2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
چگونه غذا بخوریم که چاق نشویم

چگونه غذا بخوریم که چاق نشویم

توصیه هایی که در این مطلب آمده است به شما کمک می کند هم گرسنگی را تحمل نکنید و هم این که دچار اضافه وزن نشوید.

دوات آنلاین -بعضی ها برای لاغر شدن راه چاره را در تحمل گرسنگی و رژیم های سخت و آزار دهنده می بینند. در حالی که اگر درست غذا بخورید هم این دشواری ها را تحمل نمی کنید و هم این که چاق نخواهید شد. روش های رسیدن به این هدف در ادامه شرح داده شده است.

شیوه درست غذا خوردن برای چاق نشدن چگونه است

برای چاق نشدن فرمول ریاضی بدن‌تان را بشناسید

چاردیواری جام جم نوشت: همه‌چیز شبیه یک معادله ریاضی می‌ماند یا مثلا یک کارخانه کوچک. اگر شما فعل‌وانفعالات بدن را یک تابع ریاضی بدانید، همه‌چیز دست‌تان می‌آید. ایکس معادله شما می‌تواند میزان کالری شام، ناهار، صبحانه و میان‌وعده‌ای باشد که در طول روز می‌خورید. این کالری اما باید سوزانده شود. ایگرگ می‌تواند میزان فعالیت روزانه، ورزش کردن، پیاده‌روی، کار و هر فعالیت دیگری باشد که شما انجام می‌دهید.

 

در تابع ریاضی شما ایکس، یعنی غذایی که می‌خورید و منهای ایگرگ می‌شود که مساوی است با میزان کالری‌ای که در روز می‌سوزانید. اگر عدد به‌دست‌آمده منفی باشد، یعنی شما کالری بیشتری سوزاندید و لاغرتر می‌شوید و اگر عدد مثبت باشد، یعنی کالری کمتری سوزاندید و چاق می‌شوید. باید تعادل مناسبی بین ایکس و ایگرگ ایجاد کنید تا وزن‌تان را متعادل نگه‌دارید. برای رسیدن به این هدف باید ورزش کنید.

 

اگر هم کم‌غذا بخورید، ولی فعالیت بدنی متناسب با کالری‌ای که می‌گیرید نداشته باشید، لاغر نمی‌شوید. بنابراین بسته به شرایط بدن‌تان، فعالیت مناسب  را پیدا کنید. مثلا باتوجه به کالری‌ای که در روز می‌گیرید، پیاده‌روی کنید  یا این‌که نه، نرمش‌های بدن‌سازی انجام دهید.

برای چاق نشدن باید در نحوه غذا خوردن دقت کنید

خوراکی‌های کمکی برای لاغری

یکی از راه‌های لاغری این است سراغ غذاهایی بروید که کالری بسیار پایینی دارد. مثلا یک لیوان نسکافه یا قهوه صفر کالری دارد و شمارا تا یکی دو ساعت سیر نگه می‌دارد، بنابراین می‌تواند گزینه مناسبی برای لاغر شدن باشد. دانستن این‌که اگر شما هفت قاشق دم‌پختک کم‌روغن با یک‌کاسه ماست و سبزیجات پخته می‌خورید، ۲۴۰کالری می‌گیرید مهم است، چراکه اگر یک کیک شکلاتی ۴۰گرمی هم بخورید، حدود ۲۴۲ کالری خواهید گرفت، کالری‌ها برابرند اما در سیر نگه‌داشتن شما یا ارزش غذایی متفاوت از یکدیگر عمل می‌کنند. نکته مهم دیگر میزان چربی مواد غذایی است که می‌خورید.

 

به‌عنوان‌مثال، یک کوکی ساده می‌تواند فقط ۴۰کالری داشته باشد اما چربی زیادی دارد که چون چربی مصنوعی است باید شما فعالیت بیشتری برای سوزاندنش داشته باشید. توجه به قند مواد غذایی هم می‌تواند به شما کمک کند، مثلا برخی میوه‌ها مانند پرتقال و موز قند طبیعی بالایی دارند درحالی‌که خرما می‌تواند قند کمتری داشته باشد. توجه به میزان کالری، قند و چربی باهم می‌تواند شمارا دررسیدن به هدف‌تان که همان چاق نشدن است، کمک کند.

 

بیشتر بخوانید: خوراکی‌های مناسب برای چربی سوزی و لاغری

 

تاثیر گرسنگی کوتاه‌ مدت

اگر از افرادی هستید که حجم غذای‌تان زیاد است، برای لاغر شدن بهترین کار این است که حجم آن را در بین زمان‌های متنوع تقسیم کنید.

 

مثلا اگر پیش‌ازاین در سه وعده کامل صبحانه، ناهار و شام اگر یک‌کف‌دست نان بربری، دو بشقاب برنج و یک بشقاب خورش می‌خوردید،حالا می‌توانید این سه وعده را در پنج یا شش وعده تقسیم کنید. مثلا در وعده صبحانه، یک‌کف‌دست نان بربری بخورید، در میان وعده بین ناهار و صبحانه یک نوع میوه و چند بیسکویت خود را مهمان کنید، وعده ناهار را کمتر بخورید و بعد در میان وعده عصر یا عصرانه با میوه و بیسکویت خود را سیر کنید.

 

در این صورت برای وعده غذایی شام آن‌قدر گرسنه نخواهید بود. برنامه‌ریزی برای وعده‌های غذایی و میزان مصرف وعده‌ها می‌تواند به شما برای لاغری کمک کند.

 

بیشتر بخوانید: چرا چربی شکم هر کاری می کنیم آب نمی شود

 

اهمیت زمان کالری گرفتن در چاق نشدن

این‌که شما چه زمانی غذا می‌خورید مهم است. به ساعت نگاه کنید. هرکدام از اعضای بدن شما ساعت انجام فعالیت و استراحت دارند، بنابراین باید توجه کنید در چه زمانی غذا می‌خورید. بهترین زمان برای صبحانه خوردن ۷صبح تا ۹صبح است. میان‌وعده را بین ۱۰تا۱۱بخورید. ناهار را باید بین ساعت ۱۲و۳۰دقیقه‌تا۱۴بخورید.ساعت ۱۵و۳۰دقیقه تا ۱۸بهترین زمان برای خوردن میان وعده دوم است و شام را قبل از ساعت ۱۹بخورید. بعد از ساعت۱۹ میوه نخورید که حتما چاق می‌شوید.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.