2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
شانس بالای استقلال برای پیروزی در دربی

شانس بالای استقلال برای پیروزی در دربی

روی کاغذ شانس استقلال که هر دو بازی قبلی خود را با برد پشت سر گذاشته و از انگیزه و روحیه بالایی برخوردار است برای کسب هر سه امتیاز این بازی به مراتب بیشتر از شاگردان یحیی گل ‌محمدی است.

دوات آنلاین -حساس‌ترین بازی نیم‌فصل اول رقابت‌های لیگ بیستم ساعت ۱۶:۳۵ امروز در آزادی خالی از جمعیت و با سوت رضا کرمانشاهی برگزار می‌شود، جایی که پرسپولیس و استقلال در نود و چهارمین دربی پایتخت برابر هم قرار می‌گیرند.

 

به نوشته جوان دربی ۹۴ که دومین مصاف سرخابی‌ها در دوران کروناست با توجه به شرایط دو تیم در جدول یکی از حساس‌ترین دربی‌های چند سال اخیر به شمار می‌رود، چراکه می‌تواند سرخپوشان را بعد از ناکامی در فینال لیگ قهرمانان آسیا و تساوی‌های دنباله‌دار اخیر در صورت برتری به مسیر موفقیت بازگردند.

 

هرچند که کسب پیروزی برابر تیمی با دو برابر گل زده کار چندان ساده‌ای برای پرسپولیسی نیست که بزرگ‌ترین مشکل آن ضعف خط حمله‌اش است. استقلال که در پی کسب یک پیروزی دیگر است، قایدی، دیاباته و مطهری شانس‌های اول گلزنی این تیم در دربی هستند و با نفوذ‌های وریا غفوری و ملیچ (اگر نادری جای او را در ترکیب نگیرد) می‌تواند روز سختی را برای یحیی و شاگردانش که در جایگاه یازدهم قرار دارند رقم بزند. البته تجربه ثابت کرده نتایج قبلی همواره تأثیر کمی در دربی سرخابی‌ها داشته و حساسیت همیشه بر عملکرد دو تیم در این بازی تأثیر بسیاری گذاشته و از کیفیت آن کاسته است.

 

تغییر تاکتیکی

ضعف فاحش خط حمله پرسپولیس، یحیی را ناچار به ایجاد تغییرات تاکتیکی در بازی برابر استقلال کرده، به طوری که به نظر می‌رسد سیامک نعمتی راست‌پا برخلاف چند بازی قبلی مقابل یاران فکری در خط هافبک به میدان برود.

 

حضور نعمتی در خط دفاع امنیت و استحکام این خط را بالا برده بود، خصوصاً که این بازیکن در لیگ قهرمانان نیز در همین پست به میدان رفت و عملکرد چشمگیری هم داشت، اما عدم گلزنی خط حمله و ضعف آن گویا یحیی را مجاب کرده تا با استفاده دوباره از شیری در دفاع راست، نعمتی را که توان مبارزه تن به تن و مهم‌تر از آن شوت‌زنی را دارد در خط هافبک به کار گیرد تا شانس گلزنی تیمش برابر آبی‌پوشان افزایش یابد.

استقلال و پرسپولیس در دربی چگونه بازی خواهند کرد

شانس بالای استقلال و انگیزه دربی اولی ‌ها

روی کاغذ شانس استقلال که هر دو بازی قبلی خود را با برد پشت سر گذاشته و از انگیزه و روحیه بالایی برخوردار است برای کسب هر سه امتیاز این بازی به مراتب بیشتر از شاگردان یحیی گل‌محمدی است که در بازگشت از قطر جز در مسیر ناکامی قدم برنداشته‌اند و بازی‌های برده را نیز با مساوی به نقطه پایان رسانده‌اند. با وجود این پرسپولیس همچنان با وجود نفراتی، چون سیدجلال حسینی، کامیابی‌نیا، کنعانی‌زادگان، نعمتی، امیری، عالیشاه و نوراللهی تیم پرستاره‌ای است. همچنین از بین جوانان بی‌تجربه این تیم به عبدی هم می‌توان اشاره کرد.

 

علاوه بر آن از انگیزه دربی اولی‌های این تیم (حامد لک، سعید آقایی، میلاد سرلک، علی شجاعی، محمد شریفی و مهدی مهدی‌خانی) نیز نمی‌توان به سادگی گذشت. البته استقلال هم دربی اولی کم ندارد. رشید مظاهری، محمدحسین مرادمند، سبحان خاقانی، احمد موسوی، بابک مرادی، سجاد آقایی، مهدی مهدی‌پور، متین کریم‌زاده و فردین رابط ۹ دربی اولی آبی‌پوشان هستند که انگیزه و روحیه بالایی برای خودنمایی در این بازی دارند.

 

هدف مشترک یحیی و فکری

نخستین بار از میانه‌های لیگ دوازدهم بود که یحیی روی نیمکت پرسپولیس نشست، اما در آن فصل هر دو بازی رفت و برگشت دربی با تساوی بدون گل به پایان رسید. بعد از آن یحیی از میانه لیگ نوزدهم بود که جایگزین کالدرون شد، اما دربی برگشت باز هم با تساوی به پایان رسید. پرسپولیس البته در جام حذفی هم با استقلال دیدار کرد، اما این دربی هم به‌رغم برتری سرخپوشان تا دقایق پایانی با تساوی همراه شد تا آبی‌پوشان در ضربات پنالتی تیم برنده میدان لقب گیرند. یحیی تاکنون موفق به پیروزی در دربی نشده و حالا امیدوار است با کسب نخستین پیروزی تیمش را نیز از ناکامی‌های اخیر و بحرانی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند نجات دهد. هدفی که البته فکری نیز با تمام قدرت آن را دنبال می‌کند، خصوصاً که این برتری نه فقط میانبری برای محبوبیت است، بلکه می‌تواند باعث مستحکم شدن جایگاه استقلال در صدر جدول شود.

 

شروع دوباره پرسپولیس با برتری در دربی

پیروزی در دربی می‌تواند به معنای خروج سرخپوشان از بحران باشد. مسئله‌ای که یحیی نیز به آن باور دارد: «دربی به اندازه کافی حساسیت خاص خود را دارد و اگر بخواهیم درباره مسائل حاشیه‌ای چیزی بگوییم شاید درست نباشد و تمرکز بازیکنان را به‌هم بزند. ۴۰ روز است که نبرده‌ایم و ترکیب ما هر ماه تغییر کرده، اما نباید به این چیز‌ها فکر کنیم. باید روی بازی و گلزنی تمرکز کنیم، چون سه امتیاز این بازی از نظر جدولی برای ما خیلی مهم است. به حریف احترام می‌گذاریم. این چیزی است که همیشه به بازیکنانم گفته‌ام، اما برای سه امتیاز باید بجنگیم. درست مثل یک سرباز باید بجنگیم و حقمان را بگیریم. نمی‌دانم اینکه تا امروز امتیاز‌های زیادی را از دست داده‌ایم بدشانسی بوده یا استفاده نکردن از موقعیت‌ها، اما این مسئله دیگر نباید تکرار شود، چراکه این بازی و موفقیت در آن می‌تواند به معنای شروع دوباره پرسپولیس باشد.»

 

نباید نگران نتیجه باشیم

فکری که اولین دربی خود را به عنوان سرمربی تجربه می‌کند، امیدوار است در ادامه موفقیت‌های تیمش نبرد با پرسپولیس را هم ببرد: «بازی‌های تلخ و شیرین زیادی را به عنوان بازیکن گذرانده‌ام و به عنوان مربی هم چند دربی را روی نیمکت استقلال بودم. حس خوبی از حضور به عنوان سرمربی دارم و قبلاً همیشه عاشق بازی دربی بودم و یک‌جور‌هایی منتظر این بازی بودم. دربی حساسیت و شرایط خاص خودش را دارد و نتیجه در این بازی می‌تواند شرایط را عوض کند و برخی اتفاقات را رقم بزند. با این حال دوست دارم دربی بدون جنجالی را شاهد باشیم. ضمن اینکه توجهی به جایگاه پرسپولیس نداریم. سرخپوشان بسته بازی نمی‌کنند و باید حواسمان به حملات این تیم باشد. قبل از هر چیز باید تمرکز و آرامش خود را حفظ کنیم و نباید نگران نتیجه باشیم. نباختن خوب است، اینکه بازنده بازی نباشیم، اما تیمی هم نیستیم که فقط برای نباختن وارد زمین شویم، چون می‌خواهیم دل هوادارانمان را شاد کنیم.»

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.