2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
چشمه گل رامیان؛ از آدرس تا ویژگی ها و عمق دریاچه

چشمه گل رامیان؛ از آدرس تا ویژگی ها و عمق دریاچه

اگر می خواهید درباره دریاچه گل رامیان بیشتر بدانید تمام اطلاعاتی که لازم دارید در این مطلب گردآوری شده است.

دوات آنلاین -شهر رامیان در استان گلستان شهری دیدنی است و در میان انواع مناطق بکر و تماشایی آن چشمه یا دریاچه گل رامیان از جذابیت بیشتری برخوردار است البته یادتان باشد هرگز و هرگز هوس نکنید در آنجا شنا کنید چون بسیار خطرناک است و افراد زیادی تاکنون در آن جان باخته اند.

 

آدرس دریاچه گل رامیان

دریاچه گل رامیان در ۵ کیلومتری جنوب شهر رامیان و در 85 کیلومتری گرگان در دامنه کوه پنهان خانه واقع شده و در مسیر جاده رامیان – النگ قرار دارد. بنابراین فاصله زیادی با شهر ندارد البته اگر قصد دارید از گرگان به سمت این دریاچه بروید اوضاع کمی متفاوت است و مسیر آن را می توانید در نقشه زیر ببینید.

مسیر گرگان به رامیان روی نقشه

این دریاچه یک استخر طبیعی بیضی شکل است که طول آن ۹۰ متر، عرض آن ۸۰ متر می‌باشد. آب این استخر از منابع آب زیرزمینی که در کف آن وجود دارد، تأمین می‌شود.

 

این چشمه از سه طرف به جنگل و از یک طرف به زمینهای زراعی متصل است.

 

دریاچه گل رامیان توسط درختان پهن برگ احاطه شده و از این لحاظ دارای چشم‌انداز زیبایی می‌باشد. در میان درختان این منطقه گونه با ارزش زربین نیز دیده می‌شود.

چشمه گل رامیان بسیار دیدنی است.

معنی گل رامیان چیست

کلمه  گل در زبان ترکی به منطقه ای گود و عمیق که آب در آن جمع می شود گفته می شود.گل، کلمه ای آرامی و به معنای جشمه جوشان که در حوزه های شمالی سرزمین باستانی ورکان(گرگان) تا به آسیای مرکزی و چین و اروسیا تا به نام کشور چشمه ها (گل ها) فرانسه وارد ادبیات تایخی قرون و اعصار شده است.

 

بیشتر بخوانید: توسکستان کجا است و چه دیدنی هایی دارد

 

به‌دلیل رنگ کبودی که دریاچه گل رامیان دارد، به آن «کبود استخر» نیز گفته می‌شود که این نام در منابع عصر صفوی و قاجار آمده است. بر اساس روایات، به نام‌های «دالان بهشت» و «پلنگ سره» نیز شناخته می‌شود.

در دریاچه گل رامیان شنا نکنید

عمق چشمه گل رامیان چقدر است

با توجه به این‌که گل رامیان از چشمه‌های آهکی است نمی‌توان برای آن عمق معین و مشخصی بیان کرد، ولی مساحت تقریبی آن حدود پنج هزار و ۶۵۸ مترمربع است. آب چشمه از کف زمین می‌جوشد و رنگ آن به دلیل عمق زیاد به صورت سبز تیره است.

 

مهدی قره قاشی، مدیر عامل وقت سازمان آتش‌ نشانی شهرداری گرگان با بیان این‌که گل رامیان شرایط خاصی دارد، افزود: عمق آن بین ۴۵ الی ۵۰ متر بوده و فشار آب به شدت بالاست به طوری که اجازه پایین رفتن را به غواص نمی‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: آبشار باران کوه کجا است و چگونه برویم

 

وی اضافه کرد: من تا عمق ۳۵ متری پایین رفتم، منطقه بسیار تاریک است و چیزی دیده نمی‌شود و اگر بخواهید چیزی را پیدا کنید تنها بر اثر لمس کردن یافت می‌شود.

 

قره قاشی ادامه داد: در آنجا ضایعات چوب و کنده درخت فراوان بوده و آب بسیار سرد است.

 

در گل رامیان انواع ماهی شامل ماهی سفید رودخانه‌ای، سیاه ماهی و ماهی «آبر نوئیدز» وجود دارد. پوشش گیاهی اطراف گُل را درختان پهن برگ، بلوط، درختچه‌های ولیک پوشانده و در نزدیکی این مجموعه دلپذیر و با اهمیت ذخیره‌گاه جنگلی «زربین» واقع شده است.

چگونه به چشمه گل رامیان سفر کنیم

زمان مناسب برای سفر به چشمه رامیان

فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای دیدن گل رامیان و طبیعت زیبای آن است. فصل پاییز و مهمانی رنگ‌ها نیز جذابیت زیادی به این چشمه هدیه می‌دهد. چنانچه در فصل زمستان راهی این منطقه می‌شوید مراقب جاده و مسیر باشید تا به مشکل برنخورید.

 

دیدنی های شهر رامیان کجاها است

اگر به شهرستان رامیان سفر کردید می توانید به دیدنی‌های این شهرستان مانند چشمه گل، آبشار شیرآباد، غار شیرآباد، قلعه ماران ، پارک جنگلی آهنگران ، امامزاده پیر ، مسجد سادات ، تپه‌های انجیلو ، نقارخانه، مدرسه و کاخ رضاشاهی و بقعه الهادی سر بزنید.

 

 

منابع: مهر- بیتوته- تابناک- سیری در ایران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.