2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
چگونه بفهمیم نوزاد چه می خواهد؛ از خستگی و گرسنگی تا سیر شدن

چگونه بفهمیم نوزاد چه می خواهد؛ از خستگی و گرسنگی تا سیر شدن

رفتارها و حرکان نوزادان به چه معنا است و آنها چگونه خواسته هایشان را می گویند؟

دوات آنلاین -نوزادان به روش خودشان امکان برقراری ارتباط با اطرافیان‌شان  را دارند و از این ارتباطات تا دوره بزرگ سالی تاثیر می‌گیرند. بنابراین توجه مادر به نشانه‌های غیرکلامی و سیگنال‌هایی که نوزاد به او می‌دهد از اهمیت زیادی برخوردار است.  نوزادان از بدو تولد از طریق صدا (گریه و جیغ زدن)، حالت چهره (تماس چشمی و لبخند) و حرکات بدن (حرکت دادن پاها در هیجان یا پریشانی) و بعداً با اشاره کردن، ارتباط برقرار می‌کنند.  قرار نیست در درک این رفتارها همیشه موفق باشید، مهم این است که همه تلاش‌تان را برای درک آن چه کودک تان می‌خواهد بکنید. در ادامه چند رفتار غیرکلامی کودک را برای‌تان رمزگشایی می‌کنیم.

 

من هنوز گرسنه ‌ام

عمل مکیدن را با شدت بیشتری انجام می‌دهم، شیر را کامل می‌بلعم، تمرکزم روی صورتم است، آرام هستم و گریه نمی‌کنم. وقتی سینه یا بطری شیر را از من دور می‌کنید، سر و صدا و شکایت می‌کنم و هیچ چیزی حواس من را پرت نخواهد کرد. گاهی از شدت گرسنگی دستانم را مشت می‌کنم و در دهانم می‌گذارم.

چه طور بفهمیم نوزادان چه می گویند

من سیرم

لب‌هایم را می‌بندم و با حرکت دادن صورتم به چپ و راست، سینه مادر یا بطری شیر را پس می‌زنم. گریه و سر و صدا می‌کنم، سینه و بطری را نه می‌مکم و نه شیر را می‌بلعم. شیر در دهانم انباشته می‌شود و از کناره‌های دهان بسته‌ام بیرون می‌ریزد.

 

در کل برای نوشیدن شیر هیچ تمرکزی ندارم. در نهایت سرم را به یک طرف می‌چرخانم، چشم‌هایم را می‌بندم و ممکن است کمی اخمو  به نظر برسم.

کارهای مختلف نوزادان چه معنی دارند

نشانه خستگی نوزاد 

به شدت تحریک‌پذیر می‌شوم و شروع به گریه می‌کنم. شدت و نوسان صدایم همراه با تغییرات است و راضی و خوشحال نیستم. چشم‌هایم قرمز است و آن را می‌مالم و کمی رنگ پریده به نظر می‌رسم.

 

بیشتر بخوانید: اسباب بازی مناسب برای نوزادان زیر یک سال چگونه باید باشد

 

صورتم رو به بالاست و دستانم را مشت می‌کنم. ممکن است در آغوش شما یا جایی که دراز کشیده‌ام به خواب بروم و در حین خواب مدام خمیازه می‌کشم و صورتم را با دستانم می‌مالم.

 

وقتی نوزاد می خواهد بازی کند

چشمان باز و کاملا درخشانم به سمت هر چیزی شبیه به اسباب‌بازی یا صورت شما در چرخش است. دست‌‌ها و پاهایم را به هر طرفی تکان می‌دهم چون خیلی هیجان‌زده‌ام، حتی ممکن است فریاد بزنم و با لذت بخندم. مدام در جست وجوی چیزی سرگرم‌کننده در اطراف هستم و به محض پیدا کردن آن به سمتش حرکت می‌کنم.

 

بیشتر بخوانید: تمام آنچه درباره شیر دادن به نوزاد باید بدانید

 

حوصله ‌ام سر رفته

چشمانم را می‌بندم و سعی می‌کنم هیچ ارتباط چشمی با شما برقرار نکنم. یا اگر چشمانم را باز کنم از نگاه‌تان دوری می‌کنم چون به دنبال چیز جذاب‌تری هستم! اگر موفق نشوم، شروع به گریه و سروصدا می‌کنم چون به کاری که تا همین چند لحظه پیش انجام می‌دادم، دیگر علاقه‌ای ندارم.

 

دوست دارم من را در آغوش بگیرید و راه ببرید، گاهی با خمیازه بی‌موقع به شما نشان می‌دهم که به سرگرمی نیاز دارم.

 

من راحتی می‌خواهم

عصبانی هستم و گریه و زاری می‌کنم. به معنای واقعی نیاز دارم که رسیدگی شوم. چشمانم به دنبال شماست تا به من بیشتر توجه شود. همه سعی خودم را می‌کنم تا با چهره و چشمان شما تماس چشمی داشته باشم. وقتی از چیزی یا دردی رنج می‌برم خودم را به سمت عقب می‌کشم و به کمرم قوس می‌دهم.

 

هر غریبه‌ای که به من نزدیک شود بی‌قراری می‌کنم. وقتی احساس ترس یا ناامنی  می کنم یا در مکانی ناشناخته هستم، می‌خواهم که نزدیکم باشید. گاهی فقط نزدیک بودن‌تان به من، آرامم می‌کند.

 

منبع: pbcexpo

مترجم : فاطمه قاسمی/ خراسان

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.