2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
آیا شکلات تلخ لاغر می‌کند

آیا شکلات تلخ لاغر می‌کند

شکلات تلخ را به چه میزان و چه زمانی از روز باید مصرف کنیم و تاثیر آن بر کاهش وزن چگونه است؟

دوات آنلاین-حتما شما هم شنیده‌اید شکلات تلخ برای لاغری مفید است. اگرچه این جمله صحت دارد اما شرایط مخصوص به آن را از جمله میزان مناسب مصرف نباید نادیده گرفت.

 

شکلات تلخ شکلاتی است که مقدار کاکائو اضافه‌ شده به آن با توجه به مقدار ماده خشک تا ۷۵درصد رسیده و میزان شکر آن بسیار کم است؛ به این معنا که اصل عمده مخلوط اولیه شکلات، کاکائوست.

شکلات تلخ چه تاثیری بر لاغری دارد

شکلات تلخ چگونه باعث لاغری می‌شود

محققان معتقدند که کافئین و اپی­کاتچین موجود در شکلات تلخ متابولیسم و سوخت و ساز بدن را بالاتر می­برد. همچنین مصرف شکلات تلخ به خاطر ایجاد حس خوشایند در مغز از پرخوری عصبی جلوگیری می­ کند.

 

کوروش صمد پور متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره فواید شکلات تلخ به منظور کاهش وزن و رسیدن به وزن مطلوب به باشگاه خبرنگاران گفت: مصرف مقدار کم شکلات تلخ به علت فواید آنتی اکسیدانی زیادی که دارد برای افراد توصیه می‌شود، اما مصرف زیاد آن باعث افزایش وزن و بروز سلول‌های چربی اضافی در بدن خواهد شد.

 

صمدپور در پایان گفت: شکلات‌هایی که حاوی کاکائوی خالص هستند مانند شکلات‌های تلخ برای سیستم قلبی_ عروقی مفید هستند، اما حتما باید به یاد داشته باشیم که گاهی اوقات مصرف زیاد آن می‌تواند اثرات مفید را به اثرات مضر تبدیل کند.

 

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی نیز درباره مصرف شکلات تلخ برای کاهش یا از بین بردن سلول‌های چربی گفت: شکلات‌هایی که به منظور کاهش وزن مصرف می‌شوند باید تلخی آن‌ها حتما ۸۵ درصد بوده و با وزن ۳۰ گرم مصرف شوند.

 

او افزود: طبق مطالعات گوناگون علمی توسط متخصصان تغذیه و رژیم درمانی فلوروئیدهای موجود در شکلات‌های تلخ به علت خواص آنتی اکسیدانی باعث سرکوب یا کاهش اشتها می‌شود.

 

مصرف چه مقدار شکلات تلخ برای کاهش وزن مفید است

تحقیقات نشان داده است؛ افرادی که به صورت مداوم روزانه ۳۰ گرم شکلات تلخ بالای ۸۵ درصد مصرف می‌کنند نسبت به افراد دیگر میزان دریافت انرژی و کالری شان کاهش پیدا کرده است.

مصرف شکلات تلخ در چه زمانی از روز مفیدتر است

شکلات تلخ را چه موقع از روز بخوریم

صبح‌ها بهترین زمان برای خوردن شکلات تلخ است. اگر صبحانه کامل و  شکلات بخورید در تمام مدت روز انرژی دارید و همین هم باعث می‌شود در نهایت شام کمتری بخورید. این اتفاق علاوه بر کاهش وزن باعث می‌شود چربی، قند و فشار خون شما نیز متعادل شود.

 

بیشتر بخوانید: آیا سرکه سیب لاغر می‌کند

 

خوردن یک تکه شکلات تلخ موقع صبحانه به فعال شدن آنتی‌اکسیدان های بیشتر در بدنتان کمک می‌کند. می دانید که هر قدر آنتی‌اکسیدان بیشتری داشته باشید آن وقت کمتر به سمت پیری می‌روید. خوردن شکلات تلخ در صبحانه برای سلامت قلب هم مفید است.

شکلات تلخ برای چه کسانی ضرر دارد

شکلات تلخ برای چه افرادی مضر است

اگر به آلرژی‌های غذائی مبتلا هستید یادتان باشد شکلات‌های تلخ می‌تواند این آلرژی را شدیدتر کند. این موضوع درباره آنهایی که کهیر می‌زنند نیز صادق است.

 

شکلات‌ مقدار زیادی کافئین دارد و باعث بالا رفتن استرس می‌شوند. پس اگر به اضطراب مبتلا هستید باید در مصرف شکلات احتیاط کنید. همین طور اگر از بی خوابی رنج می‌برید باید از مصرف شکلات خودداری کنید.

 

با توجه به این‌که شکلات یکی از موادی است که نسبت آرژینین به لیزین در آن زیاد است، به افرادی‌که زمینهٔ تبخال زدن دارند توصیه می‌شود کمتر شکلات مصرف کنند و با توجه به اینکه درصد مادهٔ خشک شکلات تلخ زیاد است در افراد مبتلا به این عارضه، محدودیت مصرف این نوع شکلات باید بیشتر رعایت شود.

 

شکلات تلخ در زنان مبتلا به بیماری فیبروکیستیک پستان عوارض بیماری را شدیدتر می‌کند.

 

کافئین اسیدمعده را افزایش می‌دهد، مصرف موادغذائی حاوی کافئین زیاد، مانند شکلات تلخ، ممکن است باعث وخامت زخم‌معده در افراد مبتلا به این بیماری شود. همچنین بیماران مبتلا به رفلاکس معدی مری باید مصرف موادغذائی حاوی کافئین زیاد را محدود کنند.

 

منابع: باشگاه خبرنگاران- دکتر سلام

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.