چروک، خال‌ها و خشکی پوستی نیز بشود. بنابراین رعایت مواردی که باعث هضم و جذب بهتر غذا می‌شود، نکته‌ای کلیدی در پیشگیری از مشکلات پوستی است.

 

مهم‌ترین توصیه‌های مرتبط با آداب‌ خوردن از این قرار است: تا زمانی‌که گرسنه نشده‌اید، غذا نخورید. غذا را خوب بجوید. قبل از سیری کامل دست از غذا خوردن بکشید. سر سفره درهم‌خوری و روی‌هم‌خوری نکنید. از مصرف نوشیدنی‌ها، ژله، ماست و سالاد به همراه غذا بپرهیزید. بهتر است سالاد نیم‌ساعت قبل از غذا میل و همراه غذا از سبزی‌ خوردن و زیتون استفاده شود.

 

مضرات آب برای پوست و کبد

نوشیدن ناشتای آب سرد برای کبد مضر است و باعث مشکلات پوستی می‌شود. از نیم‌ساعت قبل تا یک‌ساعت بعد از غذا، آب و نوشیدنی مصرف نشود، مگر کسانی که گرمی معده و بی‌اشتهایی یا سنگ کلیه و صفرا دارند. نوشیدن آب، بعد و داخل حمام و پس از خوردن میوه مضر است. حین و بلافاصله بعد از ورزش، نوشیدن آب سرد به کبد آسیب می‌رساند. نوشیدن آب، قبل و در حین خواب و بعد از نزدیکی مضر است. تا زمانی که تشنه نیستید آب نخورید. مصرف زیاد آب در زمان غیر از تشنگی باعث ازدیاد بلغم و در نتیجه شل‌ شدن و افتادگی پوست و پف زیر چشم می‌شود.

طب سنتی برای درمان و رفع خشکی پوست چه نسخه ای دارد

راهکار درمان خشکی حقیقی پوست

خشکی پوست دو نوع حقیقی و کاذب دارد؛ خشکی حقیقی یا واقعی پوست زمانی ایجاد می‌شود که رطوبت کل بدن و پوست کم می‌شود. علاوه بر خشکی پوست، خشکی مو، موخوره و شکنندگی ناخن‌ها تظاهر می‌کند. برای رفع خشکی حقیقی پوست می‌توان به دو روش پوست را رطوبت‌رسانی کرد.

 

در همین زمینه: نسخه طب سنتی برای داشتن پوست شفاف

 

استفاده از داروهای رطوبت‌بخش خوراکی یا ضمادها و روغن‌ها و کرم‌ها و روش دیگر مصرف غذاهایی است که باعث رطوبت‌رسانی مناسب به سطح پوست می‌شود. خوراکی‌های رطوبت‌بخش شامل آب ‌سیب، آب‌هویج، سوپ جو، زرده تخم مرغ عسلی، شربت شیره انگور، شکر سرخ، شیر بادام (بادام مخلوط شده با آب و عسل)، شیرعسل، ماءالشعیر طبی و آب پنیر است. خوراکی‌هایی که سبب خشکی پوست می‌شود، ترشی، شوری، غذاهای غلیظ، فست فودها، حلیم، کله‌پاچه، پاستا، سالادالویه، آش رشته، حلوا، استفاده بیش از حد از ادویه‌ها، چای، قهوه و نسکافه است.

 

تدابیر درمانی طب سنتی برای خشکی کاذب پوست

خشکی کاذب پوست بر اثر غلیظ ‌شدن خون و عدم خون‌رسانی به سطح پوست ایجاد می‌شود. منظور از غلظت خون، افزایش هموگلوبین نیست بلکه ازدیاد یک خلط غلیظ است که سبب لزوجت در خون می‌شود. در خشکی کاذب ناشی از خلط سودا، خواب منقطع و آشفته، اسپاسم عضلانی یا پرش دست و پا، استرس و اضطراب، وسواس فکری یا عملی، بواسیر و... در خشکی کاذب ناشی از بلغم، علائمی مانند کسالت، افزایش بزاق دهان، خواب سنگین و... بروز می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: چرا باید از لوسیون بدن استفاده کنیم

 

درمان آن استفاده از غذاهایی است که غلظت را از بین می‌برد، مانند نخودآب. این غذا را می‌توان بدون گوشت و در افراد ضعیف با گوشت تهیه کرد. برای رفع غلظت بهتر است در کنار سایر درمان‌ها، نخودآب را بین چهار تا ۱۲روز به‌عنوان تنها غذای مصرفی استفاده کرد و سپس هفته‌ای دو تا سه روز ادامه داد.

 

برای رفع غلظت، استفاده از سکنجبین و غذاهای شبه‌سکنجبین که در ترکیب‌شان سرکه و یک ماده شیرین مانند عسل، شکر یا شیره انگور دارند، همچنین استفاده از داروهای خوراکی از بین‌برنده غلظت و ماسک‌هایی که خون را به‌سطح پوست می‌رسانند مانند ماسک پیاز و عسل و نمک توصیه می‌شود. در مواردی که غلظت زیاد است، پزشک رطوبت‌بخش‌ها را هم تجویز می‌کند که اقدامی تخصصی است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.