2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
معرفی کامل فیلم تک تیرانداز ؛خلاصه داستان و بازیگران

معرفی کامل فیلم تک تیرانداز ؛خلاصه داستان و بازیگران

همه آنچه درباره فیلم تک تیرانداز باید بدانید را به همراه مصاحبه با کارگردان آن در این مطلب بخوانید.

دوات آنلاین -فیلم تک تیرانداز ساخته علی غفاری فیلم در ژانر دفاع مقدس است، البته با داستان و موضوعی متفاوت. در واقع می توان آن را یک پرتره سینمایی محسوب کرد که رشادت های یکی از شهدا را به تصویر کشیده است.

 

فیلم تک تیرانداز ابتدا این با عنوان شکار شکارچی معرفی شده بود و با همکاری انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، بنیاد فرهنگی روایت فتح و با حضور بیش از ۱۲۰ نفر از عوامل حرفه‌ای سینما و به تهیه‌کنندگی «ابراهیم اصغری» به سی و نهمین جشنواره فیلم فجر رفت.

عکسی از فیلم تک تیرانداز

خلاصه داستان فیلم تک تیرانداز

در خلاصه داستان رسمی این فیلم آمده است: تک تیرانداز ایرانی تبدیل به کابوسی مرگبار برای افسران و فرماندهان ارتش بعثی شده. تا جایی که صدام شخصاً جایزه‌ای برای سر او تعیین می‌کند.‌

عکسی از فیلم تک تیرانداز

تک تیرانداز فیلمی با محوریت زندگی شهید «عبدالرسول زرین» که او را به عنوان شکارچی جنگ می‌شناسند و یکی از تک تیراندازانی بود که توانست چندهزار نفر از نیروهای دشمن را از پادرآورد. شهید زرین جزو نیروهای اصلی و بنیان‌گذاران لشکر امام حسین (ع) بوده و در جبهه‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کرد؛ نشانه‌گیری‌های دقیق او بیشترین آسیب‌ها را به دشمن زده است.

 

این شهید با رکورد بیش از سه هزار شلیک موفق و با به هلاکت رساندن نظامیان بعثی و چندین تک‌تیرانداز ماهر و فرمانده عراقی خود را به‌عنوان ماهرترین تک‌تیرانداز جهان در جنگ‌های معاصر ثبت کرده است.

عکسی از فیلم تک تیرانداز

بازیگران فیلم تک تیرانداز

کامبیز دیرباز، علیرضا کمالی، امیررضا دلاوری، عبدالرضا نصاری، حسین پوریده، حسین شریفی، اسماعیل خلج، انوش معظمی وعبدالحلیم تقلبی در فیلم تک تیرانداز بازی کرده اند.

عکسی از فیلم تک تیرانداز

گفت و گو با علی غفاری

علی غفاری معتقد است چراغ سینمای ایران قهرمان محور است و این خاصیت سینمای ایران رو به افول است. این کارگردان در گفت‌و‌گویی که با روزنامه ایران انجام داده است از دغدغه‌های خود برای به تصویر کشیدن قهرمان در سینمای ایران و تلاش برای رسیدن به سینمای استاندارد سخن گفت.‌‌ بخشی از این گفت و گو را بخوانید:

 

‌*در ابتدا درباره فیلم «تک تیرانداز» توضیح دهید.

در 8 سال دفاع مقدس جوانان خوشفکر و نابغه‌ای برای دفاع از میهن خود به شهادت رسیدند که رشادت و ایثار هریک از آنها آن گونه که باید در مدیوم سینما مطرح نشده است. این در حالی است که سینما نیاز به قهرمان دارد و شهیدان راه وطن همه المان‌های قهرمان و اسطوره شدن را نزد مردم دارند. حال اینکه بسیاری از شهدا هستند  که نقش تعیین کننده و مهمی در طول دفاع مقدس داشتند که نام آنها کمتر شنیده شده است. شهید عبدالرسول زرین یکی از افرادی است که نامی از او در فیلم‌ها و سریال‌ها نیامده است. این در حالی است که به استناد تاریخ شفاهی یا بیان خاطرات رزمندگان، این شهید تک تیرانداز یکی از بهترین رزمندگان در دفاع ازمیهن بوده است تا جایی که شهید خرازی از او با عنوان گردان تک نفره یاد می‌کرد.

*آیا ویژگی بارز شهید زرین مشخصاً مربوط به تک تیرانداز بودن و دفاع از میهن است؟

خیر. منش شهید زرین مثال زدنی است. یکی از نکاتی که افراد را مجذوب شخصیت این شهید می‌کرد توجه به این مطلب است که او چه هدفی را می‌توانسته بزند که نزده است، در واقع افتخار شهید به هدف‌هایی است که می‌توانسته بزند اما نزده است. به اعتقادمن نگاه شهید زرین به جنگ نوعی مبارزه متفاوت بوده است.

عکسی از فیلم تک تیرانداز

*سینمای ایران تا چه اندازه توانسته از ظرفیت خود برای شناساندن شخصیت‌های ملی و مذهبی موفق باشد؟

درصد اندکی از ظرفیت سینمای ایران برای به تصویر کشیدن چهره‌های مبارز در راه وطن اختصاص یافته است. این در حالی است که سینما می‌تواند عناصر جذابی برای تماشاگر داشته باشد و اساساً سلیقه سینمایی من نشان دادن قهرمان و اسطوره‌سازی برای مخاطبان سینمای ایران است. ولی سینمای ایران نتوانسته آن گونه که باید از این ظرفیت استفاده کند. تا جایی که در مراحل تحقیق فیلم متوجه شدم کمتر نامی از شهید زرین در طول 8 سال دفاع مقدس به میان آمده است و این درحالی است که سینما می‌توانست خیلی زودتر سراغ این چهره ملی و شخصیت‌های دیگر برود.

 

*ویژگی خاص فیلم «تک تیرانداز» چیست؟

من و گروه فیلمسازی سعی کردیم فیلمی متفاوت بسازیم و در این مسیر حضور قهرمان و نشان دادن تأثیر این حضور در سال‌های جنگ تحمیلی بسیار مهم بود و مهمتر این که سعی کردیم اثری برازنده شهید عبدالرسول زرین در سینمای ایران به یادگار بگذاریم. به اعتقاد من سینمای ایران از چارچوب سینمای ارزنده خارج شده است و اغلب آثار داستان‌هایی کم مایه با تولیدات ارزان است اما سینمای ایران نیاز به فیلم برازنده این سینما و مخاطب دارد. از همین رو من و گروه فیلمسازی‌مان همه تلاش خود را به کار گرفتیم تا فیلمی شایسته مخاطب سینمای ایران بسازیم و به سمت سینمای استاندارد حرکت کنیم.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.