2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
امید محمود فکری به مثلث برمودا

امید محمود فکری به مثلث برمودا

سرمربی استقلال به تازگی نظر کاملا مساعد و مثبتی روی دیاباته داشته و شیخ در تفکرات تاکتیکی آقای سرمربی جایگاه خوبی پیدا کرده است.

دوات آنلاین -در واقع فکری با این تدبیر که آماده نگه داشتن روحی و ذهنی هر سه مهاجم این تیم در آینده بیشتر از همیشه به کار استقلال آمده تا جایی که اگر یکی از آنها در زمین نباشند، دو نفر دیگر می‌توانند جور نفر غایب را بکشند

 

به گزارش «فرهیختگان»، تیم فوتبال استقلال از هفته یازدهم رقابت‌های لیگ برتر موفق شد رقیب سرسخت خود تراکتور را از پیش‌رو بردارد تا شاگردان فکری از یکی از گردنه‌ها و پیچ‌های سخت رقابت‌های امسال به سلامت عبور کنند. استقلال درحالی این بازی را با پیروزی پشت‌سر گذاشت که حتی پنج بازیکنش را به دلایل مختلف ازجمله مصدومیت و محرومیت انضباطی در تبریز به همراه نداشت و در غیاب بازیکنانی مانند آرش رضاوند، سبحان خاقانی، سیداحمد موسوی، هروویه میلیچ و فرشید باقری از پس حریف مدعی خود برآمد و یک‌بار دیگر به صدر جدول بازگشت. این درحالی است که با وجود همه انتقادات و هجمه‌هایی که به محمود فکری برای استفاده از سه مهاجم همزمان در نیمه دوم دربی شده بود، سرمربی آبی‌پوشان یک‌بار دیگر روی تصمیم خود پافشاری کرد و در دیدار با تراکتور نیز در فاز هجومی از همان ترکیب استفاده کرد و اتفاقا نتیجه آن را هم گرفت و تیمش موفق عمل کرد.

 

اینکه آیا استقلالی‌ها در ادامه مسیر پرپیچ و خم لیگ ‌برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا از همین شیوه و روش برای ادامه رقابت‌های خود استفاده می‌کنند یا تغییرات فنی در ترکیب این تیم در راه است و از سوی دیگر آنچه در تبریز و در اردوی این تیم سپری شد و البته آخرین وضعیت بازیکنانی مانند قایدی و سرنوشت او و اینکه آیا درنهایت این بازیکن از استقلال جدا خواهد شد یا خیر، نکاتی است که در گزارشی به بررسی آنها پرداختیم.

 

 قایدی پیشنهاد دارد اما ماندنی است

یکی از اخبار مهم حول‌وحوش استقلال طی روزهای اخیر به پیشنهادات خارجی به مهاجم ریزنقش بوشهری این تیم برمی‌گردد و از آنجایی که شماره ۱۰ استقلال درخشش خود و گلزنی‌هایش را در این تیم آغاز کرده، یک بار دیگر مدنظر تیم‌های خارجی قرار گرفته تا نگرانی‌های هواداران استقلال نیز دوباره از بابت جدایی این بازیکن شروع شود. این درحالی است که قایدی که فصل گذشته قراردادش را سه فصل دیگر با استقلال تمدید کرد، در روزهای ابتدایی فصل امسال اثری از درخشش فصل قبل نداشت و زیرتیغ منتقدان قرار گرفت اما این بازیکن که با درخشش خود استقلال را هم دوباره به صدر جدول رساند، این روزها از تیم‌های آلمانی و چند تیم قطری پیشنهاداتی را دریافت کرده است.

 

با این حال طبق اعلام مسئولان باشگاه استقلال بعید است تا انتهای فصل اتفاقی بیفتد که منجر به جدایی قایدی شود، هرچند با توجه به اینکه وی مورد توجه اسکوچیچ قرار گرفته و به یکی از ارکان تیم ملی نیز تبدیل شده و امسال نیز به‌نوعی سال جام جهانی محسوب می‌شود پس عقل حکم می‌کند تا این بازیکن فصل جاری را در استقلال به کار ادامه داده و دور از ذهن است اتفاق دیگری بیفتد.

 

این درحالی است که استقلال صدرنشین لیگ برتر به شمار رفته و قایدی نیز یکی از مهره‌های بی‌بدیل این تیم به شمار می‌رود و در گل‌های به ثمر رسیده آبی‌پوشان نیز او بیشترین تاثیر را داشته است. بنابراین ستاره این روزهای استقلال با بازی کردن و درخشیدن، برای بقا در ترکیب تیم ملی به‌طور حتم در استقلال بیشتر دیده خواهد شد، ضمن اینکه با تداوم درخشش خود در تیم‌های باشگاهی و ملی در فصل جاری می‌تواند بعد از جام جهانی با قیمتی بیشتر به تیم‌های بهتر ترانسفر شود.

 

 ستاره‌ها الگوی قایدی؟

نکته دیگر اینکه چندین پیشنهاد از تیم‌های قطری نیز برای قایدی رسیده و حتی این احتمال وجود دارد که برای فصل بعد و زمانی که موعد جدایی قایدی از استقلال فرا رسید او قبل از اینکه بخواهد راهی اروپا شود مثل بسیاری از ستارگان فوتبال ایران، مثل مسعود شجاعی، علی دایی، جواد نکونام، مهدی طارمی و... یکی دو سالی را در فوتبال کشورهای عربی سپری کند تا هم با توجه به اینکه فوتبال این کشور‌ها بیشتر از ایران زیر ذره‌بین هستند، بیشتر دیده شود و هم از لحاظ درآمدزایی نیز به سود خودش و باشگاه استقلال عمل شود.

 

نکته قابل‌توجه اینکه پیشنهادات فعلی قایدی خیلی پیشنهادات قابل‌توجه و دندان‌گیری نبوده‌اند و با توجه به اینکه او با باشگاه استقلال قرارداد دارد، از تیم جدید در صورت ترانسفر شدن مبلغ بسیار اندکی به این بازیکن خواهد رسید. این درحالی است که سرنوشت اللهیار صیادمنش نیز پیش‌روی قایدی قرار گرفته و مشاوران و دوستان مهاجم استقلال با یادآوری اتفاقات بعدی برای مهاجم شمالی سابق این باشگاه، قایدی را در این برهه زمانی تا قسمت زیادی از جدایی از استقلال منصرف کرده‌اند و مجموعه عواملی که ذکر شد، درنهایت باعث شده است تا فعلا او در جمع شاگردان فکری ماندگار و خیال هواداران نیز راحت شود.

 

 رکورد قایدی شکست

با همه این تفاسیر از باشگاه استقلال نیز شنیده می‌شود مسئولان این باشگاه هم تصمیمی برای فروختن این بازیکن نداشته و برای درآمدزایی راه‌های دیگر را در نظر گرفته‌اند. این درحالی است که طی روزهای گذشته شایعاتی مبنی‌بر پیشنهادات باشگاه میلان ایتالیا و لورکوزن آلمان برای قایدی به گوش رسیده که با این تفاسیر این انتقال فعلا منتفی خواهد بود.

 

نکته قابل‌توجه درمورد قایدی اینکه او در دیدار با تراکتور موفق شد رکورد شخصی گلزنی‌اش برای استقلال را ارتقا دهد، به این ترتیب که مهاجم ریزنقش آبی‌پوشان در گذشته دو بار در سه دیدار پیاپی برای این تیم گلزنی کرده بود اما در تبریز این بازیکن برای اولین‌بار در چهار بازی پیاپی با پیراهن استقلالی‌ها گلزنی کرد تا از این جهت رکوردش افزایش پیدا کرده و حتی برای هفته‌های بعد نیز قابل‌ارتقا باشد.

 

 جشن بازیکنان برای شیخ

شیخ دیاباته آقای گل فصل گذشته فوتبال ایران و یکی از محبوب‌ترین خارجی‌های تاریخ باشگاه استقلال هم در فصل جاری عملکرد پرفراز و نشیبی را از خود به ثبت رسانده؛ تا جایی که برخی‌ها حتی از وی قطع امید کرده و بعد از مشکلات انضباطی ابتدای فصل و مصدومیت طولانی که در ادامه نصیبش شد تقریبا آنهایی که با بدبینی فوتبال را دنبال می‌کنند، پرونده این بازیکن با استقلال را بسته و کار او را در فوتبال ایران تمام‌شده دانستند.

 

با این حال دیاباته انگار برای احیای دوباره فقط نیاز به یک گل داشت که بعد از اینکه برای اولین‌بار در فصل جاری در ترکیب ثابت استقلال قرار گرفت تنها حدود ۴۰ دقیقه به زمان نیاز داشت تا این گل را به ثمر برساند و یک‌بار دیگر نوید روزهای خوش گذشته را بدهد.

 

نکته قابل‌توجه اینکه در تمرینات روزهای گذشته رفتار محمود فکری سرمربی استقلال با وی ۱۸۰ درجه تغییر کرده است. سرمربی استقلال به تازگی نظر کاملا مساعد و مثبتی روی این بازیکن داشته و شیخ در تفکرات تاکتیکی آقای سرمربی جایگاه خوبی پیدا کرده است، اما نکته جالب اینکه بعد از گل‌های شیخ دیاباته در تبریز که منجر به برتری آبی‌پوشان در این دیدار حساس شد، سایر بازیکنان استقلال در رختکن برای شیخ سنگ‌تمام گذاشته و برای او جشن کوچکی برپا کردند و بازگشت دوباره دیاباته با گلزنی را به او تبریک گفتند.

 

 ارسلان ماند تا گل بزند!

بین مهاجمان استقلال با وجود آنکه ارسلان‌ مطهری یک گل حساس و زیبا مقابل پرسپولیس به ثمر رساند اما پای او از گلزنی در تبریز کوتاه مانده و این بازیکن با وجود آن که روی گل دوم استقلال نقش مستقیم و تعیین‌کننده داشت اما تلاش‌هایش برای گلزنی راه به جایی نبرد و نکته جالب اینکه مطهری که در چند صحنه فرصت خوبی برای گلزنی داشت با خودخواهی سایر مهاجمان استقلال این فرصت‌ها را از دست داد و به‌طور واضح ناراحتی و به‌نوعی اعتراضش را پس از آن به نمایش گذاشت.

 

با این حال اگرچه احساس می‌شد محمود فکری باید برای ذخیره انرژی بازیکنان تاثیرگذاری مثل مطهری برای بازی‌های بعدی بعد از گل سوم استقلال به تراکتور و مسجل شدن پیروزی در این میدان او را تعویض کند اما این اتفاق نیفتاد، چراکه کادرفنی آبی‌ها اعتقاد داشتند باید گلزنی‌های مطهری نیز مثل دو مهاجم دیگر این تیم تداوم داشته باشد تا هر سه مهاجم زهردار آبی‌پوشان از لحاظ روحی و روانی و مسائل فنی و تاکتیکی در یک میزان قرار گرفته و همگی باهم در یک میزان بالانس باشند.

 

در واقع فکری با این تدبیر که آماده نگه داشتن روحی و ذهنی هر سه مهاجم این تیم در آینده بیشتر از همیشه به کار استقلال آمده تا جایی که اگر یکی از آنها در زمین نباشند، دو نفر دیگر می‌توانند جور نفر غایب را بکشند، این فرصت را به مطهری داد که تا پایان بازی در زمین بماند اما این بازیکن سرانجام موفق به گلزنی نشد.

 

توفیق اجباری برای استفاده از 3 مهاجم

همان‌طور که در اشاره این گزارش نوشتیم بعد از اینکه در نیمه دوم دیدار دربی شیخ دیاباته به دو مهاجم دیگر استقلال یعنی قایدی و مطهری اضافه شد خیلی‌ها این تفکر تاکتیکی محمود فکری را برنتابیده و ایرادات و انتقاداتی را به این سبک کار او مطرح کردند. با این حال فکری روی اصول خود وفادار ماند و یک بار دیگر در تبریز از هر سه مهاجم خود استفاده کرد.

 

این مساله با وجود اینکه این سبک بازی در دیدار مقابل پرسپولیس و در تبریز چهار امتیاز شیرین را برای این تیم به ارمغان آورد، این تهدید را هم به همراه دارد که در صورت مصدومیت و محرومیت هر یک از آنها دست فکری برای جایگزین کردن این بازیکنان در ترکیب بسته خواهد ماند.

 

این درحالی است که طبق اطلاعات رسیده به خبرنگار «فرهیختگان» فکری به نوعی با یک توفیق اجباری تیمش را در دیدار مقابل تراکتور در تبریز ارنج کرد و مجبور شد تا همزمان یک‌بار دیگر از دیاباته، قایدی و مطهری استفاده کند، چراکه مصدومیت بازیکنانی مثل آرش رضاوند و حتی سبحان خاقانی و غیبت آنها و آماده نبودن صددرصدی فرشید اسماعیلی و بابک مرادی و بازیکنان جوان این تیم مثل فردین رابط، سجاد آقایی و محمدحسین فلاح، این تاکتیک و نفرات را در بازی با تراکتور به کادرفنی استقلال تحمیل کرد و بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد تا این تیم برای بازی‌های بعدی با وجود موفقیت در امتحان کردن تاکتیک فوق و نفرات قرار گرفته در آن دوباره با همان ترکیب و ارنج به میدان برود.

 

در این بین نکته اصلی اینکه در بازی دوشنبه نیز تا لحظات آخر فرشید اسماعیلی در تفکرات ذهنی کادر فنی قرار داشت اما به خاطر اینکه این بازیکن یک بار دیگر از ناحیه چهار سر ران احساس ناراحتی کرد فکری تصمیم گرفت تا یک بار دیگر در فاز هجومی ترکیب استقلال در نیمه دوم دربی را به کار بگیرد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.