2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
چه کار کنیم بچه ها در کارهای خانه کمک کنند

چه کار کنیم بچه ها در کارهای خانه کمک کنند

یک روان شناس توصیه های بسیار مفیدی دارد که برای مشارکت کودکان در امور منزل بسیار راهگشا است.

دوات آنلاین -یکی از دغدغه های والدین این است که کاری کنند بچه ها در کارهای خانه مشارکت داشته باشند و بتوانند مسئولیت هایی را برعهده بگیرند و انجام بدهند اما رسیدن به این هدف با زور و اجبار ممکن نیست. پس چه باید کرد؟ راهنمایی های یک روان شناس را بخوانید:

چگونه بچه ها را برای انجام کارهای خانه تشویق کنیم

همکاری پدر و مادر در کارهای خانه

مریم فولادی – مشاور و روان شناس- در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه لازم است هر دو والد در انجام کارهای خانه به یکدیگر کمک کنند، اظهار کرد: یادگیری مشاهده‌ای روش بسیار مناسبی برای مشارکت فرزندان در انجام کارهای خانه است. برای این منظور اگر امور منزل تنها بر دوش مادر باشد فرزندان به اشتباه می‌آموزند که وظایف پدر به امور خارج از منزل و وظایف مادر به امور داخل منزل معطوف می‌شود.

 

این مشاور ادامه داد: اگر هر دو والد در انجام امور منزل مشارکت داشته باشند، فرزندان نیز می‌آموزند کارهای منزل صرفا برعهده زنان نیست و اینگونه می‌توان آنها را هم در انجام امور مشارکت داد.

برای مشارکت کودکان در کارهای خانه چه باید کرد

آموزش تدریجی به بچه ها

فولادی گفت: مسئولیت پذیری و مشارکت در انجام امور منزل امری اکتسابی است که باید آموزش آن از دوران کودکی توسط والدین، مدارس، اجتماع و... به صورت تدریجی آغاز شود. فرزندان هرگز نمی‌توانند رفتار مسئولیت پذیرانه‌ای از خود نشان دهد مگر آنکه مسئولیت پذیری را از کودکی آموخته باشد.

 

بیشتر بخوانید: مادر خوب کیست و چه ویژگی هایی دارد

 

وی افزود: لازم است فرزندان با شیوه‌های مشارکتی از ابتدای کودکی در کارهای منزل، مدرسه و ... مشارکت داشته باشند تا مسئولیت پذیری در انجام امور را بیاموزند و متعهدانه وظایف خود را انجام دهند.

 

راهنمایی: برای غذا خوردن کودک چه باید کرد

 

فولادی واگذار کردن نقشها به کودکان و فراهم ساختن الگوهای متناسب عملی را در آموزش مسئولیت پذیری به آنها موثر دانست و درباره ضرورت آموزش آن تصریح کرد: انسان مسئول با عملکرد اثربخش خود به عنوان فردی کارآمد شناخته می‌شود، رفتارهای منفی او کاهش پیدا می‌کند و به طور کلی انسان سالمی است که روابط بین فردی مناسبی دارد.

 

روان شناسی: دروغگویی در کودکان چه دلایلی دارد

 

وی همچنین این را هم گفت که آموزش مسئولیت پذیری به سلامت روان افراد کمک می‌کند و فقدان آن موجب بروز رفتارهای غیر موثر و پرخاشگرانه به هنگام مواجهه با فشارها و استرس‌ها می‌شود.

 

این مشاور در پایان افزود: آموزش مسئولیت پذیری به کودکان و نوجوانان باعث می‌شود آنها احساس کفایت، توانایی و موثر بودن در غلبه بر مشکلات، خودارزشمندی، توانایی برنامه ریزی داشته باشند و در راستای رفتارهای هدفمند گام بردارند. از این رو نقش والدین در آموزش مسئولیت پذیری به آنها از طریق شیوه‌های یاد شده بسیار حائز اهمیت است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.