2021/04/18
۱۴۰۰ يکشنبه ۲۹ فروردين
درمان خانگی گرگرفتگی در زنان چگونه است

درمان خانگی گرگرفتگی در زنان چگونه است

گرگرفتگی از علایم اولیه یائسگی محسوب می شود و در میان زنان شایع است. اگر دچار این احساس شدید اقداماتی که در این مطلب شرح داده شده به شما بسیار کمک خواهد کرد.

دوات آنلاین -گرگرفتگی، احساس‌ گرما و حرارتی زودگذر است که اغلب با قرمزی و برافروختگی صورت، تعریق، تپش قلب و لرز همراه است. علت اصلی گرگرفتگی در زنان مشخص نیست، اما احتمالا با تغییر گردش خون و تغییرات هورمونی در بدن مثل کاهش شدید میزان استروژن مرتبط است. گرگرفتگی و عرق شبانه یکی از متداول‌ترین علایم اولیه یائسگی است. در بعضی از خانم‌ها ممکن است مدت زمان کوتاهی در طول یائسگی باشد و در بعضی از افراد ممکن است تا پایان عمر باقی بماند. با کمی تغییر در سبک زندگی می‌توان به راحتی تعداد دفعات این گرگرفتگی را کم و از تشدید آن خودداری کرد. در ادامه به نقل از روزنامه خراسان به برخی عوامل تشدیدکننده و روش‌های مدیریت آن می‌پردازیم:

 

ورزش و کاهش وزن؛ دو کار ضروری برای زنان

نخستین گام برای کم‌ کردن عوارض منفی گرگرفتگی کاهش وزن است. زنان دارای اضافه وزن با موارد شدیدتر گرگرفتگی روبه رو می‌شوند. با پایین آمدن وزن، میزان تکرار گرگرفتگی هم کاهش می یابد.

 

ورزش‌های روزانه سبک، پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری گزینه‌های مناسبی برای تحمل و مدیریت این پدیده در بدن است. دست‌کم 2.5 ساعت در هفته ورزش هوازی سبک و دو روز در هفته تمرینات تقویت‌کننده عضلات توصیه می‌شود.

 

خواب راحت و تنفس عمیق؛ راه درمان گرگرفتگی

امکانات یک خواب راحت شبانه را تدارک ببینید. از یک بالش خنک پر شده با آب یا مواد خنک‌کننده‌ دیگر استفاده کنید تا بی‌خوابی ناشی از این گرگرفتگی را قابل تحمل کند. در طول روز از پنکه استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: آزمایش‌ هایی که زنان حتما باید انجام بدهند

 

به تنفس شکمی عمیق و آرام یعنی 6 تا 8 تنفس در دقیقه عادت کنید. ابتدای هر صبح به مدت ۱۵ دقیقه نفس عمیق بکشید و همین کار را هنگام عصر یا در زمان احساس گرگرفتگی تکرار کنید.

برای درمان گرگرفتگی در زنان چه باید کرد

زنان برای درمان گرگرفتگی چی بخورند

مصرف قهوه را کاهش دهید. کافئین یک ماده محرک است و غذاها و نوشیدنی‌های حاوی آن، گرگرفتگی را تشدید می‌کنند. سعی کنید روزانه فقط حدود 1.5 فنجان قهوه مصرف کنید.

 

بیشتر بخوانید: اختلالات هورمونی در زنان چه علایمی دارد

 

گیاهان دارویی و دمنوش‌ها را امتحان کنید. مثلا استروژن گیاهی که در محصولات سویا وجود دارد، می‌تواند تا حدی گرگرفتگی را برطرف کند.

 

نوشیدن آب خنک یا تر کردن صورت و مچ دست‌ها با آب خنک به تنظیم سریع دمای بدن هنگام گرگرفتگی کمک می‌کند. دوش آب سرد هم در کاهش سریع‌تر دمای بدن موثر است.

 

آرامش‌تان را حفظ کنید. استرس با آزاد کردن ماده‌ای به‌نام اپی‌نفرین، دمای بدن و میزان تعریق را افزایش می‌دهد. فعالیت‌های آرامش‌بخش مثل  ماساژدرمانی، تمرینات تنفسی و طب سوزنی در کاهش شدت و تعداد دفعات گرگرفتگی موثر هستند.

 

رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند از تغییرات قند خون که همراه با نشانه‌هایی مشابه گرگرفتگی است جلوگیری کند. همچنین مواد مغذی، به ویژه پروتئین‌ها و چربی‌ها به تنظیم هورمون‌ها در بدن کمک می‌کنند.

 

منابع: lafarrerr، webmd

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.