2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
اسباب بازی مناسب برای نوزادان زیر یک سال چگونه باید باشد

اسباب بازی مناسب برای نوزادان زیر یک سال چگونه باید باشد

اگر قصد دارید برای یک نوزاد اسباب بازی بخرید خیلی باید دقت کنید. چون اسباب بازی برای نوزادان زیر یک سال باید دارای شرایطی باشد که در این مطلب توضیح داده شده است:

دوات آنلاین-خرید اسباب‌بازی از آن كارهای به ظاهر آسان است كه تا وقتی دغدغه‌تان نباشد دركی از سختی آن نخواهید داشت. از دور به نظر می‌رسد خریدن وسایل سرگرمی برای كودكان كار ساده‌ای است، اما كافی است وارد فروشگاه شوید تا با انبوه اجناس متنوعی روبه‌رو شوید كه برای خرید هر كدامشان دچار تردیدهایی خواهید شد.

 

هر ماهی كه از تولد نوزاد می‌گذرد، او توانایی جدیدی پیدا می‌كند و در نتیجه علاقه‌اش به نوع خاصی از اسباب‌بازی بیشتر خواهد بود. با وجود برچسب رده سنی كه روی خیلی از اسباب‌بازی‌ها زده شده، اما باز هم انتخاب اسباب‌بازی مناسب، ریزه‌كاری‌هایی دارد كه در این متن به بعضی از آنها اشاره كرده‌ایم.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل خرید بهترین کالسکه بچه

 

اسباب بازی برای زمان تولد تا 3 ماهگی

طبعا نوزاده تازه متولد شده نه حرف می‌زند نه راه می‌رود و نه حتی قادر است با دست‌های خودش كار خاصی انجام دهد. در این سن او به ساده‌ترین چیزها واكنش نشان می‌دهد و علاقه دارد. حس بینایی نوزاد در حال كامل شدن است و به همین خاطر از دیدن چهره افراد یا عكس‌هایشان لذت می‌برد. رنگ‌ها برایش بیش از اندازه جذاب است و به همین دلیل به عكس‌هایی با كنتراست بالا و رنگ‌های زنده بیشتر علاقه دارد. در كنار اینها، نوزاد به موسیقی آرام و ملایم هم علاقه دارد. خواندن لالایی هم به اندازه یك بازی برایش جالب است. مجموعا در این سن می‌توانید برای او اسباب بازی‌هایی كه به آرامی تكان می‌خورند و موسیقی ملایمی دارند مثل آویز موزیكال بخرید.

 

کدام اسباب بازی‌ها مناسب3 تا 6 ماهگی هستند

نوزاد در این سن قادر است اشیا را در دستش نگه دارد یا به سمت خود بكشد. كارایی دست‌هایش زیاد شده و می‌تواند اسباب‌بازی را بین دستانش جابه‌جا كند یا حتی آن را به سمت دهان خود ببرد. به همین دلیل در این سن باید در خرید اسباب‌بازی دقت بیشتری كرد تا كودك آسیب نبیند.

 

اندازه و جنس مواد اولیه اسباب‌بازی بسیار مهم است، بنابراین قبل از توجه به زیبایی یا بامزه بودن باید به ایمنی آن دقت كرد. اسباب‌بازی‌هایی كه قطعات ریزی دارند اصلا مناسب نیستند. علاوه بر این به تیز یا برنده نبودن گوشه‌های اسباب‌بازی دقت كنید. بهتر است وسایلی كه برای سرگرمی نوزادان سه تا شش ماهه می‌خرید یك تكه باشد. وسایلی كه قابلیت تبدیل شدن به قطعات كوچك‌تر را داشته باشد برای نوزادان خطرناك است.

 

علاوه بر اسباب‌بازی‌هایی كه تا سه ماهگی می‌توانست استفاده كند می‌توانید برای فرزندتان كتاب‌های پارچه‌ای بزرگ و عروسك‌های پارچه‌ای نرم تهیه كنید. دقت كنید كه عروسكی كه می‌خرید پرز، دكمه، روبان، نوار و هر نوع قطعه قابل جدا شدن نداشته باشد. از طرف دیگر اندازه عروسك آن‌قدری بزرگ نباشد كه كودك برای بازی كردن با آن دچار سختی شود. احتمالا مجبور خواهید شد به دفعات مختلف عروسك را بشویید بنابراین سعی كنید جنس خوب و مقاومی را انتخاب كنید تا زود خراب نشود.

 

اسباب بازی برای 6 تا 9 ماهگی نوزاد

توانایی كودك كم‌كم در حال كامل شدن است. در این دوره او می‌تواند بدون كمك دیگران بنشیند. در ادامه می‌تواند كمی به سمت جلو یا عقب حركت كند و سینه‌خیز برود. علاوه بر این نوزاد كاملا می‌تواند با دودستش كار كند. بنابراین اسباب‌بازی‌هایی كه بتواند آنها را تكان بدهد، بچرخاند و فشار یا هل بدهد برایش بسیار هیجان‌انگیز است.

 

توپ، خانه‌سازی‌های بزرگ كه نتواند در دهانش ببرد و جغجغه و وسایلی كه بتواند صدای آنها را دربیاورد از وسایل مورد علاقه‌اش خواهد بود. ماشین‌های بزرگ كه بتواند هل بدهد و حیواناتی كه حركت می‌كنند را هم به لیست علاقه‌مندی‌های فرزندتان در این سن اضافه كنید. علاوه بر این چون بسیاری از نوزادان در شش ماهگی دندان درمی‌آورند، می‌توانید برای او یك دندانگیر تهیه كنید. این حلقه‌های پلاستیكی سفت احساس خارش و سوزشی كه نوزاد احساس می‌كند را كمتر می‌كند.

 

همیشه هم كه نباید اسباب‌بازی بخرید. بعضی از وسایلی كه در خانه دارید نوزاد را بیشتر از اسباب‌بازی‌های گران‌قیمت خوشحال خواهد كرد. بنابراین گاهی در كابینت را باز كنید تا كودك با كاسه‌های پلاستیكی، ملاقه‌های چوبی و وسایل بی‌خطر دیگری كه در آشپزخانه دارید سرگرم شود. نكته مهم دیگر این‌كه اگر تا الان برای فرزندتان كتاب نخوانده‌اید بهتر است برنامه كتاب را به زندگی‌اش اضافه كنید.

اسباب بازی مناسب برای نوزادان زیر یک سال

​​​​​​​برای 9 ماهگی تا یك سالگی بچه‌ها چه اسباب بازی دوست دارند

خزیدن، سینه‌خیز رفتن، چهار دست و پا حركت كردن و حتی راه رفتن به كمك میز و صندلی و پشتی از توانایی‌هایی است كه خیلی از بچه‌ها در این بازه سنی كسب می‌كنند. اولین نكته قبل از خرید اسباب‌بازی، امن كردن خانه است.

 

هر وسیله‌ای كه به نظرتان امكان دارد كودك با آن برخود یا آن را سرنگون كند از سر راه او بردارید. قسمت‌های تیز یا خطرناك خانه را با وسایلی مثل درپوش و پشتی بپوشانید. خیلی از كمدها را باید قفل كنید و خیلی از وسایل را به طبقات بالاتر كمدها بفرستید.

 

جدای از این، كودك شما در این سن به تعامل با شما و دنیای اطرافش بیشتر از گذشته علاقه دارد و توانایی حل مساله‌اش هم زیاد شده. در نتیجه می‌توانید بازی‌های فكری ولی ساده را هم به فهرست اسباب‌بازی‌هایش اضافه كنید. جورچین‌های بزرگ با تعداد قطعات بسیار كم، انتخاب مناسبی برای این سن است.

 

قطعات خانه‌سازی هم برای كودك بسیار جذاب است، چرا كه می‌تـواند با سرهم كردن، آن مهارت جدیدی را در خودش تقویت كند. وسایل آشپزخانه و هل دادنی همچنان برای او جذاب است، اما كودك در این سن علاقه زیادی به تقلید كردن از پدر و مادرش دارد. بنابراین می‌توانید برای او تلفن و تلفن‌همراه اسباب‌بازی بخرید تا با آن صحبت كند.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.