2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
خطر بیخ گوش استقلال با گاوصندوق خالی

خطر بیخ گوش استقلال با گاوصندوق خالی

از اردوی استقلال خبر می‌رسد درصورت عدم پرداختی جدید به بازیکنان این باشگاه در هفته پیش‌رو بند فسخ چند بازیکن ازجمله برخی بازیکنان اصلی و ستاره این تیم فعال ‌شده و آنها می‌توانند براساس این قانون و بدون اینکه رفتار آنها تبعات حقوقی داشته باشد قراردادشان را با استقلال فسخ کنند.

دوات آنلاین -تیم فوتبال استقلال امروز عصر در ورزشگاه نصف‌جهان اصفهان فینال نیم‌فصل اول رقابت‌های لیگ برتر را مقابل سپاهان برگزار خواهد کرد. این درحالی است که بعد از دیدار با نساجی، آبی‌پوشان دچار حاشیه‌های گوناگون شدند. از قهر یکی، دوروزه غفوری گرفته تا غیبت مشکوک محمود فکری در یکی از جلسات تمرینی در آستانه دیدار حساس با سپاهان همه‌وهمه دست‌به‌دست هم داد تا این تیم در هفته منتهی به برگزاری یکی از حساس‌ترین مسابقاتش تقریبا روی آرامش را نبیند. با این حال به‌جز حواشی که همه از آن خبر داریم، یکی از مواردی که بیشتر از هر چیز دیگری در این روزهای پرفراز و نشیب آبی‌پوشان را آزار می‌دهد بی‌پولی و مشکلات اقتصادی است که گریبان این تیم را گرفته و مشخص نیست این موضوع حداقل در آینده‌ای نزدیک چه تبعاتی را برای صدرنشین رقابت‌های لیگ برتر خواهد داشت.

 

بحران مالی و جیب خالی

به نوشته فرهیختگان چندی ‌پیش در گزارشی اشاره کردیم که در یک‌سال‌ونیم گذشته استقلالی‌ها از طریق کارگزار درآمد چندانی نداشته‌اند چراکه هرکدام از آنها بعد از تزریق منابع مالی با مشکلاتی جانبی با باشگاه مواجه شده و کارشان به فسخ ‌قرارداد کشیده و همین قراردادهای نصفه‌ونیمه باعث‌ شده است بخشی از منابع مالی کارگزار بعدی صرف تسویه‌حساب و پرداخت خسارت به کارگزار قبلی شود و این چرخه بعد از روی کار آمدن چند کارگزار تا عقد قرارداد با های‌وب کارگزار فعلی ادامه داشته است.

 

به همین دلیل تنها عایدی آبی‌پوشان در این مدت به تزریق مالی اعضای متمول هیات‌مدیره این باشگاه خلاصه شده که آنها نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ افرادی مثل عبدالرضا موسوی از اعضای سابق مطالبات خود را به‌همراه دیرکرد یا وجه التزام قرضی که به باشگاه داده‌اند طلب کرده و افرادی مانند خلیل‌زاده، نامداری و عبدیان که در این مدت هرکدام بر حسب توانایی مالی خود کمک‌هایی را به باشگاه کرده و به‌نظر می‌رسد چوب‌خط این کمک‌ها نیز پر شده باشد.

 

با این حال طبق برخی آمار و مستندات که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم خطر بیخ گوش استقلال قرار دارد و به‌نظر می‌رسد اگر درخصوص مشکلات مالی و بی‌پولی فعلی آبی‌ها فکر عاجلی نشود شیرازه این تیم برای نیم‌فصل دوم رقابت‌های لیگ برتر خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شود از هم خواهد پاشید به‌خصوص آنکه آبی‌پوشان باید در ادامه نیم‌فصل دوم رقابت‌ها با تقویت نقاط‌قوت و برطرف کردن نقاط‌ضعف به رقابت‌های آسیایی نیز اعزام شوند و با اضافه شدن مسابقات جام‌حذفی خیلی زود این باشگاه باید در سه جبهه به جنگ بپردازد.

 

البته قبل از اینکه به این گزارش ورود کنیم لازم به ذکر است کارگزار فعلی استقلال که گفته می‌شود قراردادی ۸۰میلیاردی با این باشگاه منعقد کرده است، تا به‌امروز حدود ۵۵میلیارد در قالب پرداختی‌های متعدد در این چندماه اخیر به باشگاه استقلال پرداخت کرده که عمده این پرداختی‌ها صرف هزینه‌هایی مثل تسویه‌حساب با وینفرد شفر، جذب بازیکنان جدید، پرداختی‌های بخشی از قرارداد به بازیکنان فعلی و امور روزمره باشگاه مثل خرید لباس یا اجاره زمین تمرین شده است، هرچند شنیده می‌شود مبلغی از این پول در راستای تسویه‌حساب بابت قرض‌های اعضای هیات‌مدیره صرف شده که مهدی عبدیان چندی‌پیش صراحتا این موضوع را در فضای مجازی تکذیب کرد.

 

با این حال از کارگزار فعلی آبی‌پوشان خبر می‌رسد از آنجایی که این کارگزار در پرداختی‌ها جلوتر از تعهداتش بوده فعلا و تا یکی، دو ماه آینده خبری از پرداختی جدید به‌منظور پرداخت بخش دیگری از قرارداد بازیکنان استقلال نخواهد بود و همین موضوع کمی نگرانی‌ها را درخصوص از بین بردن انسجام تیم صدرنشین افزایش داده است.

 

باز شدن پنجره در اولویت

قبل از تحقق هر اتفاق تازه‌ای در باشگاه استقلال مسئولان این باشگاه به فکر آن هستند تا قبل از دوم اسفند سال جاری با تسویه‌حساب با بودوروف، مدافع سابق بلغارستانی خود بتوانند پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی باشگاه را باز کنند و احتمالا با تزریق منابع مالی در آینده نزدیک اولین اقدام بازشدن پنجره‌های این باشگاه خواهد بود و به‌طور حتم این موضوع در اولویت قرار خواهد گرفت.

 

گفتنی است مطالبات حدود ۳میلیاردی مدافع سابق بلغارستانی استقلال باید پرداخت شود تا پنجره‌های نقل‌وانتقالات زمستانی این باشگاه برای جذب بازیکنان جدید باز شود.

 

فعال شدن بند فسخ

نکته مهم دیگری که این روزها هواداران استقلال را نگران کرده به قوانین جدید مربوط می‌شود مبنی‌بر اینکه با توجه به قراردادهای بسته‌شده و قانون جدید فیفا، درصورتی که باشگاه‌ها درخصوص پرداختی‌های خود براساس تعهدات‌شان رفتار نکنند بازیکنان می‌توانند قرارداد خود را به‌صورت یک‌طرفه فسخ کرده و با باشگاه جدید وارد مذاکره شوند.

 

حالا از اردوی استقلال خبر می‌رسد درصورت عدم پرداختی جدید به بازیکنان این باشگاه در هفته پیش‌رو بند فسخ چند بازیکن ازجمله برخی بازیکنان اصلی و ستاره این تیم فعال‌ شده و آنها می‌توانند براساس این قانون و بدون اینکه رفتار آنها تبعات حقوقی داشته باشد قراردادشان را با استقلال فسخ کنند، البته طبق قانون آنها باید ۱۵روز جلوتر باشگاه را نسبت به عدم رعایت تعهدات از طریق وکیل یا مدیربرنامه‌های خود آگاه کنند. بنابراین اگر طی چند روز آینده خبر از پرداختی جدید نباشد مطمئنا استقلال با حواشی جدید و عجیبی مواجه خواهد شد که جمع‌کردن آنها یک کار سخت و فرسایشی خواهد بود.

 

جذب بازیکنان جدید

در پایان این گزارش و در مطلبی جداگانه به آخرین وضعیت نقل‌وانتقالاتی باشگاه استقلال خواهیم پرداخت اما در این مقال شاید این موضوع هم کم‌اهمیت نباشد و بهتر است این اتفاق را گوشزد کنیم که بازیکنان جدید مطمئنا با گرفتن پیش‌پرداخت با استقلال قرارداد امضا کرده و پیراهن این تیم را خواهند پوشید.

 

بنابراین مطمئنا با جیب خالی نمی‌توان در بازار نقل‌وانتقالات شرکت کرده و دست پر از آن خارج شد، این درحالی است که بسیاری از بازیکنانی که در لیست محمود فکری قرار دارند با باشگاه‌های خود قرارداد داشته و به‌جز پیش‌پرداخت به این دسته از بازیکنان باید نظر باشگاه‌هایشان نیز برای صدور رضایتنامه جلب شود. بنابراین اگر خیلی زود در این خصوص پولی تامین نشود مطمئنا این ستاره‌ها یا در تیم‌های خود ماندنی خواهند شد و یا سر از تیم‌های دیگر به‌جز استقلال درخواهند آورد.

 

پرداختی به بازیکنان

به‌جز مواردی که در بالا ذکر کردیم و استقلالی‌ها باید برای حل‌وفصل آنها به فکر تامین منابع مالی باشند پرداختی برخی از بازیکنان دیگر اگرچه در موعد مقرر انجام شده اما طبق بندهای قرارداد باید طی چند هفته آینده پرداختی‌های جدیدی انجام شود تا بتوان در پایان نیم‌فصل این رقم را به ۵۰درصد پرداختی رساند و این درحالی است که مشکلات اقتصادی آبی‌ها طبق آنچه گفته شد در این برهه زمانی یکی، دوتا نبوده و همین موضوع شاید پرداختی بعدی بازیکنان را به زمان نامشخص بعدی موکول کند.

 

قصه میلیچ

اگرچه هنوز از بازگشت میلیچ خبری نیست و اخبار مختلف شایعات زیادی را در این خصوص به وجود آورده‌اند اما طبق آخرین اخبار و به نقل از یکی، دو تن از اعضای هیات‌مدیره باشگاه استقلال آنها هرگز از این بازیکن قطع امید نکرده و احتمالا طی امروز و فردا مبلغی برای مدافع‌هافبک کروات آبی‌پوشان واریز خواهد شد تا هرچه سریع‌تر او به تهران بازگردد. میلیچ همان زمانی هم که به کرواسی برگشت با توجه به عدم رعایت تعهدات باشگاه می‌توانست قراردادش را به‌صورت یک‌طرفه فسخ کند اما بعد از سپری شدن حدود یک‌ماه این بازیکن هنوز چنین کاری را انجام نداده و احتمالا او نیز منتظر پرداختی ازسوی باشگاه استقلال خواهد بود تا به تهران برگردد.

 

نکته قابل‌توجه اینکه در هر صورت چه آبی‌ها با این بازیکن همکاری‌شان را ادامه داده یا با او قطع همکاری کنند مطمئنا باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعهدات خود درخصوص پرداختی به این بازیکن پایبند باشند چراکه به‌طور طبیعی اگر به میلیچ هم پولی نرسد او نیز کار را به فیفا کشانده و این موضوع مثل پرونده‌های قبلی عواقب سنگینی را برای این باشگاه ایجاد خواهد کرد.

 

راه ‌حل چیست؟

فعلا از باشگاه استقلال خبر می‌رسد آبی‌ها به‌دنبال یک مُسکن هستند تا همه این دردها را به‌صورت مقطعی درمان کنند. حال اینکه این مسکن چطور به پیکره استقلال تزریق می‌شود نیز جای سوال است اما چند راه‌حل مثل مذاکره مجدد با مسئولان های‌وب برای تامین منابع مالی هرچه بیشتر، آن هم زودتر از موعد مقرر و جلوتر از تعهدات، پیدا کردن اسپانسر یا احتمالا کارگزار جدید و درنهایت زنده کردن مطالبات قدیم از بدهکارانی که در قالب اسپانسرینگ به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، پیش‌روی باشگاه استقلال برای تامین منابع مالی به‌منظور حل مشکلات فوق وجود خواهد داشت.

 

آخرین اخبار نقل ‌و انتقالات

درخصوص آخرین وضعیت نقل ‌و انتقالاتی باشگاه نیز همچنان گمانه‌زنی‌ها وجود دارد اما طبق آخرین بررسی‌های «فرهیختگان» به‌نظر می‌رسد میلاد جهانی در لیست محمود فکری قرار نداشته و در این بین ذوبی‌ها با استنباط غلط درخصوص اینکه باشگاه استقلال بدون مجوز و مطلع‌کردن باشگاه اصفهانی به‌صورت مستقیم با جهانی مذاکره کرده‌اند بیانیه اخیر خود را صادر کردند. همچنین درباره پیمان بابایی که شنیده می‌شد در لیست مشترک هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس قرار دارد، این بازیکن نیز با مخالفت ماشین‌سازی در تبریز ماندنی شده و احتمالا در نیم‌فصل دوم راهی تراکتور خواهد شد.

 

درخصوص استقلالی ‌شدن بازیکنانی مثل امین قاسمی‌نژاد یا علیرضا علیزاده باید تاکید کرد دو باشگاه شهرخودرو و گل‌گهر سیرجان اجازه جدایی به این بازیکنان را نداده‌اند و حداقل اینکه در قبال بازیکنی مثل قاسمی‌نژاد مشهدی‌ها با تعیین رقم غیرقابل تصور برای رضایتنامه این بازیکن، سنگ بزرگی را جلوی پای باشگاه استقلال قرار داده‌اند. در این بین همان‌طور که چند روز پیش اشاره کردیم تنها بازیکنی که مشکلی برای جدایی از باشگاه خود نداشته مهدی کیانی است که او نیز برای استقلالی شدن از آنجایی که با سپاهان قرارداد دارد باید نظر مثبت این باشگاه را برای صدور رضایتنامه جلب کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.