2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
معرفی کامل و نقد فیلم زالاوا ؛خلاصه داستان و بازیگران این اثر ژانر وحشت

معرفی کامل و نقد فیلم زالاوا ؛خلاصه داستان و بازیگران این اثر ژانر وحشت

فیلم زالاوا را ببینیم یا نه؟ همه آنچه که درباره این فیلم ژانر وحشت باید بدانید در این مطلب گردآوری شده است.

دوات آنلاین -زالاوا فیلمی به کارگردانی ارسلان امیری است که در ژانر وحشت ساخته شده است. این فیلم را حتما باید یک بار دید. پیش از آن می توانید خلاصه داستان و نقدهایی که بر آن نوشته شده است را در زیر بخوانید:

 

زالاوا اولین فیلم باند سینمایی ارسلان امیری به عنوان کارگردان است. او پیش از این بیش از 10 سال به‌عنوان فیلمنامه ‌نویس در سینما کار کرده و در نوشتن فیلمنامه هایی مانند ناهید، اسرافیل و ویلایی‌ ها مشارکت داشته و فیلم گیجگاه و تی تی را نوشته است.

پوستر فیلم زالاوا

خلاصه داستان فیلم زالاوا

فیلموشات نوشت: زالاوا داستان خود را در دهه پنجاه و در روستایی دورافتاده از کردستان نقل می‌کند. ماجرا درباره واقعه‌ای است که مردمان چند نسل قبل تجربه‌اش کرده‌اند. ظهور یک موجود ناشناخته در روستا موجب وحشت اهالی می‌شود و ماموران پاسگاه را برای برقراری امنیت و حل پرونده به میدان می‌آورد اما تجربه ثابت کرده که با دستبند و اسلحه نمی‌شود اجّنه را دستگیر کرد!

 

زالاوا بیشتر از اینکه در ساحت وحشت و دادن تصویر دلهره آور از اجنه تلاش کند قصد دارد در نکوهش باور قومی ‌سخن بگوید که سرنوشت عزیزانشان را بی رحمانه گره زده‌اند به باورهای خرافی و بی‌رحمانه آنها را در مقابل گلوله‌های تفنگ خود سیبل می‌کنند به این بهانه که جن در وجودشان رسوخ کرده. فیلم با صحنه تکان دهنده کشته شدن یک دختر زیبا رو به همین اتهام آغاز می‌شود.

عکسی از فیلم زالاوا

بازیگران زالاوا

در فیلم زالاوا این بازیگران حضور دارند: هدی زین العابدین، نوید پورفرج، پوریا رحیمی سام، باسط رضایی، شاهو رستمی، فریدون حامدی، صالح رحیمی، زاهد زندی و مهسا حجازی

 

کارگردان فیلم چه گفت

امیری درباره انگیزه خود برای ساخت فیلم زالاوا گفت: یک احساس و کنجکاوی درباره باور من شکل گرفت و ماجراها و داستان‌هایی درباره موضوعات متافیزیکی در خانواده پدری می‌شنیدم که گاهی منجر به باورهای غیرمنطقی می‌شد.

 

وی افزود: همه ما این داستان‌های عام را شنیده‌ایم. روزی که پدرم داشت خاطراتش را تعریف می‌کرد، جزو اولین خاطراتش تسخیر و استخدام یک جن در خانواده پدری‌اش بود. این برای من جذاب بود، نه خود داستان بلکه شیوه‌ای که پدرم آن را تعریف می‌کرد و به گونه‌ای باورپذیر بود همه از این داستان‌ها دارند من آن شیوه‌ای را که منجر به باورپذیری شود، دوست داشتم و تصمیم گرفتم این قصه را بنویسم.

 

وی افزود: ما در این مسأله وارد مبحث درام می‌شویم ما وارد حاشیه مانند اینکه جن وجود دارد یا نه، نشدیم از سو استفاده‌هایی که از این جنس باورها می‌شود، گفتیم.

عکسی از فیلم زالاوا

نقدهایی بر فیلم زالاوا

در ادامه خلاصه ای از چند نقد بر این فیلم را بخوانید:

 

نقطه قوت زالاوا

مینو خانی در سینما سینما نوشت: ... امیری برای روایت این داستان از اهالی منطقه بهره می‌برد و این نکته قوت فیلم او می‌شود. هر چند رفتارهای اهالی روستا، اغراق شده است، اما این اغراق هم در بطن بازی‌های خوب نابازیگران به ثمر نشسته است. ضمن اینکه رفتارهای اغراق‌آمیز شاخصه بسیاری از افراد روستایی حداقل از چشم ما شهرنشینان است. برای همین این اغراق تبدیل به اغراق در بازی نمی‌شود.

 

فراموش نکنیم که در به ثمر نشستن این بازیهای خوب، موسیقی یا بهتر، صدای فیلم و حتی سکوت‌های آن نیز بسیار کمک می‌کند تا حس ترس ناشی از وجود جن که اهالی روستا را از کار و زندگی انداخته و خود را در ورطه خطر می‌بینند، به بیننده منتقل شود. خصوصا در سینمایی که سابقه و تجربه زیادی در ژانر ترس (وحشت) ندارد. و همه اینها از فیلمنامه قوی و قصه‌گوی خود بهره می‌برد....

عکسی از فیلم زالاوا

ساختار و متن ساده

فریبا اشوئی در سینما سینما نوشت: زالاوا در ساختار و متن ساده و بی‌ادعا است. هیچ کدام از این دو بر آن دیگری برتری ندارد. یک توازن معقول در کلیت درام برقرار است که مخاطب را وادار به همراهی می کند. پیرنگ اصلی به چالشی در باب خرافه و حقیقت پرداخته و ساختار نیز در خدمت پیرنگ، با آن همراهی می کند و درام را پیش می برد. قضاوتی در میان نیست. تلاش فیلمساز به تمامی بر روایتگری مستند با خطی کم رنگ از یک داستان و یک حقیقت جاری در میان عوام است...

 

زالاوا؛ فیلمی موفق

تسنیم نوشت:... کارگردان با علم به اعتقادات جاری در مقطعی از تاریخ برشی را انتخاب کرده که در نکوهش رفتار این قوم و تسلیم و درماندگی‌شان در چنگال خرافات فیلم بسازد و به نظر در این امر هم موفق می‌شود. میزانسن اتفاقات پایانی داستان و کشته شدن ملیحه، خانم دکتر زیبای روستا و زخمی‌شدن آمردان توسط استوار مسعود و رقص و پایکوبی مردم در این وضعیت بغرنج حکایت از همین امر دارد.

 

شرایط روایت این سکانس به نحوی است که مخاطب در مقام نکوهش رفتار قوم قرار می‌گیرد و با وجود اینکه فیلمساز هیچ گونه قضاوتی در خصوص ادعای آمردان ارائه نکرده و کلاهبردار بودن یا نبودن او را به قضاوت تماشاچی واگذاشته با این حال هوشمندانه و کاملاً دقیق در خصوص مردم و باورهای جاری میان آنها و میزان وحشت آنها که منجر به جنایت می‌شود قضاوت می‌کند و تکلیف مخاطب را در مذمت این رفتار روشن می‌نماید.

 

زالاوا از این قرار فیلم موفقی است گذشته از اینکه فرم روایت داستان و دوربین خوب و بازی‌های قابل قبول و کارگردانی یک دست ارسلان امیری هم دست به دست هم داده و فیلم را به اثری قابل احترام بدل می‌سازد. نسخه ای هر چند جشنواره پسند اما دقیق و درست از یک باور غلط و نکوهیده که اتفاقا دوربین فیلمساز در روایت آن موضع درستی اتخاذ کرده.

عکسی از فیلم زالاوا

معما و وحشت

فیلیمو شات نوشت: ... زالاوا وحشت را با جستجویی معماگونه همراه کرده و مخاطب نیز مانند شخصیت‌های قصه به دنبال یافتن جواب برای شناخت عنصر ناشناخته‌ فیلم است و مهم‌تر از همه اینکه خودش را بیش از اندازه جدی نمی‌گیرد و همین احتمالا دلیل اصلی برای برقراری ارتباط با مخاطبان بیشتر است.

 

امیری برای اولین فیلم خود به سراغ کسانی رفته که انگیزه حضور در چنین تجربه متفاوتی با روال معمول سینمای ایران را داشته‌اند و تا حدود قابل توجهی هم موفق بوده است. حتی جلوی دوربین هم شاهد ظهور بازیگران مستعدی هستیم که به تازگی شروع به درخشیدن کرده‌اند و زالاوا می‌تواند فرصت مناسبی برای نمایش توانایی آن‌ها باشد.

 

نظر 2 منتقد

علیرضا مجمع درباره این فیلم سینمایی نوشت:‌ زالاوا می‌خواهد فیلم ژانر وحشت باشد، اما متریالش آن‌قدر کم است که همان انرژی اولیه‌ای که به تماشاگر منتقل می‌کند را هم هدر می‌دهد. شرم‌آور است که هنوز شب بیست و نهم 32 سال قبل بهترین فیلم ژانر وحشت بعد از انقلاب است. زالاوا می‌خواهد جن‌گیر باشد اما با قر کمر بعید است بشود.

 

محمود سالاری نیز درباره فیلم زالاوا گفت:  زالاوا کار دانشجویی است. این اثر می‌خواهد حرف‌های روشنفکرانه عمق‌دار بزند و یک سری باورها را که در توده مردم است به چالش بکشد اما موفق نیست. می‌خواهد به سمت نمادگرایی برود که باز هم الکن است.

 

کار در حد یک اثر دانشجویی و تجربی باقی می‌ماند و رشد نمی‌کند و قامت نمی‌کشد.  لوکیشن زیبا و قاب‌بندی‌‌ها گاهاْ سینمایی می‌شود اما ادامه پیدا نمی‌کند. در کل در حد یک اثر تلویزیونی است و نمی‌تواند به عنوان یک اثر سینمایی به مخاطب عرضه شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.