2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
کله‌ گنجشکی را چطور درست می کنند؛ غذایی تهرانی، اصفهانی و شیرازی

کله‌ گنجشکی را چطور درست می کنند؛ غذایی تهرانی، اصفهانی و شیرازی

تمام فوت و فن ها و نکات ریزی که برای تهیه کله گنجشکی لازم است بدانید در اینجا نوشته شده است.

دوات آنلاین -کله‌ گنجشکی یا سرگنجشکی خوراکی خوشمزه و محبوب است که آن را به عنوان غذای محلی تهران می‌شناسند و البته نوع شیرازی و اصفهانی آن هم مشهور است. ضمنا به این غذا کوفته قلقلی هم می‌گویند. در ادامه طرز تهیه کله‌ گنجشکی خوشمزه و جذاب را به نقل از روزنامه خراسان می‌‌خوانید.

 

مواد لازم برای کله گنجشکی

گوشت چرخ کرده- 400 گرم

پیاز- 2 عدد

سیب زمینی- 2 عدد

رب گوجه فرنگی- 1 قاشق غذاخوری

زردچوبه- به میزان لازم

نمک و فلفل- به میزان لازم

آب- 3 پیمانه

روغن برای سرخ کردن-به میزان لازم

طرز تهیه کله گنجشکی چگونه است

دستور پخت کله گنجشکی

مرحله اول: در ابتدا باید یک پیاز را ریز رنده و آب پیاز را جدا کنید. پیاز رنده شده را به همراه گوشت چرخ کرده، نمک، فلفل و ادویه دلخواه در یک کاسه بریزید و به  خوبی ورز دهید.

 

بیشتر بخوانید: جغور بغور را چه طور درست کنیم

 

مرحله دوم: مخلوط گوشت و پیاز را به صورت گلوله‌های ریز درآورید. دست‌تان را کمی با آب پیاز مرطوب کنید تا گوشت به دست‌تان نچسبد. سپس گوشت‌های گلوله‌شده را در یخچال بگذارید تا به مدت نیم ساعت خنک شود.

 

مرحله سوم: در این مرحله از تهیه کله‌گنجشکی، در مدتی که گوشت در یخچال است، باید یک پیاز دیگر را رنده یا نگینی خرد کنید. کمی روغن در ماهی‌تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. وقتی روغن داغ شد، پیازها را در آن تفت دهید. حالا کمی نمک و زردچوبه به پیازها اضافه کنید.

 

مرحله چهارم: رب گوجه فرنگی را روی پیازها بریزید و کمی با روغن تفت دهید. پس از این که رنگ رب گوجه کمی باز شد، آب را اضافه و صبر کنید تا به جوش بیاید.

 

مرحله پنجم: وقتی سس خوراک سرگنجشکی به جوش آمد، گوشت‌های گلوله شده را به آن اضافه کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش دوغ ؛غذای محلی کرمانشاه و اردبیل

 

مرحله ششم: در این مرحله از تهیه کله‌گنجشکی ،می‌توانید سیب زمینی‌ها را به صورت مکعب‌های ریز خرد و به خوراک اضافه کنید تا بپزند یا جداگانه سرخ کنید و در مرحله آخر در خوراک بریزید.

 

مرحله آخر: پس از یک ساعت که خوراک آماده شد، آن را در ظرف سرو بکشید. کله‌گنجشکی با برنج یا نان تازه به همراه انواع ترشی، سالاد شیرازی، سبزی خوردن یا ماست خیلی می‌چسبد.

 

نکات ریز آشپزی

*برای طعم‌دهی بیشتر به کله‌گنجشکی مجلسی می‌توانید چند قاشق غذاخوری آب لیمو یا آب غوره به این خوراک اضافه کنید. همچنین می‌توان هنگام پخت از غوره تازه یا آلوبخارا استفاده کرد.

 

*در خوراک کله گنجشکی می‌توانید از انواع سبزیجات معطر خشک مانند شنبلیله، مرزه، ترخون، جعفری، نعناع، گشنیز و ریحان استفاده کنید.

 

*برای انسجام بیشتر گلوله‌های گوشت سرگنجشکی می‌توان یک عدد تخم مرغ اضافه کرد که معمولا توصیه نمی‌شود چون تخم مرغ ممکن است بوی بدی به غذا بدهد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.