2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند

توسکستان کجا است و چه دیدنی هایی دارد + فیلم

اگر قصد دارید به استان گلستان سفر کنید سری هم به توسکستان بزنید. اطلاعاتی که درباره این منطقه لازم دارد را می توانید در این مطلب مطالعه کنید.

دوات آنلاین -توسکستان از مناطق دیدنی استان گلستان است که جاذبه های طبیعی بی نظیری دارد و می توانید از حضور در آنجا و دیدن مناظر و همچنین آب و هوای عالی آن نهایت لذت را ببرید. فیلمی که در بالا می بینید مربوط به یکی از آبشارهای این منطقه است.

توسکستان استان گلستان در کجا واقع شده است

توسکستان دقیقا کجا است

ایرنا نوشت: توسکستان روستایی با حدود ۸۰ خانوار و ۲۴۰ نفر جمعیت ثابت در امتداد جنگل‌های هیرکانی و ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی گرگان است که با قرار داشتن زیر دامنه‌های کوه‌های سر به فلک کشیده البرز شرقی، اقلیم مرطوب و کوهستانی دارد.

توسکستان جنگلی بسیار زیبا و منحصر به فرد دارد

روستای توسکستان در محور مواصلاتی گرگان - شاهرود که شغل بیشتر اهالی آن کشاورزی و دامداری است فقط ۱۲۰ سال عمر دارد و ساکنان اولیه آن به چلنگری و تولید تبر و داس مشغول بودند اما در نیم قرن اخیر بافت جمعیتی این روستا دستخوش تغییر شد و با مهاجرت افرادی از اهالی روستای مجن شاهرود و پابند بهشهر، بر جمعیت و پراکندگی اقوام توسکستان افزوده گردید.

 

این روستا به دلیل وجود توده‌های گسترده درخت توسکا در منطقه پیرامونی؛ توسکستان نامگذاری شده است.

جاده توسکستان بسیار دیدنی است

جاده توسکستان؛ جاده‌ای دیدنی

محور ارتباطی گرگان - شاهرود که به جاده توسکستان هم معروف است یک جاده فرعی در امتداد روستاهای زیادی همچون گرمابدشت، شاهکوه سفلی و علیا، چهار باغ و مجن قرار دارد و گفته می‌شود توسط نیروهای جهاد سازندگی در ابتدای انقلاب برای دسترسی مناسب روستاییان ساخته شد که اکنون کارکرد گردشگری نیز پیدا کرده است.

 

این محور روستایی از جهاتی شبیه جاده چالوس یا اسالم به خلخال است و شهر گرگان در ۱۵۵ متری سطح دریا را به ارتفاعات شاهکوه (گاوکشان و تل انبار) در ارتفاع حدود سه هزار متری وصل کرده و سپس شیب آن به سمت شاهرود تند می‌شود به عبارت دیگر برای سفر بین این دو شهرِ استانهای گلستان و سمنان باید دامنه دو طرف البرز شرقی را طی طریق کرد.

توسکستان در نزدیگی گرگان دیدنی های طبیعی بسیار زیادی دارد

به گفته دهیار توسکستان؛ شرایط طبیعی روستا سبب شده تا شغل بیشتر ساکنان آن از گذشته تاکنون به دامن طبیعت گره بخورد و پیشه اغلب اهالی دامداری یا پرورش گاو (گالشی)، تولید زغال و حتی شکار باشد.

 

علفزارهای وسیع پیرامون توسکستان هم موجب رونق دامداری و گالشی شده و وجود حیوانات وحشی نظیر شوکا، مرال، کل و بز تمایل به شکار را اهالی این روستا بیشتر کرده بود.

 

حمید عرب افزود: به مرور زمان شغل تولید زغال و یا اشتغال دائمی به شکار از چرخه مشاغل دائمی حذف شد و در حال حاضر بیشتر اهالی توسکستان به دامپروری و کشاورزی مشغول هستند.

 

بیشتر بخوانید: آبشار باران کوه کجا است و چگونه برویم

 

به گفته وی تمرکز بر بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های موجود، منجر به ایجاد چندین باغ در توسکستان شد که یکی از باغ‌های فندق با مساحت ۱۲ هکتار امسال به باردهی رسیده و باغات دیگر درختان سیاه ریشه این روستا نیز در سال‌های اولیه کاشت قرار دارند.

در توسکستان آبشارها و رودخانه های زیبایی را شاهد خواهید بود

از رودخانه ها و چشمه ها لذت ببرید

از سوی دیگر وجود رودخانه‌ها و چشمه‌های متعدد در حاشیه تپه‌های کوتاه از جنس خاک رس و درختان سر به فلک کشیده موجب شد تا شغل تولید زغال نیز در این منطقه طرفداران زیادی داشته باشد.

 

در این روش، افراد چاله هایی به عمق حداکثر یک متر حفر کرده و پس از ریختن چوب‌های توسکا، روی آن را با خاک رس پوشانده و از این طریق زغال مرغوب تولید می‌شود.

 

در سالیان اخیر با توسعه جاده و مسیر ارتباطی و افزایش آمد و شد در مسیر گرگان - شاهرود علاقه خوش نشین‌ها به این منطقه خوش آب و هوا برای ساخت ویلا افزایش یافته و در بخش‌های مختلف آن نظیر باغ سرهنگ و گرمابدشت ده‌ها ویلای لوکس بصورت مجاز یا غیرمجاز در میان خیل انبوه درختان جنگلی ساخته شده است.

توسکستان دارای آثار تاریخی زیادی است

میراث تاریخی در توسکستان

منطقه توسکستان علاوه بر ویژگی طبیعی دارای گنجینه تمام نشدنی از میراث تاریخی کشور در پیرامون خود است که بقایای روستاهای قدیمی مانند پاچنار، ترنه بالا، ترنه پایین، قزلق، تخته سفالی و قبرستان گبری در مناطقی همچون پنبول چاه و گجه از جمله این آثار است.

 

مهمترین اثر تاریخی منطقه توسکستان قزقلعه است که کتیبه هایی به خط شجر و میخی از آن کشف شده و به گفته برخی تاریخ شناسان قدمت آن به دوران ساسانیان بر می گردد.

 

بیشتر بخوانید: برج گنبد قابوس؛ تاریخچه و هر آنچه باید بدانید

 

در حال حاضر آثاری از بناهای قزقلعه یا قلعه دختر همانند برج دیده بانی، آب انبار، دیوار پیرامونی و حمام به جا مانده است که  هر از چند گاهی مورد غارت سودجویان میراث فرهنگی قرار می‌گیرد.

 

کاروانسرای قزلق متعلق به دوران اسلامی یکی دیگر از آثار تاریخی این منطقه به شمار می رود که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

 

 کاروانسرای قزلق نمونه ای از کاروانسراهای کوهستانی ساخته شده در مسیر استرآباد- شاهرود است.

 

کارشناس ارشد میراث فرهنگی گرگان با اشاره به ویژگی تاریخی و باستانی منطقه توسکستان به ایرنا گفت: روستای توسکستان در شاهراه تاریخی خراسان بزرگ به ایالت استرآباد قرار داشت و دارای آثار تاریخی مانند کاروانسرای قزلق، دیم‌لو و قزقلعه است که هر کدام از آن ها به دوره های گوناگون تاریخی تعلق داشته و روایتگر تاریخ کهن این منطقه است.

 

مقداد میرموسوی افزود: جاده شاهرود - گرگان هرچند در مسیر اصلی جاده ابریشم قرار نداشت اما کریدور فرعی برای اتصال استرآباد به این مسیر بود و صاحبان کالاها برای انتقال وسایل خود به جاده ابریشم از این مسیر به سمنان می رفتند.

 

کارشناس ارشد میراث فرهنگی گرگان با اشاره به یافتن شواهدی در شاهراه توسکستان - شاهرود گفت که به احتمال فراوان این گذرگاه تاریخی در هزاره دوم و سوم پیش از میلاد نیز مورد استفاده اهالی سمنان و استرآباد (منطقه گرگان و دشت) قرار می‌گرفت.

 

وی به وجود قبرستان "خاک‌عمر" در منطقه جنگلی توسکستان اشاره کرد و گفت: این قبرستان متعلق به قرن هشت و ۹ هجری است و مطالعات اندکی در خصوص آن صورت پذیرفته است.

از حضور در توسکستان لذت ببرید

دیدنی های دیگر توسکستان

توسکستان جاذبه‌های طبیعی دیگری هم دارد.

 

جاده پرپیچ و خم و چشم اندازهای بکر در محدوده قزلق و سرعلی آباد و آبشارهای کوچک و بزرگ و چشمه سارها و آبشارهای متعدد از جمله جاذبه های منطقه توسکستان است.

 

از دیگر جاذبه های این منطقه می توان به وجود اسب های وحشی (یلخی) در دشت های مرتفع اوبن و اولنگ اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به پارک جنگلی ناهارخوران

 

بعضی از این اسب ها متعلق به روستانشینان قرن آباد، نومل، توسکستان و جلین و برخی دیگر اسب های بدون صاحب و یا رها شده در طبیعت هستند.

 

برخی از این اسب ها به دلیل سن زیاد و کاهش کارآیی با هدف صرفه جویی در هزینه و علوفه در دشت های وسیع و پرعلف منطقه رها می شوند و تا اواخر پاییز و فرارسیدن موسم شخم اراضی به زندگی آزادانه در طبیعت مشغولند.

اگر به استان گلستان رفتید به توسکستان هم سر بزنید

در هفته‌های پایانی پاییز صاحبان این اسب‌ها برای شروع شخم اراضی شیبدار و کشت بهاره به سراغ آن ها می روند و اسب ها را بار دیگر به روستا بازمی گردانند.

 

در این میان برخی اسب ها به سبب نداشتن کارایی و یا مرگ صاحبان، سال ها در دامن طبیعت مشغول چرا و زندگی هستند و دیگر کسی سراغی از آن ها نمی‌گیرد.

 

پناهگاه حیات وحش

در حال حاضر جنگل‌های منطقه توسکستان بعنوان بخشی از پناهگاه حیات وحش هیرکانیا از غنی ترین اکوسیستم‌های گلستان محسوب می شوند بطوریکه بیش از صدها گونه پرنده، پستاندار، خزنده زندگی کرده و ده ها گونه درختی و بوته ای در این عرصه وجود دارد.

 

گنجشک سانان، سار، دارکوب، قرقاول خزری، کبک، بلدرچین، کبوتر جنگلی، شاهین، قوش، قرقی، عقاب و جغد، از گونه های پرندگان و مرال، شوکا، گرگ، گراز، خرس، روباه، شغال، سمور، تشی، خارپشت، موش جنگلی، خرگوش، گربه وحشی، گورکن از گونه های پستانداران ساکن این زیست بوم هستند.

توسکستان چه درخت هایی دارد

درختان توسکستان

درختان این جنگل ها از نوع مختلط پهن برگ حاشیه جنوب دریای خزر است که با آب و هوای نیمه مدیترانه ای و مرطوب سازگار هستند.

 

بلوط، توسکا، ممرز، افرا، انجیلی، زبان گنجشک، بارانک، سرخدار، شمشاد، لرگ، لیلکی، خرمندی، آزاد و انجیلی به عنوان مشهورترین درختان و ازگیل، زالزالک، زغال اخته، الوچه وحشی، انار، خاس و کوله خاس به عنوان درختچه‌های این جنگل‌ها است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.