2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
فواید شکلات تلخ؛ از قلب و مغز تا جوانی و نشاط

فواید شکلات تلخ؛ از قلب و مغز تا جوانی و نشاط

شکلات تلخ فایده های گسترده و متنوعی دارد که از بهبود عملکرد مغز تا پیشگیری از دیابت نوع 2 و ... را شامل می شود.

دوات آنلاین -عادت کرده ایم بشنویم و بخوانیم هر چیز خوشمزه ای که دوست داریم بخوریم، مضر است اما شکلات تلخ از این قاعده مستثنی است به شرط این که در مصرف آن افراط نکنیم. شکلات تلخ خاصیت های زیادی دارد که تحقیقات گوناگون آنها را به اثبات رسانده است. با فواید این خوراکی دوست داشتنی آشنا شوید.

 

به چه شکلاتی، تلخ می گویند

شکلات تلخ، به شکلاتی گفته می‌شود که میزان کاکائو اضافه‌ شده به آن بسته به میزان ماده خشک تا ۷۵درصد رسیده و میزان شکر آن بسیار کم است؛ به این معنا که اصل عمده مخلوط اولیه شکلات، کاکائوست. شکلات تلخ یا سیاه از نوع ۲۰ درصدی آغاز می‌شود. این نوع شکلات خیلی تلخ و رنگ آن هم خیلی تیره نیست.

شکلات تلخ برای چی خوب است

مواد مغذی و آنتی اکسیدان در شکلات تلخ

اگر شما یک شکلات تلخ با کیفیت همراه با مقادیر زیاد کاکائو خریداری کرده باشید می توانید انتظار دریافت مواد مغذی مناسبی داشته باشید.

 

در هر 100 گرم شکلات تلخ 70 تا 85 درصد، مواد مغذی زیر وجود دارد:

 11 گرم فیبر

 67 درصد از نیاز روزانه بدن به آهن

 58 درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم

 89 درصد از نیاز روزانه به مس

 98 درصد از نیاز روزانه به منگنز

همچنین دارای مقادیر زیادی پتاسیم، فسفر، روی و سلنیوم می باشد.

 

البته لازم به ذکر است که مصرف ۱۰۰ گرم شکلات برای یک روز مقدار بالایی است و باید در مقادیر کمتر مصرف شود.

 

شکلات تلخ همچنین حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی نظیر پلی فنول ها، فلاوانول ها و... می باشد. یک مطالعه تحقیقاتی نشان داده است که کاکائو و شکلات تلخ نسبت به برخی از میوه ها چون زغال اخته دارای فعالیت های آنتی اکسیدانی بیشتری است.

 

شادی و نشاط با شکلات تلخ

چرا باید زمانی که افراد شکلات مصرف می‌کنند، احساس شادی و خوشحالی داشته باشند؟ چرا برخی افراد به مصرف آن اعتیاد پیدا می‌کنند؟ باید بدانید با مصرف این ماده خوراکی مغز شما اندورفین ترشح می‌کند و این هورمون باعث می‌شود احساس شادی و خوشحالی افزایش یابد.

شکلات تلخ برای مغز مفید است

بهبود عملکرد مغز با شکلات تلخ

یک مطالعه پنج ساله در دانشگاه استرالیای جنوبی نشان می دهد که، شکلات باعث بهبود عملکرد شناختی مغز می شود. این مطالعه نشان می دهد، مصرف یک بار شکلات در هفته به افزایش حافظه و توانایی حل مساله کمک می کند.در ادامه این مطالعه آمده است، افرادی که در هفته حداقل یک بار شکلات مصرف می کنند، توانایی تفکر قوی تری دارند.

 

از پوست خود محافظت کنید

فلاونوئید موجود در شکلات تلخ از پوست بدن در برابر آسیب‌های نور خورشید محافظت می‌کند. فلاونوئید نوعی آنتی اکسیدان قوی است که نور ماورا بنفش خورشید را به خود جذب کرده و التهاب را کاهش می‌دهد. همچنین وجود این ماده باعث بهبود جریان خون در پوست می‌شود. بنابراین با مصرف روزانه شکلات تلخ می‌توانید از داشتن پوستی نرم، صاف و مرطوب لذت ببرید.

 

شکلات تلخ از فشار خون و دیابت نوع دو پیشگیری می کند

شکلات ماده غذایی سالمی است که از فشار خون بالا جلوگیری می کند. به یمن فلاونوئید موجود در شکلات تلخ ، شکلات فشار خون را به طور قابل توجهی پایین می آورد و به حفظ آن در سطح ثابت کمک می کند. به علاوه شکلات تلخ از بروز دیابت نوع دو نیز جلوگیری می کند.

 

جوان و پرانرژی بماند

شکلات تلخ یکی از ده ماده غذایی جوانی است. آنتی اکسیدان به داشتن بدنی جوان تر و پویاتر کمک می کند. البته باید توجه کرد که فلاونوئید موجود در شکلات شیری یا شکلات سفید که مقدار کاکائوی آن کم است، بسیار کم یا حتی نزدیک به صفر است.

 

شکلات سرشار از چربی و کربوهیدرات ها است و به طور متوسط هر 100 گرم شکلات، 500 کالری انرژی دارد. با این حال نباید از رژیم غذایی حذف شود. زیرا شکلات تلخ حاوی مواد مغذی زیادی است که برای بدن مفید است. خوردن مقداری شکلات در روز به جای سایر مواد غذایی پرکالری و بدون ارزش غذایی توصیه می شود. بهتر است روزانه حدود 30 گرم شکلات تلخ (حداقل 70 درصد)، نه کمتر و نه بیشتر بخوریم.

شکلات تلخ برای قلب و عروق پرخاصیت است

مفید برای قلب و عروق

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات سرطان امریکا، با توجه به این که شکلات منبعی غنی از فلاوونوئیدها به شمار می رود، محققان بررسی هایی انجام داده اند تا ببینند آیا این مواد نقشی هم در پیشگیری از سرطان دارند یا نه. نتایج، به رغم محدود بودن شواهد در این زمینه، خواص محافظتی کاکائو را در پیشگیری از ابتلا به سرطان تایید کرده است.

 

تحقیقات نشان داده است که خوردن غذاهای حاوی آنتی اکسیدان و فلاونوئیدها می تواند برای قلب مفید باشد. به طور خاص، یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ در ژورنال انجمن قلب آمریکا نتیجه گرفت که شکلات تلخ، کاکائو و بادام ممکن است قادر به کاهش خطر بیماری عروق کرونر، رایج ترین نوع بیماری قلبی باشد.

 

بیشتر بخوانید: پاستیل و ژله چه فایده‌ها و ضررهایی دارد؟

 

در این مطالعه افراد دارای اضافه وزن و چاقی ۳۰ تا ۷۰ ساله مورد بررسی قرار گرفتند که به سه گروه تقسیم شدند: یکی رژیم غذایی معمولی آمریکایی را می خورد، دیگری رژیم غذایی حاوی بادام است و دیگری شامل بادام و شکلات تلخ است. گروهی که شکلات تلخ و بادام مصرف می کردند بیشترین کاهش کلسترول LDL را داشتند که یکی از عوامل اصلی خطر بیماری های قلبی محسوب می شود.

 

کمک به سلامت روده

شکلات تلخ حاوی نوعی فیبر محلول و حل شدنی است، این ماده علاوه بر کنترل سطح کلسترول، بر روده نیز تاثیر می‌گذارد. ۱۰% حجم شکلات تلخ از فیبر تشکیل شده و این مقدار باعث می‌شود با مصرف آن احساس سیری سریعی در فرد به وجود آید؛ بنابراین مصرف شکلات میل به خوردن را نیز کاهش می‌دهد.

 

از آنجایی که فیبر در بدن تجزیه نمی‌شود و از روده بزرگ می‌گذرد، با عبور از این جریان به تمیز کردن دستگاه گوارش کمک می‌کند؛ بنابراین مصرف شکلات تلخ به دلیل آنکه فیبر مانند جارو برای روده عمل می‌کند، از یبوست و سندرم روده تحریک پذیر جلوگیری می‌کند.

کمک به سلامت دندان ها یکی از فواید شکلات تلخ است

دندان هایتان سالم می ماند

شکلات حاوی بیش از ۳۰۰ ترکیب شیمیایی مختلف است که تأثیرات مختلفی بر روی سلامت دندان دارند. مسئول تشکیل پلاک دندان در واقع یک باکتری است که ساکارز را به اسیدهایی تبدیل می کند که مینای دندان را از بین می برند. دانه های کاکائو دارای یک عامل ضدباکتری هستند که جلوی این فرآیند را گرفته و از مینای دندان محافظت می کند. همچنین برخی متخصصان ادعا می کنند شکلات تلخ دندان را سفید می کند و میکروب هایی که بوی دهان را بد می کنند را از بین می برد. لطفا به بهانه سفیدی دندان در مصرف شکلات زیاده روی نکنید!

 

چه موقع از روز شکلات بخوریم

براساس یک پژوهش پزشکان با بررسی بر روی داوطلبان دریافته اند که وعده غذایی صبحانه می تواند زمان مناسبی برای خوردن کیک و شیرینی البته در حد متعادل و معقول باشد.

 

بیشتر بخوانید: آیا شکلات تلخ لاغر می‌کند

 

گفتنی است افرادی که در وعده صبحانه، یک وعده غذایی کامل شامل نان سبوس دار، لبنیات، پروتئین، میوه و شکلات مصرف می کنند در طول روز انرژی بیشتری دارند و وعده های دیگر به ویژه شام را کمتر می خورند و سبب می شود وزن مناسب و مطلوب به همراه چربی، فشار و قند خون متعادل و مناسبی داشته باشند.

 

خوردن یک تکه شکلات تلخ موقع صبحانه به فعال شدن آنتی‌اکسیدان های بیشتر در بدنتان کمک می‌کند. می دانید که هر قدر آنتی‌اکسیدان بیشتری داشته باشید آن وقت کمتر به سمت پیری می‌روید. خوردن شکلات تلخ در صبحانه برای سلامت قلب هم مفید است.

ضررهای شکلات تلخ چیست

شکلات تلخ چه ضررهایی دارد

در افراد مبتلا به آلرژی‌های غذائی، شکلات‌های تلخ به‌ دلیل داشتن میزان زیاد مادهٔ خشک ممکن است آلرژی آنها را تشدید کند.

 

همچنین این شکلات‌ها در افرادی‌که مبتلا به عارضهٔ کهیر هستند، ممکن است موجب تشدید بیماری شود.

 

برای افراد مضطرب نیز توصیه می‌شود مصرف این شکلات‌ها محدود شود، زیرا شکلات‌ها به‌دلیل داشتن کافئین زیاد، باعث افزایش اضطراب می‌شوند.

 

با توجه به این‌که شکلات یکی از موادی است که نسبت آرژینین به لیزین در آن زیاد است، به افرادی‌که زمینهٔ تبخال زدن دارند توصیه می‌شود کمتر شکلات مصرف کنند و با توجه به اینکه درصد مادهٔ خشک شکلات تلخ زیاد است در افراد مبتلا به این عارضه، محدودیت مصرف این نوع شکلات باید بیشتر رعایت شود.

 

بررسی‌های بلندمدت نشان می‌دهند که مصرف این نوع شکلات به‌ دلیل داشتن کافئین زیاد در زنان مبتلا به بیماری فیبروکیستیک پستان باعث تشدید عوارض بیماری می‌شود.

 

کافئین اسید معده را افزایش می‌دهد، مصرف موادغذائی حاوی کافئین زیاد، مانند شکلات تلخ، ممکن است باعث وخامت زخم‌معده در افراد مبتلا به این بیماری شود. همچنین بیماران مبتلا به رفلاکس معدی مری باید مصرف موادغذائی حاوی کافئین زیاد را محدود کنند.

 

کافئین ماده‌ای محرک است و تأثیرات آن تا ۲۰ ساعت در بدن باقی می‌ماند. از این‌رو، افراد مبتلا به بی‌خوابی باید از مصرف این‌گونه شکلات‌ها خودداری کنند.

 

منابع: دکتر سلام- الو دکتر- شفقنا- برترین ها- دنیای اقتصاد- ایمنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.