2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
علت کپک زدن رب گوجه فرنگی و راه پیشگیری چیست

علت کپک زدن رب گوجه فرنگی و راه پیشگیری چیست

اگر می خواهید رب گوجه فرنگی شما کپک نزند حتما به توصیه هایی که در این مطلب آمده است، توجه کنید.

دوات آنلاین -رب گوجه فرنگی ممکن است به دلایل مختلف کپک بزند. ظرف نامناسب برای نگهداری از مهمترین دلایل آن است. همچنین محل که ظرف های رب را در آن قرار می دهید نیز می تواند در وقوع این اتفاق تاثیر داشته باشد.

چه کار کنیم که رب گوجه فرنگی کپک نزند

روش های پیشگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی

برای پیشگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی لازم است قوطی های کوچک آن را خریداری نماییم و قوطی را قبل از باز کردن بجوشانیم تا میزان آلودگی سطح قوطی کمتر شود.

 

اگر رب گوجه فرنگی را به مقدار زیاد تهیه کردید ،آن را داخل ظرف های کوچک بریزید و سپس پوششی مناسبی روی آن قرار دهید تا قارچ ها نتوانند روی سطح رب رشد کنند.

 

در گذشته خانم های خانه دار روی رب روغن می ریختند ، این کار سبب می شد که اکسیژن رسانی به رب متوقف شود و رب دیگر کپک نزند.

 

همچنین قرار دادن رب های بسته بندی شده در کیسه تمیز درون سطحی صاف در فریزر علاوه بر جلوگیری از کپک زدن رب مصرف آن را راحتر می کند. در صورت نیاز به رب می توانید قسمتی از رب منجمد شده در کیسه فریزر را شکسته و به غذا اضافه نمایید.

 

بیشتر بخوانید: تلخی زیتون را چطور از بین ببریم؟

 

پس از پختن رب و ظرف کردن رب، ظرف رب را یک شبانه روز برعکس از طرف درب ظرف بگذارید تا هوای داخل شیشه کاملاً از ظرف خارج شود.

 

به رب گوجه در موقع پخت نمک بزنید تا مانع از خراب شدن رب شود.

برای نگهداری از رب گوجه فرنگی از چه ظرفی استفاده کنیم

ظرف مناسب برای نگهداری رب

ظروف شیشه ای از همه ظروف برای نگهداری رب بهتر هستند.

 

شیشه بهداشتی تر است.

 

تغییری در عطر و طعم مواد غذایی به وجود نمی آورد.

 

مواد غذایی در معرض اکسیژن یا گازهای دیگر وجود ندارند.

 

عملا، غیر ممکن است که غذا اکسید و یا خراب شود.

 

بیشتر بخوانید: چرا آشپزی من خوب نیست؛ نکات کلیدی

 

به عنوان آخرین نکته، کنسرو کردن، غذا را برای مدت زمان طولانی تر از حد معمولی حفظ می کند و به درجه حرارت گرم و سرد مقاوم است، بدین ترتیب بسیاری از غذاهای گوناگون را می توان به این روش آماده شده نگه داشت. نگه داشتن و استفاده از موادغذایی، مانند این راحت است اصلاً علتی وجود ندارد که میکرو ارگانیسم به ماده های غذایی ضرر برساند، درحالیکه عطر و طراوت هم حفظ می شود.

با علت ها و روش پیشگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی آشنا شوید

بقیه رب کپک زده را مصرف کنیم یا نه

اگر ماده غذایی ای کپک زد، اصلاً نباید آن را مصرف کرد زیرا حتی برداشتن یک لایه از کپک کمکی به سالم ماندن آن نمی کند، چون علاوه بر سم هایی که به وسیله قارچ در ماده غذایی تولید شده و در لایه های پایینی نفوذ کرده، اسپور (هاگ) قارچ ها هم داخل خوراکی کپک زده وارد شده است. اسپور قارچ ها، با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست و ماده سمی هم فقط با انجام آزمایش های خاصی قابل تشخیص است. نباید فکر کنیم چیزی که دیده نمی شود، نمی تواند به ما آسیبی برساند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه تلخی آب لیموی تازه را بگیریم

 

استفاده از مابقی رب کپک زده برای سلامتی ضرری دارد. چنانچه مایکوتوکسینی در رب کپک‌زده تولید شده باشد با چشم قابل دیدن نیست و در حالی‌که ظاهرا کپک را حذف کرده‌ایم محتمل است که مایکوتوکسین در باقی‌مانده رب وجود داشته باشد، بنابراین توصیه می‌شود که درباره کپک این کار انجام نشود.

 

ما بحثی دیگر با عنوان ایجاد ترکیبات مضر توسط کپک‌ها در مواد غذایی روبرو هستیم، کپک‌ها ماده‌ای به نام مایکوتوکسین تولید می‌کنند که برای سلامت مضر هستند.

 

این مایکوتوکسین‌ها در طولانی مدت باعث بیماری‌های مزمن می‌شوند و بعضی از انواع آن‌ها مانندآیکوتوکسین ممکن است باعث سرطان کبد شود.

 

 

منابع: نمناک- نامه نیوز- بیتوته

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.