2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
سرانجام شیخ دیاباته در استقلال چه می شود

سرانجام شیخ دیاباته در استقلال چه می شود

شیخ دیاباته در پایان فصل جاری قراردادش با استقلال به‌پایان می‌رسد و مشخص نیست که آیا نام این بازیکن در لیست تمدید قرارداد با آبی‌پوشان از سوی فرهاد مجیدی قرار خواهد گرفت یا نه.

دوات آنلاین -تیم فوتبال استقلال بامداد جمعه ۲۷ فروردین در اولین دیدار خود از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از مرحله گروهی این رقابت‌ها به‌مصاف الاهلی عربستان خواهد رفت و این درحالی است که هواداران این تیم در ایران و سایر نقاط جهان چشم به ساق‌های پسران آبی دوخته‌اند تا بعد از سال‌ها ناکامی یک‌بار دیگر با تلاش‌های آنها و تدابیر کادرفنی این امیدواری به‌وجود بیاید که دوباره استقلال به قله فوتبال آسیا صعود کرده و ستاره سوم را به‌ارمغان بیاورد. با این حال همان‌طور که تیم‌های ایرانی ازجمله استقلال برای رسیدن به این امر تلاش وافری را متحمل شده و برنامه‌ریزی‌هایی را داشته‌اند سایر تیم‌های آسیایی نیز بیکار ننشسته و برای رسیدن به این افتخار بزرگ درسطح قاره کهن اقدامات اساسی را انجام داده‌اند تا در فصل جدید بتوانند عنوان قهرمانی را به‌دست بیاورند.

 

فرهیختگان نوشت: این درحالی است که استقلالی‌‌ها نیز بالاخره با فرهاد مجیدی این فرصت را خواهند داشت تا در یک دوره رقابت کامل در مرحله گروهی رقابت‌ها در لیگ قهرمانان حاضر شوند تا به‌طور واقعی عیار این سرمربی و شاگردانش محک بخورد. با این حال پرواضح است که در این بین برخی ستاره‌های استقلال می‌توانند بیشتر از سایرین در این مسیر دشوار به این تیم کمک کرده و در راه کسب افتخار احتمالی بیشتر از بقیه بازیکنان تاثیر‌گذار باشند، بازیکنانی مانند رشید مظاهری، وریا غفوری، هروویه میلیچ، ارسلان مطهری، مهدی قایدی و البته شیخ دیاباته مهاجم سیه‌چرده و قدبلند که فصل گذشته عنوان آقای گلی رقابت‌های لیگ برتر را به‌خود اختصاص داد، بدون‌شک در رقابت‌های این فصل می‌توانند از ارکان اساسی موفقیت استقلال محسوب شوند.

 

این درحالی است که اگر این چهره‌ها در عربستان در بهترین فرم خود قرار داشته باشند، از حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که استقلال در پایان مرحله گروهی به‌عنوان یکی از ۱۶ تیم برتر آسیا معرفی شود و به مرحله حذفی صعود کند.

 

 از لیست تمدیدی‌ها چه خبر؟

شیخ دیاباته آقای گل فصل گذشته رقابت‌های لیگ برتر که در همه این سال‌های اخیر یکی از معدود افتخارات استقلالی‌ها را در سال‌های ناکامی رقابت‌های لیگ برتر برای آنها به‌دست آورده، به‌همراه هروویه میلیچ مدافع هافبک کروات از بازیکنان خارجی آبی‌پوشان محسوب می‌شود و این درحالی است که با توجه به منع جذب بازیکن و مربی خارجی آبی‌ها تمام تلاش خود را کردند تا حداقل در این فضا بتوانند دو بازیکن خارجی خود را برای فصل جاری حفظ کنند که البته درباره میلیچ فراز و نشیب‌های زیادی به‌وجود آمد و این چالش همچنان ادامه دارد.

 

نکته قابل‌توجه اینکه شیخ دیاباته نیز در پایان فصل جاری قراردادش با استقلال به‌پایان می‌رسد و مشخص نیست که آیا نام این بازیکن در لیست تمدید قرارداد با آبی‌پوشان از سوی فرهاد مجیدی قرار خواهد گرفت یا نه.

 

طی روزهای گذشته برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که فعلا خبری از تمدیدی‌ها نخواهد بود و هرچند این موضوع با صراحت از اردوی آبی‌پوشان در عربستان تکذیب شد اما طبق اطلاعات «فرهیختگان» اگرچه برخی تلاش‌ها برای تمدید قرارداد با بازیکنانی که قرارداد آنها در پایان فصل جاری به‌اتمام می‌رسد، در فاز اولیه و آن هم براساس بعضی دغدغه‌ها که در این خصوص وجود دارد، آغاز شده اما با تاکید یکی از همراهان استقلال این امر یعنی تمدید قرارداد با این دسته از بازیکنان فعلا در این برهه زمانی که آبی‌پوشان در کورس رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا هستند در اولویت قرار ندارد و فرهاد مجیدی و کادر فنی این تیم تنها روی مسائل فنی تمرکز کردند تا استقلال بتواند نتایج ایده‌آلی را در رقابت‌های مرحله گروهی به‌دست آورد.

 

بنابراین کادرفنی و در راس آنها ‌مجیدی این موضوع یعنی تمدید قرارداد با بازیکنان را به بعد از پایان این رقابت‌ها و بازگشت کاروان استقلال از عربستان موکول کرده‌اند تا با درنظر گرفتن عملکرد بازیکنان در آسیا و در آرامش بیشتری درباره لیست تمدیدی‌ها و چه‌بسا لیست خروج برای پایان فصل تصمیم‌گیری شود. هرچند از گوشه‌وکنار نیز خبر می‌رسد با توجه به حضور مددی در اردوی استقلالی‌ها، شاید برخی اقدامات ابتدایی در این خصوص نیز شکل بگیرد، با این حال از آنجا که مسئولیت نقل‌وانتقال بازیکنان در استقلال را مهدی عبدیان برعهده دارد، احتمالا بدون حضور او کاری از پیش نرود و کار به بازگشت به تهران بکشد.

شیخ دیاباته از استقلال می رود یا می ماند

ابقای شیخ در گرو روشن شدن موتور گلزنی

نکته قابل‌توجه اینکه درخصوص شیخ دیاباته شنیده می‌شود اگر این بازیکن بتواند برخلاف عملکرد پرانتقاد خود در فصل جاری در رقابت‌های لیگ برتر در آسیا درخشان ظاهر شده و دوباره با گلزنی‌های خود استقلال را راه بیندازد، چه‌بسا نام این بازیکن نیز در لیست فرهاد برای تمدید قرارداد قرار بگیرد و در غیر این‌صورت با توجه به مشکلات اقتصادی باشگاه استقلال و مشکلاتی که در راه تامین ارز خارجی وجود دارد، احتمالا خبری از این اتفاق نباشد.

 

البته این احتمال وجود دارد که بدون توجه به نتایج تیم در آسیا، موتور گلزنی این بازیکن در ادامه رقابت‌های لیگ روشن شده و او در راه موفقیت استقلال در رقابت‌های داخلی تاثیرگذار باشد که این موضوع نیز می‌تواند در آینده روابط شیخ دیاباته با استقلال موثر واقع شده و احتمالا یک بار دیگر شاهد پیشنهاد همکاری برای فصول بعدی به این بازیکن از سوی این باشگاه باشیم.

 

قرارداد پرسروصدای شیخ را چه کسی بست؟

یکی از خبرگزاری‌ها درست در آستانه دیدار دربی جام حذفی در شهریورماه گذشته قرارداد شیخ دیاباته را منتشر کرد که این موضوع سروصدای زیادی به‌پا کرد که البته ناراحتی‌های این بازیکن را هم در پی داشت؛ قراردادی که بیشتر از مبلغ آن آپشن‌هایش عجیب و قابل‌توجه بوده و اتفاقا آپشن‌های آن بیشتر از متن قرارداد حاشیه‌هایی را به‌همراه داشت.

 

شاید چنین قراردادهایی در فوتبال اروپا عرف باشد، اما اینکه یک بازیکن بخواهد به‌خاطر یک گل زده در لیگ داخلی خودمان حدود ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کند و آن هم درحالی‌که هیچ شرطی هم برای نتیجه پایانی آن گذاشته نشود یک مقدار عجیب است و حالا طبق شنیده‌ها بدون اصلاح یا الحاقیه در این قرارداد شیخ در فصل دوم قرارداد خود با استقلال به سر می‌برد.

 

این قرارداد در زمان مدیریت فتحی مدیرعامل اسبق استقلال بسته شد و از آنجا که دیاباته یکی از ستاره‌های فصل گذشته این تیم به‌شمار می‌رفت و البته به‌خاطر بسته شدن قرارداد بین‌المللی، هرگز نه هیچ‌تلاشی برای اصلاح بندهای قرارداد از سوی مدیریت‌های بعدی صورت گرفت و نه اصولا آنها قادر به توانایی انجام این کار بودند.

 

هرچند نمایش ضعیف این بازیکن در فصل جاری حداقل این آپشن‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده با این حال این سوال پیش می‌آید چه اتفاقی می‌افتد که به‌خاطر بسته شدن یک قرارداد غیر اصولی مدیرعامل سابق باشگاه بدون درنظر گرفتن احساسات هواداران در یکی از دیدارهای این تیم از گل‌های دیاباته به‌خاطر آنکه طبق آپشن باید پولش را به این بازیکن پرداخت کند، ابراز ناراحتی کند که البته این موضوع هم در آن زمان رسانه‌ای شد.

 

در انتظار تحول شیخ در آسیا

بهترین تحلیل را درمورد آقای گل فصل گذشته، آقای گل سابق استقلال انجام داد. رضا عنایتی درمورد دیاباته گفت: «این شیخ، شیخ پارسال نیست و با روزهای آرمانی‌اش فاصله دارد. دیاباته که فصل گذشته با ۱۵ گل آقای گل لیگ برتر شد و در بین هواداران استقلال هم از محبوبیت خاصی برخوردار است، در پایان هفته نوزدهم بیشتر از ۲ گل به ثمر نرسانده و جالب اینجاست که او هر دو گل را در یک بازی زده است. مهاجم مالیایی آبی‌پوشان که بازی‌های زیادی به‌خصوص در اوایل فصل را به‌دلیل مصدومیت از دست داد در ۹ بازی در لیگ و جام حذفی ۵۱۱ دقیقه به‌میدان رفت و در این مدت نیز در این دو جام ۳ گل زده است.»

 

البته ادموند اختر مهاجم سال‌های دور استقلال نیز در این خصوص به «فرهیختگان» گفته بود که درحال‌حاضر آن شیخ دیاباته سابق را نمی‌بینیم و چه بهتر که فرهاد مجیدی از این بازیکن به‌جای ترکیب اصلی، در ادامه بازی به شیخ این فرصت را داده تا به جمع استقلالی‌ها اضافه شود.

 

دیاباته که با ۱۵ گل ‌عنوان آقای گلی فصل گذشته را به‌خود اختصاص داد در فصل جاری هرگز آن درخشش سابق را نداشته است، با این حال همگان امیدوارند تا او در رقابت‌های آسیایی یک‌بار دیگر به دوران اوج برگردد و با گلزنی‌هایش به‌موفقیت استقلال کمک کند. در غیر این‌صورت اگر آن شیخی که در بازی با پیکان موقعیت‌های زیادی را از دست داد، بخواهد همان شیخ در رقابت‌های پیش‌رو در آسیا باشد، مطمئنا در پایان همین فصل باید او را به‌صورت قطعی از استقلال جداشده بدانیم، در غیر این‌صورت و با درخشش این بازیکن همه‌چیز منوط به مذاکرات آینده برای ماندن وی در جمع آبی‌پوشان برای فصل سوم خواهد شد. البته از گوشه‌وکنار در این مدت خبر می‌رسید که از برخی کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج‌فارس شیخ دیاباته پیشنهادهایی دارد، با این حال او که یکی از اخلاق‌مدار‌ترین فوتبالیست‌های خارجی تاریخ فوتبال کشورمان به‌شمار می‌رود و به لحاظ رفتار حرفه‌ای نیز عملکرد خوبی داشته است، ابتدا باید تکلیفش با استقلال روشن شود و سپس به سایر پیشنهاد‌ها فکر کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.