2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
محمود فکری امیدوار به ترکیب برنده

محمود فکری امیدوار به ترکیب برنده

ضلع چهارم مربع میانی استقلال هنوز مشخص نیست و این ابهام وجود دارد که چه کسی به‌عنوان وینگر چپ یا بازیکن پشت مهاجم آبی‌ پوشان را همراهی خواهد کرد.

دوات آنلاین -دربی دور رفت رقابت‌های لیگ برتر دوشنبه پس فردا به میزبانی استقلال تهران درحالی برگزار خواهد شد که طبق شواهد و آن چیزی که در جدول رده‌بندی رقابت‌های لیگ شاهد هستیم وضعیت آبی ‌پوشان از هر لحاظ چه از بعد نتیجه‌گیری و چه از لحاظ روحی و روانی بهتر از حریف سرخ‌پوشان بوده و این درحالی است که آبی‌ها که چندین سال است طعم شیرین قهرمانی را نچشیده‌اند و امسال این فرصت را دارند تا ناکامی‌های این چند سال اخیر را جبران کنند، چشم به 3 امتیاز این دیدار که به‌طور حتم بیشتر از از ۳ امتیاز ارزش دارد دوخته‌اند و قصد دارند تا با برتری در این دیدار فاصله خود را با رقیبان در صدر جدول بیشتر کرده و خود را به‌عنوان شانس اول قهرمانی رقابت‌های امسال معرفی کنند.

 

فرهیختگان نوشت: این درحالی است که قهرمان ۴ دوره اخیر رقابت‌های لیگ برتر نیز با ‌انگیزه‌های متفاوتی پا به این دیدار خواهد گذاشت و شاگردان گل‌محمدی در سوی دیگر میدان می‌خواهند با یک نمایش مطلوب و پیروزی در این دیدار همه ناکامی‌های اخیر را به دست فراموشی بسپارند و یک کامبک جانانه به فصل بیستم لیگ داشته باشند. دربی فارغ از تمام نکات فنی و تاکتیکی یک بازی روحی و روانی محسوب شده و باید از این بازی به‌عنوان دیدار لحظه‌ها و اتفاقات نام برد.

 

با این حال در فاصله تقریبا ۴۸ ساعت مانده به این دیدار تمام گمانه‌زنی‌ها و ‌پیش‌بینی‌ها به جز موضوع نتیجه این دیدار، به ترکیب دو تیم ارتباط پیدا کرده و هواداران و رسانه‌ها به همراه کارشناسان درخصوص این موضوع صحبت می‌کنند که فکری و گل‌محمدی با چه ترکیبی استقلال و پرسپولیس را در دیدار دوشنبه آینده به میدان خواهند فرستاد.

 

این درحالی است که در ترکیب استقلال به نظر می‌رسد حضور چند مهره از خط دروازه تا خط حمله قطعی است و بازیکنانی مانند مظاهری، مرادمند، موسوی، غفوری، ریگی، مهدی‌پور و قائدی به احتمال زیاد در ترکیب استقلال در دیدار دربی این تیم را همراهی خواهند کرد اما اینکه به‌طور مثال کدام بازیکن زوج مرادمند در خط دفاع را تشکیل می‌دهد یا اینکه در سمت چپ این منطقه از بین دانشگر، میلیچ یا نادری کدام‌یک استقلال را همراهی می‌کنند و از سوی دیگر ضلع چهارم خط میانی آبی‌پوشان در این دیدار چه کسی خواهد بود و درنهایت کدام بازیکن به‌عنوان زوج قائدی در دیدار دوشنبه مقابل پرسپولیس به میدان خواهد رفت، از دیگر ابهاماتی است که اگرچه می‌توان با نگاه کارشناسی به آنها پاسخ داد اما پیش‌بینی‌ها در این خصوص تا لحظه اعلام ترکیب شاگردان فکری برای این بازی بزرگ ادامه دارد و تا آن زمان باید در این خصوص صبر کرد. البته درباره این پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌ها دقایقی با محمدرضا مهرانپور به گفت‌وگو پرداختیم و خط‌به‌خط استقلال و این موضوع که بهتر است محمود فکری برای بازی مقابل پرسپولیس از کدام نفراتش بهره ببرد را با او بررسی کردیم.

 

 رشید اول مهره قطعی دربی

در خط دروازه اگرچه دو دروازه‌بان مطمئن و مطرح به نام‌های سیدحسین حسینی و رشید مظاهری در اردوی استقلال حضور دارند اما شاید درخصوص هیچ‌کدام از بازیکنان استقلال تا اندازه‌ای که از حضور رشید مظاهری در چارچوب دروازه اطمینان وجود دارد نتوان مطمئن صحبت کرد. مظاهری در این چند بازی اخیر و از زمانی که در ترکیب ثابت آبی‌پوشان به میدان رفته عملکرد درخشانی داشته و این روزها در اوج اعتمادبه‌نفس قرار دارد. بنابراین از حالا می‌توان حضور این بازیکن در دربی را قطعی دانست.

 

 کدام ترکیب دفاعی مطمئن است؟

در خط دفاعی استقلال به احتمال زیاد سیداحمد موسوی در سمت راست و محمدحسین مرادمند در دفاع میانی بازی می‌کنند اما درخصوص زوج مرادمند و البته مدافع چپ حرف و حدیث زیاد وجود دارد. البته در این مدت عارف غلامی در پست مدافع میانی و در سمت چپ بازی کرده و در دو دیدار اخیر نیز محمد دانشگر به‌عنوان مدافع سمت چپ به میدان رفت اما با وجود آمادگی محمد نادری و هروویه میلیچ شاید فکری برای دربی تصمیم دیگری بگیرد.

 

مهرانپور دراین باره به «فرهیختگان» گفت: «شاید حضور دانشگر به‌عنوان مدافع چپ بتواند به خط دفاعی کمک کند اما در حملات و قسمت جلوی زمین توانایی لازم را ندارد چون تخصصش را ندارد. با این حال فکر می‌کنم استقلال برای دربی با محمد دانشگر در دفاع چپ و احمد موسوی در دفاع راست کار را آغاز کند و به احتمال زیاد عارف غلامی و محمدحسین مرادمند زوج خط دفاعی را تشکیل خواهند داد، هر چند شاید به جای عارف غلامی از سیاوش یزدانی نیز استفاده شود یا اینکه دانشگر به خط میانی آمده و میلیچ جایگزین او در سمت چپ شود.»

 

حضور محمد نادری نیز در این میدان با توجه به اینکه او در مقابل تیم سابقش قرار می‌گیرد حساسیت‌های زیادی را می‌تواند به همراه داشته باشد. مهرانپور در مورد اینکه آیا به صلاح است نادری از ابتدا استقلال را همراهی کند یا خیر گفت: «چون نادری آسیب دیده بود این موضوع هم ریسک بالایی دارد که بخواهد از ابتدا بازی کند اما من به شخصه فکر می‌کنم اگر محمد نادری دفاع چپ بازی کند، مرادمند و دانشگر در دفاع میانی باشند و موسوی به‌عنوان مدافع راست؛ خط دفاعی مطمئنی خواهد بود.»

 

رضاوند یا اسماعیلی؛ مساله این است

در خط میانی نیز حضور نفراتی مثل مسعود ریگی و مهدی مهدی‌پور به‌عنوان دو هافبک دفاعی و بازیکنانی که در وسط زمین برای استقلال خواهند جنگید تقریبا قطعی است و با توجه به زوج موفق وریا غفوری و سیداحمد موسوی در سمت راست از حالا باید حضور وریا را هم به‌عنوان کاپیتان در میدان قطعی بدانیم.

 

این درحالی است که ضلع چهارم مربع میانی استقلال هنوز مشخص نیست و این ابهام وجود دارد که چه کسی به‌عنوان وینگر چپ یا بازیکن پشت مهاجم آبی‌ پوشان را همراهی خواهد کرد. در این بین اگر چه آرش رضاوند در دیدار قبلی استقلال مقابل آلومینیوم و برای اینکه با دریافت کارت زرد احتمالی از دیدار دربی محروم نشود روی نیمکت نشست اما مهرانپور اعتقاد دارد از بین نفراتی مانند رضاوند، اسماعیلی و شجاعیان یا حتی میلیچ در میانه میدان فرشید اسماعیلی بهترین گزینه برای این پست در دیدار دربی محسوب می‌شود.

 

پیشکسوت استقلال در این خصوص می‌گوید: «فرشید اسماعیلی بیشتر از رضاوند در کنار بازی کرده درحالی که رضاوند مثل شجاعیان بازیکنی طراح به‌شمار می‌رود و این دسته از بازیکنان اگر پشت مهاجمان و در وسط زمین باشند بهتر است تا اینکه بخواهند در کنار بازی کنند. اما باید ببینیم تفکرات فکری چیست و تیم 4-4-2 بازی می‌کند یا 4-2-3-1 با این تفاسیر فکر می‌کنم فرشید اسماعیلی با جنب‌وجوش بیشتر و رفت‌وبرگشت‌هایش می‌تواند مثبت‌تر باشد هر چند به نظر من امکان اینکه از آرش رضاوند استفاده شود بیشتر است چون هرچه که باشد او در کارهای دفاعی مسئولیت‌پذیری بیشتری دارد. همچنین وریا غفوری در جناح راست استقلال زوج خوبی را به همراه موسوی تشکیل داده‌اند. موسوی طوری کار کرده تا کادر فنی از وی در پست تخصصی استفاده کند و غفوری تغییر پست بدهد و این موضوع نقطه قوت استقلال است که دو نفری را دارد که هم روبه جلو و در فاز هجومی خوب هستند و هم در کارهای دفاعی.»

 

 2 دلیل برای نیمکت ‌نشینی شیخ

درخصوص خط حمله استقلال نیز تا اینجای کار حضور مهدی قائدی قطعی است هرچند در بازی قبلی مظاهری گلزنی کرد اما شیخ‌دیاباته نیز به آمادگی مطلوب رسیده و چه بسا در این دیدار با حضور در ترکیب ثابت استقلال تبدیل به اسلحه پنهان فکری برای دربی شود. با این وجود عده‌ای نیز اعتقاد دارند فکری شاید با ریسک بالا هر سه بازیکن را در ترکیب اصلی قرار دهد تا از همان آغاز بازی با توپ پر تیمش را روانه میدان کند.

 

مهرانپور در این زمینه می‌گوید: «فکری نباید برای این دیدار اصلا بی‌گدار به آب بزند و بعید است که این کار را کند. دربی یک بازی مهم است و نتیجه و اتفاقات آن در خاطرات و ذهن‌ها باقی خواهد ماند. به احتمال قوی سیستم فکری برای شروع بازی 4-4-2 خواهد بود. درخصوص اینکه در فاز هجومی چه کسانی بازی کنند معتقدم اگر شیخ دیاباته کار را از روی نیمکت آغاز کند، دو حسن دارد؛ اول اینکه اگر شما همه داشته‌هایت را در زمین بگذارید و بازی مساوی پیش برود دیگر چیزی و نفری ندارید تا آن را به‌عنوان برگ برنده رو کنید تا بتواند نتیجه را تغییر بدهد، ضمن اینکه بازیکنی که از آسیب‌دیدگی به‌تازگی برگشته نمی‌تواند ۹۰ دقیقه بازی کند. پس به این دو دلیل بهتر است که شیخ بیرون بنشیند و نیمه‌دوم بر حسب نیاز به زمین برود تا هم از نظر روحی به تیم کمک شود و هم اینکه با توان مضاعف در زمانی که مدافعان پرسپولیس خسته شده‌اند کار را آغاز کند.»

 

 مهرانپور: دربی جای سورپرایز نیست

مهرانپور در بخش پایانی صحبت‌هایش به «فرهیختگان» گفت: «دربی جای سورپرایز کردن نیست و مطمئنا باید فکری با ترکیب موفق چند بازی اخیر خود به میدان برود چون سرمربی این تیم تازه دارد بازیکنان و ترکیب تیمش را می‌شناسد و می‌بینیم که تغییرات استقلال نسبت به گذشته کمتر شده است چراکه او شناخت بیشتری پیدا کرده و این موضوع می‌تواند در مجموع نقطه قوت آبی‌پوشان محسوب شود. درنهایت باید بگویم که در فوتبال سیستم بازی نمی‌کند. اینکه بر طبق سیستم ادعا کنید در فاز هجومی زیاد هستید یا در خط دفاعی پرتعداد، این‌چنین نیست بلکه بازیکنان هستند که نتیجه را تعیین می‌کنند. این سیستم نیست که نتیجه را رقم می‌زند مهم تلاش بازیکنان در زمین است. دربی بازی بزرگی است و تیم روبه‌رو نیز تیم کوچکی نیست اما استقلال هم شرایط خیلی خوبی دارد و بهترین فرصت است تا بتواند فاصله امتیازی خودش را در صدر جدول افزایش داده و تا نیم‌فصل حفظ کند.»

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.