2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
برای بالا رفتن ضریب هوشی چه کار کنیم

برای بالا رفتن ضریب هوشی چه کار کنیم

یک روان شناس درباره هوش و راه های افزایش آن توضیحات جالب توجهی داده است.

دوات آنلاین - شاید شنیده‌ باشید که بعضی‌ها می‌گویند: «فلان درس اصلا تو مغزم فرو نمی‎‌ره. استعدادشو ندارم» یا «مغز من دربرابر درس‌های حفظ‌کردنی/ فهمیدنی مقاومت می‌کنه. دست خودم نیست، یاد نمی‌گیرم». شاید هم این جملات از دهان خود شما بیرون آمده‌باشد. در جملات بالا مغز به‌جای انواع هوش به‌کار رفته‌است. بله، درست خواندید؛ هوش، انواع مختلف دارد که در میزان یادگیری ما تأثیر می‌گذارد اما چطور؟ آیا داشتن و نداشتن بعضی از انواع هوش، قطعی و غیرقابل تغییر است؟ مرضیه خوش‌نیت، کارشناس ‌ارشد روان شناسی در یادداشتی در روزنامه خراسان درباره هوش توضیحات جالبی داده است که در ادامه می خوانید:

 

شناخت هوش‌ های چندگانه

روان‌شناسان هوش را توانایی تفکر انتزاعی، یادگیری، سازگاری با محیط و توانایی رسیدن به هدف‌ها و مهارت‌ها در زندگی می‌دانند.  هوش به صورت‌های مختلف خود را نشان می‌دهد.

 

ما با استفاده از هوش با دیگران و محیط تعامل داریم و به حل مسائل زندگی و یادگیری می‌پردازیم. ژنتیک، محیط، آموزش و تلاش افراد نقش موثری در هوش دارند. روان‌شناسی به‌نام آقای «گاردنر» هوش را به انواع مختلف تقسیم می‌کند که به آن «هوش‌های چندگانه» می‌گویند و شامل این موارد می‌شود؛ هوش طبیعی، مربوط به شناخت و ارتباط ما با طبیعت است. هوش موسیقایی، توانایی اجرا و ساختن موسیقی است.

 

هوش مربوط به هستی، به‌معنی تمایل به جست‌وجو در  مسائل ماورایی است. هوش منطق و ریاضی، به توانایی تجزیه و تحلیل مشکلات به‌‌صورت منطقی و علمی و انجام معادلات ریاضی گفته می‌شود. هوش برون‌فردی، به توانایی شناخت و ارتباط برقرار کردن با دیگران مربوط است و هوش درون‌فردی، توانایی درک احساس خود و آگاهی از درون است.

 

بیشتر بخوانید: برای این‌که بچه مان باهوش شود چه کار باید بکنیم

 

هوش تجسمی-فضایی، توانایی درک اطلاعات فضایی و دیداری است. هوش کلامی به توانایی استفاده از کلمات و زبان اشاره دارد و هوش بدنی-جنبشی به توانایی استفاده کاربردی از بدن برای بیان فکر و احساس می‌گویند.

برای افزایش ضریب هوشی چه کارهایی باید انجام داد

راه‌ هایی برای بالابردن ضریب هوشی

این تقسیم‌بندی به این معنی نیست که شما یکی از انواع هوش را دارید و بقیه را ندارید؛ بلکه می‌گوید بعضی از این هوش‌ها در شما بر دیگر هوش‌های‌تان برتری دارد و باعث تفاوت در نوع نگاه و نوع پاسخ و نوع یادگیری شما می‌شود. در یادگیری، ابتدا باید از هوش‌های چندگانه و برتری نوع هوش خود، شناخت پیدا کنیم.

 

بیشتر بخوانید: نشانه‌های افراد خیلی باهوش چیست؟

 

بعد برویم سراغ بالابردن ضریب هوش‌های چندگانه. مگر می‌شود هوش را افزایش داد؟ بله، دانشمندان ثابت کرده‌اند که پتانسیل‌های ذاتی هوش را با یادگرفتن مهارت‌های جدید می‌توان افزایش داد. هوش درواقع بیشتر به توجه و تمرکز  افراد بستگی دارد و با تکرار و تمرین حاصل می‌شود.

 

همچنین کسب مهارت‌های مختلف و آموزش دیدن در افزایش ضریب هوش‌های چندگانه بسیار موثر است. یادگیری ریاضی، زبان جدید، موسیقی، ورزش، ارتباط موثر، طبیعت‌شناسی و... باعث  ایجاد اتصال‌های جدید در مغز و تقویت هوش می‌شود. فراموش نکنید که ناامیدی از خود و توانایی‌های فردی و اضطراب و خستگی، تأثیر منفی بر هوش دارند. 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.