2024/05/03
۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
تمام حاشیه های محمود فکری در استقلال

تمام حاشیه های محمود فکری در استقلال

فکری در این مدت و طی ۱۶ هفته حضور در استقلال به خودی‎ خود کم سرمنشأ حاشیه‌ها نبود و گاهی با صحبت‌ها و رفتار‌هایش موجبات ناکامی و مشکلات استقلال را پدید آورد.

دوات آنلاین -سرانجام محمود فکری بعد از روزهای ناامیدکننده‌ای که در استقلال داشت با استعفا به کار خود پایان داد. احمد مددی، مدیرعامل استقلال اعلام کرد که بعد از یک جلسه‌ دوستانه توافقاتی انجام شد و درنهایت فکری از سمت خود استعفا کرد. فکری قرارداد خود را اقاله کرد و با گرفتن دستمزد خود تا روزی که در استقلال کار کرده بود به‎صورت توافقی از جمع آبی‌پوشان جدا شد.

 

روزنامه فرهیختگان نوشت: همچنین ظهر دیروز صمد مرفاوی، سعید عزیزیان، امیدعلی دفتری و حنیف عمران‌زاده با حضور در محل باشگاه، جلسه‌ای با مددی برگزار کردند. در این جلسه احمد مددی ضمن تشکر از این مربیان، برای آنها در ادامه مسیر حرفه‌ای خود آرزوی موفقیت کرد. نکته قابل‎توجه اینکه تا پیش از این در شایعه‌ای اعلام شده بود که دستیاران محمود فکری به‎صورت پکیجی با باشگاه استقلال قرارداد بسته و آنها دستمزد خود را از روی قرارداد محمود فکری حساب و کتاب خواهند کرد، این درحالی است که با اقاله قرارداد با هرکدام از دستیاران فکری مشخص شد که چنین خبری صحت نداشته و هرکدام از دستیاران و مربیان استقلال به‎صورت جداگانه و مستقل از یکدیگر در روز اول با باشگاه قرارداد بسته بودند.

 

اگر بخواهیم عمر کوتاه حضور محمود فکری به‎عنوان سرمربی در باشگاه استقلال را مرور کنیم خروجی آن در این مدت چیزی جز حواشی و اخبار ناامیدکننده نخواهد بود، از قهر و دعوا در نشست‌های خبری و بازیکنان گرفته تا رفتارهای بعضا نامعقول در قبال رسانه‌ها و پاسخگویی به خبرنگاران. فکری در این مدت و طی ۱۶ هفته حضور در استقلال به خودی‎ خود کم سرمنشأ حاشیه‌ها نبود و گاهی با صحبت‌ها و رفتار‌هایش موجبات ناکامی و مشکلات استقلال را پدید آورد و درنهایت هم با این رفتارها نسخه خود را در پایان هفته شانزدهم پیچید. البته جدا از مسائل اخلاقی و رفتاری، تیم محمود فکری نیز به جز در مقطعی کوتاه که موفق شد در خارج از خانه تیم‌هایی مثل گل‎گهر یا تراکتور را شکست دهد در بسیاری از دیدارهای نیم‎فصل اول و حتی همین دیدار با مس رفسنجان، به هیچ‎وجه راضی‎کننده و تماشاگرپسند و البته با برنامه بازی نکرد.

 

استقلال تحت هدایت فکری طی ۵ هفته اخیر فقط ۵ امتیاز کسب کرد تا تیمی که تا هفته‌های پایانی نیم‌فصل اول صدرنشین لیگ بود حالا با ۶ امتیاز اختلاف در رده سوم و پشت‎سر تیم‌های پرسپولیس و سپاهان قرار بگیرد. بنابراین به جز برخی حواشی رفتاری و اخلاقی که به قسمتی از آنها اشاره کرده و در ادامه نیز به‎صورت کلی به آنها خواهیم پرداخت، به نظر می‌رسد کاپیتان سابق محبوب استقلالی‌ها که این محبوبیت را با ردای سرمربیگری هیچ‎گاه تجربه نکرد از لحاظ فنی به بن‎بست رسید و درنهایت مجبور به خداحافظی از جمع آبی‎پوشان شد. هرچند این اتفاق تا حدودی دیر محقق شده و مسئولان باشگاه می‌توانستند بعد از شکست مقابل سپاهان این امر را خیلی زودتر رقم زده و فرصت را برای سرمربی جدید به‎منظور تقویت هرچه بیشتر و آماده‎سازی زیرنظر کادرفنی جدید پدید بیاورند اما همان‎طور که قبلا اشاره کردیم، اصرار وزارت ورزش برای حفظ فکری و البته مقاومت سرمربی آبی‎پوشان برای خداحافظی باعث شد درنهایت دو امتیاز دیگر از کف آبی‌ها رفته و فاصله این تیم با صدر جدول نیز بیشتر شود.

 

طی یک گزارش اجمالی به بررسی رفتارها و حواشی فکری در نیم‌فصل اول لیگ بیستم پرداخته و به‎صورت اختصار آنها را با هم مرور می‌کنیم.

 

شروع کار با حاشیه

قبل از آغاز فصل بیستم رقابت‌ها در گزارشی در «فرهیختگان» نوشتیم که تمامی مربیان مدنظر استقلال اعم از محمود فکری، امیر قلعه‎نویی و جواد نکونام در قراردادهای خود با تیم‌های تحت هدایت‌شان بند فسخی را درصورت پیشنهاد استقلال گنجانده‌اند و این درحالی بود که درنهایت این باشگاه به محمود فکری برای همکاری به‎صورت رسمی پیشنهاد داد اما با وجود دارا بودن چنین بندی در قرارداد فکری با نساجی، مسئولان این باشگاه شمالی با این توجیه که به‎صورت شفاهی و خیلی قبل‎تر از اینها با فکری چنین توافقی کرده‌اند، با جدایی‌اش موافقت نکردند. آنها به این دلیل که فکری تیم فصل جدید را بسته و حتی کار آماده‎سازی را هم آغاز کرده و چیزی تا زمان آغاز رقابت‌های لیگ باقی نمانده، مانع از پیوستن فکری به استقلال شدند. درنهایت طبق شایعات پای وزارت ورزش برای این انتقال به پایتخت به میان آمد و بالاخره نیز محمود فکری سرمربی استقلال شد. البته در آن زمان حاشیه‌های زیادی به وجود آمد و حتی کار به شکایت طرفین از یکدیگر به کمیته انضباطی و کمیته تعیین وضعیت هم کشیده شد که البته تبعات آن هنوز هم ادامه دارد اما نطفه حواشی مرتبط با محمود فکری با استقلال از همان ابتدای کار و با جدایی بدشگون این سرمربی از نساجی و پیوستنش به استقلال آغاز شد و درنهایت تا پایان هفته شانزدهم لیگ برتر نیز ادامه پیدا کرد.

 

هفته دوم بازی با فولاد

استقلال خیلی زود در فصل بیستم رقابت‌های لیگ برتر تحت هدایت محمود فکری به زمین سفت رسید و در هفته دوم در اهواز مقابل فولاد طی یک دیدار جنجالی شکست خورد. در این مسابقه جدا از برخورد تند محمود فکری با آقای گل فصل گذشته لیگ برتر و یکی از خوش‎اخلاق‎ترین بازیکنان تاریخ استقلال یعنی شیخ دیاباته، سرمربی آبی‌پوشان در پایان مسابقه رو به دوربین یکی از خبرنگاران الفاظ بسیار زشت و زننده‌ای را علیه کادرفنی فولاد و سرمربی این تیم به‎کار برد که همین موضوع باعث شد درنهایت یک جلسه از همراهی استقلال محروم شود. البته در آن مقطع در گزارشی در «فرهیختگان» نوشتیم که این جنگ روانی را فولادی‌ها آغاز کرده و درواقع آنها منتظر چنین رفتارهایی بودند و به‎نوعی فکری نیز به دست آنها بهانه داد اما اینکه این سرمربی در همان آغاز کار و تنها در پایان هفته دوم، خود و تیمش را به حاشیه برده و سرمنشأ به وجود آمدن مشکلات باشد برای هواداران این تیم تحمل‌ناپذیر بود. حواشی استقلال بعد از این دیدار و با برخورد دوگانه محمود فکری با بازیکنان تیمش آغاز شد.

 

رفتار دوگانه با بازیکنان

بعد از دیدار با فولاد فرشید باقری که مقصر گل‌های خورده آبی‎پوشان در میدان اهواز بود در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران پس از بازی اعلام کرد که رضایتنامه‌اش را می‌خواهد تا از جمع استقلالی‌ها جدا شود، این درحالی بود که طبق اطلاعات دریافتی «فرهیختگان» شیخ دیاباته که در دقایق پایانی همان دیدار برای تعویض کفش‌هایش دقایقی به رختکن رفته بود بعد از این مسابقه با رفتار قهری سرمربی مواجه شد اما باقری که صراحتا اعلام کرده بود قصد ماندگاری ندارد پاداش این رفتار خود را با بازوبند کاپیتانی گرفت و در مقطعی در ابتدای فصل به‎عنوان کاپیتان برای استقلال بازی کرد. از این دست رفتار دوگانه در نیم‎فصلی که فکری سرمربی استقلال بود، کم از او سراغ نداریم و همین موضوع تقریبا باعث شد یک شکاف و اختلاف بزرگ بین او و بسیاری از آبی‎پوشان به وجود بیاید.

 

ماجرای میلیچ

جدا از تمام بازیکنانی که فکری با آنها در طول نیم‎فصل اول به مشکل خورد یک بازیکن خیلی زودتر از سایرین طاقتش تمام و صبرش لبریز شد تا تهران را به مقصد کشورش ترک کند. در هفته سوم رقابت‌ها میلیچ با یک ضربه کاشته دیدنی سه امتیاز مسابقه با ماشین‎سازی را برای استقلال و محمود فکری به ارمغان آورد اما نکته قابل‎توجه اینکه این بازیکن هفته بعد درحالی‎که استقلال چند ضربه کاشته مقابل پیکان به دست آورد اصلا مجالی برای ایستادن پشت توپ به دست نیاورد و در ادامه نیز آرام‎آرام نیمکت‎نشین شد. بازیکن کروات که به‎خاطر یک استوری به کمیته انضباطی باشگاه واگذار شده بود بعد از دیدار دربی درحالی‎که انتظار نداشت در این مسابقه نیز نیمکت‌نشین شود اردوی استقلال را ترک کرد و درنهایت به حالت قهر به کرواسی برگشت. این بازیکن به‎خاطر تبعات حقوقی هرگز صحبتی از اختلاف با کادرفنی به میان نیاورد و دلیل اصلی اقدامش را مسائل مالی و بدعهدی باشگاه در این خصوص عنوان کرد اما فکری بدون‎شک بیشترین تاثیر را در قهر میلیچ ایفا کرد تا جایی که این بازیکن بعد از حدود یکی دو ماه هنوز به تهران بازنگشته و تکلیفش با استقلال مشخص نیست‌.

 

اختلاف با وریا

هنوز یک هفته از آغاز کار محمود فکری در استقلال نگذشته بود که زمزمه کتک‎کاری بین بازیکن و سرمربی در تمرین تیم فوتبال استقلال در برخی شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. این خبر پس از پیگیری از نزدیکان باشگاه تایید نشد و کاپیتان استقلال هم آن را تکذیب کرد، بااین‏حال رفتار‌های وریا در نیم‎فصل اول و برخی اظهاراتش در پایان دیدارهای استقلال روزبه‎روز این شایعه یعنی اختلاف او با کادرفنی و در راس آنها محمود فکری را بیشتر از هر زمانی تقویت کرد که البته قهر کاپیتان آبی‎پوشان در جریان دیدار این تیم مقابل نساجی نیز خود گویای بسیاری از اتفاقات ممکن بود.

 

فراری دادن جوان‌ها

همواره از بازیکنان جوان یک تیم به‎عنوان بنزین سبز یاد شده، این درحالی است که به جز بازیکنان باتجربه ترکیبی از بازیکنان جوان نیز طی فصول اخیر و حتی در همین فصل در باشگاه استقلال حضور داشته‌اند که بعضا همین جوانان عناوینی مثل پدیده‌های لیگ را به خود اختصاص داده و درنهایت ترانسفر‌های بزرگ را تجربه کردند؛ بازیکنانی مانند مجید حسینی، امید نورافکن و اللهیار صیادمنش. این فصل جوانانی مانند شاهین طاهرخانی، سجاد آقایی، فردین رابط و... در کنار بازیکنانی مانند مهدی قایدی و عارف غلامی از پشتوانه‌های استقلال به شمار می‌رفتند و این درحالی است که محمود فکری در فصل جاری به‎نوعی بدترین رفتار خود را با چنین بازیکنانی به‎عنوان سرمایه‌های استقلال از خود بروز داد تا جایی که از همان ابتدای فصل عذر جوانانی مثل پورحمیدی و طاهرخانی را خواست و از سوی دیگر در ادامه و در طول فصل با بازیکنانی مانند آقایی، رابط و حتی خاقانی دچار مشکل شد و درحالی‎که هرکدام از این جوانان می‎توانستند در هریک از تیم‌های لیگ برتری نقش موثر و کارساز ایفا کرده و پدیده‌های جدید لیگ فعلی باشند اما فکری به‎راحتی آنها را نادیده گرفت و بعضا با رفتارهای خود آنها را فراری داد.

 

به‎طور مثال شاهین طاهرخانی فصل گذشته در آسیا نمایش‌های خیره‌کننده‌ای داشت و یا سجاد آقایی در زمان استراماچونی با درخشش خود گل‎های زیبا را به ثمر رساند اما همین افراد در زمان فکری به پشت دروازه‌ها تبعید و درنهایت از این تیم رفتنی شدند. نکته جالب اینکه بازیکنی مانند خاقانی که در هفته ششم گل سرنوشت‎سازی را مقابل شهرخودرو به ثمر رسانده بود در ادامه فصل ناپدید شد و دیگر به آن صورت فرصتی برای خودنمایی پیدا نکرد.

 

قصه تکراری رشید و حسینی

در هفته سیزدهم رقابت‌های لیگ برتر و زمانی که استقلال به نفت مسجدسلیمان رسید، با تصمیمی عجیب یکی از بهترین بازیکنان استقلال در طول فصل یعنی رشید‌ مظاهری نیمکت‎نشین شد و سیدحسین حسینی به جای او در درون دروازه ایستاد. بعد از این دیدار انتشار برخی شایعات مبنی‎بر اینکه مظاهری در جلسه فنی قبل از بازی انتقاداتی را به فکری مطرح کرده است، منتشر شد اما این دروازه‎بان هفته بعد و در پایان دیدار تیمش مقابل نساجی در جمع خبرنگاران گفت، هیچ‎وقت چنین حرفی را به سرمربی تیم نمی‌زند ولی تاکید کرد که فکر می‎کند تفکرات فکری نسبت به گلرهای تیم مانند او و سیدحسین یا همه گلرهایی که شاگردش بوده‌اند، سنگین است و این تفکر، فشار را روی دروازه‎بان تیم زیاد می‌کند. بااین‎حال حواشی مظاهری نیز همچنان ادامه پیدا کرد و او در آستانه دیدار با مس رفسنجان با سعید عزیزیان درگیر شد و به حالت قهر تمرین استقلال را ترک کرد تا مشخص شود این دروازه‌بان اختلافات ریشه‌ای و اساسی با کادرفنی و محمود فکری دارد.

 

ترک نشست خبری

بعد از شکست انتقادآمیز استقلال مقابل سپاهان و درحالی‌که فکری برای حضور در نشست خبری این مسابقه راهی سالن کنفرانس شده بود بعد از توضیحات ابتدایی با یک سوال از سوی عوامل برگزاری از خود بی‎خود شد و به حالت قهر کنفرانس خبری را ترک کرد، البته این سوال بارها از فکری پرسیده شده بود که چرا مدام ترکیب و بازیکنانش را در هفته‌های مختلف تغییر می‌دهد اما او پیش از دیدار با سپاهان این صحبت را مطرح می‌کرد که استقلال صدرنشین است و با این سوالات می‌خواهید ما را وارد حاشیه کنید، بااین‎حال بعد از شکست سپاهان که صدرنشینی نیز از دست رفت و دیگر جایی برای توجیه باقی نمانده بود، فکری به حالت قهر کنفرانس را ترک کرد.

 

دسته‎ گل دردسرساز

درحالی‎که تمرین‌های استقلال به‎خاطر ترمیم زمین چمن ورزشگاه نفت به ورزشگاه راه‎آهن در اکباتان انتقال پیدا کرد، هر روز هواداران این تیم به محل تمرین استقلالی‌ها رفته و حواشی جدیدی را ایجاد کردند. تماشاگران استقلال یک روز با آرش برهانی و روز دیگر با حنیف عمران‎زاده کل‎کل کرده و درنهایت کار به چالش با فکری کشیده شد. بااین‎حال سرمربی آبی‌پوشان با حضور در جمع استقلالی‌ها و درحالی‎که نارضایتی هواداران را می‌دید با صحبت‌های عجیب درخصوص عملکرد بارسلونا و مقایسه این تیم با استقلال و مشکلات و مسائل فنی آبی‎پوشان به توجیه کار فنی خود و عملکردش پرداخت و درنهایت در‎حالی‎که در همان زمان خیلی‌ها خواستار برکناری سرمربی استقلال بودند اما یک هوادار با رفتاری عجیب و اهدای دسته‎گلی به محمود فکری (که البته این موضوع در رسانه‌های حامی فکری و کانال رسمی باشگاه منتشر شد) این‎طور وانمود کرد که هواداران پشت کادرفنی این تیم و محمود فکری هستند و او به نمایندگی از ۸۰درصد طرفداران استقلال به‎خاطر رفتار استقلالی‌ها در این مدت اخیر از او عذرخواهی می‌کند!

 

لجبازی با هواداران

محمود فکری در مدت زمان حضور در استقلال به دفعات با هواداران استقلال به‎صورت غیرمستقیم درگیر شد تا جایی که این برداشت از رفتار او شد که به‎نوعی با هواداران لجبازی می‌کند و خواسته‌های آنها را نادیده می‌گیرد. درخواست هواداران برای تقویت کادرفنی، بازگشت بازیکنانی مثل میلیچ و دیاباته به ترکیب و از سوی دیگر درخواست تحت‎فشار قرار دادن مدیریت برای گرفتن امتیاز برای آماده‎سازی مناسب استقلالی‌ها هر بار از سوی فکری نادیده گرفته شد و این درحالی بود که وی بارها از وجود یک اتاق فکر علیه خود صحبت کرد تا تمام تمرکز خود را برای موفقیت استقلال به این ترتیب از دست بدهد.

 

نکته قابل‎توجه اینکه در تاریخ باشگاه استقلال هیچ‎گاه چنین اجماع بی‌سابقه‌ای برای برکناری یک سرمربی توسط استقلالی‌ها از رسانه‌ها و پیشکسوتان گرفته تا هواداران و دوستداران این تیم شکل نگرفته بود و چه‎بسا همین موضوع باعث شد مقاومت فکری برای رفتن شکسته شود و حتی وزارت ورزش نیز پشت این سرمربی را خالی کند.

 

نکته جالب اینکه فکری در این مدت نشان داد که مدیریت خوبی هم ندارد. مطمئنا برای یک سرمربی مدیریت جدای از مسائل فنی قرار داشته و اگر فکری کمی می‌توانست مشکلات و حواشی پیرامون استقلال را مدیریت کند هرگز کار به آنجا نمی‌رسید که قایدی دو هفته قهر کند و سپس با دو روز تمرین به ترکیب اصلی برسد. در هر صورت کار فکری با یک نیم‌فصل و یک بازی در استقلال به پایان رسید و حالا باید منتظر جایگزین او باشیم.

 

چرا وزارت ورزش کوتاه آمد؟

بعد از شکست استقلال مقابل سپاهان شایعات درباره جلسات هیات‌مدیره استقلال به اوج رسیده بود، بعد از چند جلسه مجازی و فشار سنگین هواداران و نظرات منفی کارشناسان درباره کادر فنی استقلال همه اعضا به تغییر فکری رسیده بودند اما همان‌طور که قبلا نوشتیم یک مقام وزارت ورزش مانع تصمیم جابه‌جایی شد و حرف از دو بازی مهلت به میان آمد. هر چند استقلالی‌ها مجبور بودند این خبر را تکذیب کنند اما روشن بود کسی در باشگاه ادامه همکاری با فکری را دوست ندارد. به هرحال مساوی با مس رفسنجان و فاصله ۶ امتیازی با صدر فشارهای قبلی را بی‌سابقه‌تر کرد و دست آخر وزارت ورزش کوتاه آمد. منابع نزدیک به باشگاه می‌گویند ادامه نارضایتی هواداران از نتایج و سبک بازی تیم باعث شد مجوز جابه‌جایی و تعیین کادر فنی جدید صادر شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.