2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
دلیل اصلی انتقادها از محمود فکری چیست

دلیل اصلی انتقادها از محمود فکری چیست

اگر آبی‌ها با ارائه نمایشی هماهنگ و تماشاگرپسند مقابل سایپا غافلگیر می‌شدند، خرده‌ای به این باخت نبود اما تیمی که محمود فکری مقابل سایپا به میدان فرستاد، از نظر فنی شرایط مطلوبی نداشت.

دوات آنلاین -مهم‌ترین عاملی که بعد از شکست مقابل سایپا، محمود فکری و همکارانش را زیر تیغ انتقاد‌ها قرار داده، استراتژی نامناسب استقلال مقابل حریف است وگرنه برای هرتیمی در طول یک فصل فراز و نشیب‌هایی به وجود می‌آید و شکست‌هایی ثبت می‌شود.

 

ایران ورزشی نوشت: آنچه این باخت را تلخ و غیرقابل هضم کرده، نوع بازی استقلال است. در واقع اگر آبی‌ها با ارائه نمایشی هماهنگ و تماشاگرپسند مقابل سایپا غافلگیر می‌شدند، خرده‌ای به این باخت نبود اما تیمی که محمود فکری مقابل سایپا به میدان فرستاد، از نظر فنی شرایط مطلوبی نداشت و تنها در اندک دقایقی در طول 90 دقیقه توانست با حملات پیوسته حریف را تحت تأثیر قرار دهد. این ناهماهنگی‌های تاکتیکی مقابل پرسپولیس هم پدید آمد و حتی تیم فکری تا آستانه باختی تلخ پیش رفت و حتی ممکن بود تعداد گل‌های زده پرسپولیس که به گواه کارشناسان ضعیف‌ترین تیم چهار سال اخیر را اکنون در اختیار دارد، فزونی بگیرد اما نبوغ مهدی قایدی در واپسین ثانیه‌ها و فرصت‌سوزی مهاجمان حریف به مدد استقلال آمد تا شکستی تلخ در کارنامه محمود فکری ثبت نشود و استقلال یک امتیاز از آن بازی حساس به چنگ آورد.

 

از همه نگران‌کننده‌تر اما استراتژی سرمربی استقلال در مواقع شکست یا ناکامی‌هایی از این دست است. محمود فکری از همان هفته‌های آغازین بنای اعتراض به داوران را گذاشته و به شکلی محسوس به دنبال مقصر جلوه دادن داوران در نتایج استقلال است. این رویه نه تنها مخالفت‌های بیرونی را گسترش داده بلکه بر تعداد منتقدان داخلی نیز افزوده است و پیشکسوتان استقلال هم از استراتژی کلامی سرمربی تیم‌شان گله می‌کنند و بر این باورند که فکری نباید مشکلات فنی تیمش را گردن داوران بیندازد. به واقع بعد از بازی با سایپا انتظار بود سرمربی استقلال درباره اشتباه‌های فنی خود سخن بگوید و افکار عمومی را به سمتی منحرف نکند که انگار او هیچ تقصیری در این شکست به گردن نداشته است.

 

اگر همانگونه که فکری می‌گوید، مسأله داوری در نتایج استقلال آنقدر تأثیرگذار است، به واقع این تیم نباید اکنون در صدر جدول باشد اما استقلال با وجود شکست مقابل سایپا همچنان در صدر جدول قرار دارد که این نشان می‌دهد عملکرد داوران نتوانسته در بالانشینی این تیم اثری بگذارد و اگر هم در برخی بازی‌ها اشتباه‌هایی علیه استقلال می‌شود، نشأت گرفته از یک برنامه از پیش طراحی‌شده نیست.

 

سرمربی آبی‌پوشان اما درست در روزی که به لحاظ فنی یکی از ضعیف‌ترین بازی‌های تیمش رقم خورد و داوران حتی یک اشتباه تأثیرگذار علیه سایپا نیز داشتند، دوباره این مسأله کهنه را پیش کشید تا شاید باخت خود را توجیه کند.

 

محمود فکری اما بیش از آنکه به دنبال ساختن دشمن‌های فرضی استقلال باشد، باید درباره استراتژی که خود در میادین به کار می‌گیرد، اندیشه کند و مشکلاتی که گاهاً در شیوه بازی تیمش به وجود می‌آید را دریابد. البته در روزهای اخیر پیرامون اضافه شدن یک دستیار به کادر نیز صحبت‌هایی به میان آمده اما باید باور داشت که سرمربی یک تیم باید دانش بیشتری نسبت به سایر دستیاران خود داشته باشد.

 

بنابراین هر دستیاری به کادر اضافه شود باز هم فکری باید در جایگاهی باشد که ابتدا و پیش از همه دستیاران اشکالات تیمش را شناسایی و در راستای آن اقدام کند.

 

در بازی با سایپا بارها دیده شد که مهاجمان برای تصاحب توپ تا میانه‌های زمین عقب می‌آمدند در حالی که پرسینگ و فعالیت هافبک‌ها باید به حدی محسوس باشد که مهاجمان غالباً در باکس (محوطه هجده قدم) حریف صاحب توپ شوند و ضربات آخر را بزنند یا دست‌کم در شرایطی باشند که اقدام به ارسال پاس نهایی برای دیگر مهاجمان کنند.

 

مقابل سایپا اما اغلب موقعیت‌هایی پشت هجده قدم حریف ساخته شد و به جز یکی، دو مورد که بر اثر فشار همه جانبه بازیکنان بود، مهاجمان در مقابل دروازه حریف صاحب موقعیت نشدند. این وضعیت نشأت گرفته از بی‌برنامگی استقلال در زمان حملات است اما باید توجه داشت که استقلال اشکال بزرگتری هم دارد که با چشم غیرمسلح (بدون کمک گرفتن از نرم‌افزارهای آنالیز) نیز قابل رویت است.

 

زمانی که استقلال صاحب توپ نیست، فعالیت آنچنانی برای تصاحب توپ ندارد و به یکی از بی‌برنامه‌ترین تیم‌های لیگ برتر در این لحظات تبدیل می‌شود. این وضعیت سبب شده بخش عمده‌ای از موقعیت‌های گل یا حاصل اشتباه‌های حریف باشد، یا پنالتی و حتی ضربات کاشته.

 

با مروری به آمار گل‌های زده استقلال می‌شود تمام این آمارها را مورد تأیید قرار داد. به هر حال استقلال در شرایطی است که پیش‌بینی می‌شود دوباره با تغییراتی در چینش نفرات خود مواجه شود و نزدیک‌ترین احتمال درباره استراتژی فکری مقابل نفت مسجدسلیمان این است که دوباره با 2 مهاجم بازی کند و بر تعداد هافبک‌های خود بیفزاید تا شاید برتری عددی در میانه زمین را به دست آورد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.