2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
چگونه به هدف هایمان در زندگی برسیم؛ 8 توصیه یک روان شناس

چگونه به هدف هایمان در زندگی برسیم؛ 8 توصیه یک روان شناس

یک روان شناس به صورت گام به گام راه های دست یافتن به اهداف و رسیدن به موفقیت را شرح داده است.

دوات آنلاین -بسیاری از ما برای رسیدن به اهداف خود با مشکلات و موانع گوناگونی مواجه می شویم. مشکل اصلی نیز در این است که نمی دانیم از کجا و چگونه باید شروعکنیم و چه مسیری را برویم تا به مقصد خود برسیم. محدثه مشجری، کارشناس‌ ارشد روان‌ شناسی ‌تربیتی در یادداشتی در روزنامه خراسان ما را در این زمینه راهنمایی کرده است.

 

معجزه کاغذ و قلم

کارهای‌تان را در ذهن‌تان نگه‌ ندارید. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که احتمال دست‌یابی به اهداف و برنامه‌های نوشته‌شده نسبت به طرح‌های ذهنی، بیشتر است. این گام، فرصت تقسیم کار و کمک گرفتن از  بقیه در انجام آن را هم به شما می‌دهد.

 

پنهان‌ کاری ممنوع

زمانی که برنامه‌تان را مکتوب کردید، آن را داخل کشو و کمد‌ پنهان نکنید. اگر جلوی چشم‌تان نباشد، دور از ذهن باقی می‌ماند. بنابراین فهرست کارهای‌تان را جایی قرار بدهید که هر روز آن را ببینید.

برای رسیدن به هدف هایمان در زندگی چه کار کنیم

پله ‌پله، قدم‌ قدم

برای عملکرد بهتر، پیشنهاد می‌شود برنامه‌تان را به چهار بخش تقسیم کنید. کارهایی را که تا (۱)پایان خرداد، (۲)پایان شهریور، (۳)پایان آذر و (۴)پایان اسفند باید انجام شوند، از هم تفکیک کنید. حالا تمرکز خود را روی اهداف قسمت اول که پیش‌روی شماست، بگذارید.

 

پیش‌بینی‌های طلایی

تاریخ‌های کلیدی را در برنامه‌ خود درنظر بگیرید. روزهای مهم زندگی‌تان را در تقویم علامت‌گذاری کنید و  درباره آن‌ها در برنامه‌ریزی‌های‌تان بی‌توجه نباشید. برای مثال روز تولدتان را برای شروع یک پروژه یا کار مهم انتخاب  کنید.

 

بیشتر بخوانید: چه کار کنیم خوش شانس شویم

 

مرورهای ضروری

حداقل یک‌بار در هفته برنامه‌های‌تان را مرور کنید. مثلا جمعه‌ها ساعتی برای بررسی کارها درنظر بگیرید و این سوال‌ها را از خودتان  مطرح کنید: کجای برنامه‌ام هستم؟ چه کارهایی برای رسیدن به اهدافم انجام دادم؟ آیا در مسیر رسیدن به اهدافم قرار دارم؟ آیا به اعمال تغییراتی در برنامه نیاز دارم؟ آیا به کمک کسی نیاز دارم؟ چه عواملی مانع پیشرفت در برنامه‌هایم شده؟ بعد از پاسخ به این سوالات، به هر راهکاری که  به ذهن‌تان رسید، به سرعت عمل کنید تا وضعیت بهتر شود.

 

نعمت همراه داشتن

همراهی یک نفر با شما در مسیر رسیدن به اهداف و برنامه‌های‌تان، شما را مسئولیت‌پذیر می‌کند. این گام به دو معنی است؛ اگر همراه یا شریکی در اجرای برنامه‌های‌تان دارید، در شروع کار به او یادآوری کنید که مهم‌ترین وظیفه هر دوی شما انجام مسئولیت‌هاست اما اگر اهداف فردی دارید، می‌توانید در مسیر انجام آن‌ها از مشاوری کمک بگیرید که شما را راهنمایی کند یا برنامه‌های‌تان را با افراد مهم زندگی‌تان، به‌اشتراک بگذارید.

 

بیشتر بخوانید: تاثیر تیپ شخصیتی در ناکامی‌ها

 

مشخص کردن مهم و مهم‌تر

برنامه‌های‌تان را به ‌ترتیب اولویت، شماره‌گذاری کنید. برای مثال اهداف کاری یک شرکت می‌تواند شامل  این موارد باشد:

1-سود و درآمد

2-افزایش تعداد مشتریان

3-کم‌کردن مخارج.

اولویت‌های شما چیست؟ برای هرکدام از تکالیف، هدف و برنامه‌ای درنظر بگیرید. آن‌ها را بررسی کنید که زیرمجموعه اولویت‌های‌تان باشد تا مسیر درست را پیش بگیرید. همیشه با خود تکرار کنید: صبر نکن، عمل کن!

 

بیشتر بخوانید: رازهای موفقیت با استفاده از قانون جذب

 

ایمان به خود

همه‌چیز به نگرش ما بستگی دارد. اگر به برنامه‌های‌تان اعتقاد داشته‌باشید، هر اندازه هم مسیر رسیدن به آن‌ها طولانی باشد، به راه‌تان ادامه می‌دهید. نگرش با برنامه‌ریزی واقع‌بینانه شروع می‌شود؛ با عمل به آن ادامه می‌یابد و با تحسین رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت و کم‌شدن کارهای باقی‌مانده، تقویت می‌شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.