2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
استقلال شانسی صدرنشین نشد، پرسپولیس کلافه است

استقلال شانسی صدرنشین نشد، پرسپولیس کلافه است

جلال چراغپور می گوید: این دربی پربرخورد است و زیبا نمی‌شود.

دوات آنلاین -دربی رفت رقابت‌های فصل بیستم لیگ برتر دوشنبه ۲۲ دی‌ماه به میزبانی استقلال در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی درحالی برگزار خواهد شد که همواره حاشیه‌ها و نکات غیرفنی این دیدار برای هواداران و رسانه‌ها بیشتر از هرچیز دیگری جذاب و قابل توجه بوده است‌.

 

حالا نیز با نزدیک‌تر شدن به زمان آغاز مسابقه یک‌بار دیگر حساسیت‌ها و هیجان برای برگزاری این دیدار به اوج رسیده است، هرچند نکته‌ای که هربار قبل از آغاز دربی بسیار ملموس و پررنگ است به عدم‌ارزیابی و آنالیز نکات فنی و تاکتیکی دو تیم مربوط شده و کمتر کسی به این موارد پرداخته و آنها را می‌بیند و در این بین فقط حواشی به‌چشم می‌آید. با این حال در فاصله تقریبا ۴ روز مانده تا این دیدار حساس و سرنوشت‌ساز برای دوتیم و برای اینکه از آخرین وضعیت فنی دوتیم و اندیشه‌های محمود فکری و یحیی گل‌محمدی سرمربیان سرخابی‌ها سر در بیاوریم با جلال چراغپور، کارشناس و تئوریسین فوتبال ایران به صحبت پرداخته و دیدار دوشنبه آینده را با وی آنالیز و بررسی کردیم. گفت‌وگوی فرهیختگان با چراغپور را در ادامه می‌خوانید.

 

*دربی دور رفت رقابت‌های لیگ برتر را پیش‌ رو داریم قبل از اینکه به این بازی بپردازیم از آخرین وضعیت و شرایط دو تیم از لحاظ فنی بگویید.

درحال حاضر یک حالت عجله و گسیختگی تاکتیکی و فشار از بیرون زمین به بازیکنان در هر دو تیم استقلال و پرسپولیس احساس می‌شود. اگر بخواهم توضیح بیشتری بدهم به‌نظر می‌آید انتخاب نوع بازی برای بازیکنان داخل زمین یک مقدار با انتظارات سرمربیان دو تیم که هر دو از مربیان جوان هستند همخوانی ندارد، البته در این بین یحیی تجربه و حضور بیشتری را در لیگ برتر به‌همراه دارد اما او هم عجله دارد و عجله این سرمربی را می‌توان در نحوه بازی پرسپولیس دید. در ادامه دومین موردی که عجله را از طرف بیرون نشان می‌دهد نوع فوتبالی است که این دو سرمربی از بازیکنان طلب می‌کنند و این فوتبالی که از بازیکنان می‌خواهند بسیار با‌عجله و شتاب‌زده است، البته اینکه تا این اندازه روی کلمه عجله تاکید می‌کنم چاره‌ای نیست، چون آنچه ما می‌بینیم نزد بازیکنان هول بودن و از بیرون عجله‌کردن است. عجله‌کردن با تعویض‌ها، با جابه‌جایی مهره‌ها، با عدم‌تخصص‌نگری روی بازیکنان و خواص آنها از بیرون به‌چشم می‌آید و در داخل زمین هم با خراب‌کردن موقعیت‌های صددرصد و در خیلی از موارد پاس به‌موقع ندادن در بین بازیکنان دیده می‌شود. در هر دو تیم این احساس از بیرون به آدم دست می‌دهد که چرا اینها آن آرامش روانی برای یک بازی روان و ساده و درعین حال تاکتیکی یعنی داشتن حرکت در درون بازی را ندارند.

 

*درحال حاضر شرایط دو تیم تا قبل از دربی در لیگ برتر در فوتبال ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در شرایط کنونی هر دو تیم چه آن تیمی که صدرنشین و بالاتر است و چه آن تیمی که در جدول پایین‌تر قرار دارد تحت‌تاثیر تیم‌هایی قرار گرفته‌اند که با آرامش بیشتری بازی می‌کنند، به‌طور مثال می‌توان این آرامش را در تیمی مثل صنعت‌نفت‌آبادان که روی نیمکت و در زمین بومی‌نگری بیشتری داشته به‌عینه دید و آن را با آنچه در زمین پیاده می‌شود با خواصی که بازیکنانش دارد مطابقت داد اما در این دو تیم تقریبا نوع فوتبالی که از بازیکنان می‌خواهند با خواص‌شان مطابقت ندارد. درنتیجه از یک طرف پرسپولیس در دام یا چاله سریال مساوی‌ها گرفتار شده و از طرف دیگر استقلال که البته شرایط بهتری دارد هم با فشار و عجله خاصی به میدان رفته و بازی‌های خود را انجام می‌دهد.

دربی استقلال پرسپولیس چه می شود

پیش بینی دربی

*با این شرایط دربی هفته آینده چطور از آب در خواهد آمد؟

با این تفاسیر دوشنبه آینده در روز برگزاری مسابقه به‌طور قطع به یقین شاهد فوتبالی خواهیم بود که اولا فوتبال شلوغ و متراکمی خواهد بود‌، حالا اینکه چرا اسم آن را فوتبال شلوغ و پر‌تجمع می‌گذارم، دلیل آن را توضیح می‌دهم. الان در فوتبال اروپا کامپکت یا فشردگی را می‌توانید با چشم غیرمسلح یعنی چشم هواداری و چشمی که بدون دانش مربیگری بازی را نگاه می‌کند، ببینید. یعنی تجمع اصولی و درست در دور توپ را می‌توانید به‌خوبی ببینید اما همین کامپکت و فشردگی در درون خودش لایه‌های مختلفی به‌صورت اصولی همراه با آموزش‌های مختلف دارد. این درحالی است که آن چیزی که مربیان ما در این دوره از رقابت‌های لیگ در تعطیلات از تماشای فوتبال‌های خارجی از تلویزیون یاد گرفته‌اند به‌نوعی همین تجمع است، اما تجمع آنها طبق درس کامپکت بوده یعنی دارای طبقات درونی و لایه‌لایه به‌شمار می‌رود و یک طبقه یارگیری می‌کند، یک طبقه فضا‌گیری و یک طبقه نیز وظیفه پوشش این طبقات را برعهده دارد اما اینجا خبری از این وظایف و اصول نیست.

 

در این مورد بیشتر توضیح می‌دهید؟

ببینید‌، این نوع فشردگی درس و دانش خاص و تخصص و چرخش دارد، این درحالی است که هیچ‌کدام از اینها در فوتبال ما وجود ندارد اما کامپکت یا همان فشردگی بدون تخصص وارد شده است. پس اگر با این دید بازی‌ها را ببینیم آن وقت خواهیم فهمید که چه چیزی را می‌بینیم، یعنی آن طرف چطور است و این طرف بدون دانش و تخصص این کامپکت و فشردگی در فوتبال ما چطور اجرا می‌شود و این فشردگی که بدون دانش و بدون کوچینگ و بدون شرح وظایف و بدون منطقه‌ای که باید کامپکت شود به فوتبال ما وارد شده این بلا را بر سر ما آورده که اولا خطاها بیشتر شده، دوما اخطارها بیشتر شده، سوما باعث به‌هم‌ریختگی فوتبال شده، چون تکنیک ما به‌گونه‌ای نیست که بازیکنان از این فضا خارج شوند و هیچ‌کدام از طرفین بازی نمی‌توانند از این فشردگی رهایی پیدا کنند و درنتیجه به‌جای کامپکت آن‌طرفی‌ها که قانونمند و بر اساس اصول است در این طرف شاهد شلوغی هستیم که از هیچ قانونی پیروی نمی‌کند.

 

در این بین داوران ما هم به این دلیل که تا به حال با این پدیده جهت قضاوت مواجه نشده بودند سطح قضاوت‌شان به‌شدت افت کرده و از آنجایی که در ایران از وار یا داور ویدئویی هم استفاده نمی‌کنیم درنتیجه سرنوشت بسیاری از تیم‌ها در اثر همین کامپکت یا شلوغی حالا داخل هجده‌قدم یا پشت آن تعیین‌شده و داوران نیز در این بین دچار قضاوت سلیقه‌ای می‌شوند و با استبداد و بدون منطق با بازیکنان برخورد می‌کنند. همه اینها بر اثر آن است که ما شلوغی را با کامپکت اشتباه گرفته‌ایم.

 

*به بازی روز دوشنبه دو تیم برسیم، این دیدار را چطور می‌بینید آیا بازی زیبایی را شاهد خواهیم بود؟

در بازی روز دوشنبه نیز شاهد تجمع از جانب دو تیم در حین بازی خواهیم بود که بر اثر این تجمع برخورد‌ها بیشتر شده و داوری نیز سخت‌تر می‌شود و این دربی فوتبال زیبایی نخواهد بود. در این دیدار جریان توپ به‌سرعت قطع می‌شود و تعداد روی زمین خوابیدن‌ها و افتادن‌ها خیلی بالاتر خواهد رفت، همچنین تعداد تذکرات نیز بیشتر شده و تعداد کارت‌های داور هم بالاتر می‌رود و چون این دیدار در مغز یعنی در میانه رقابت‌های لیگ برگزار می‌شود از لحاظ امتیازی برای هر دو تیم بسیار اهمیت داشته و یک بازی ۶ امتیازی حساس به‌شمار می‌رود. درواقع 3 امتیاز این دیدار ۳ امتیاز ناب است که به‌خاطر رویارویی دو تیم در یک میدان بیشتر از سه امتیاز ارزش داشته و از آنجایی که تیم برنده سه امتیاز می‌گیرد و باعث می‌شود تا تیم رقیب از کسب سه امتیاز محروم شود، بنابراین به‌طور واقعی این بازی ۶ امتیاز دارد و تفاوت تیم برنده و بازنده ۶ امتیاز است نه ‏3 امتیاز. به این ترتیب اهمیت بازی نیز به این دلیل بالا خواهد رفت.

 

*با توجه به شرایط و وضعیت فعلی 2 تیم، از دیدگاه شما کدام تیم شانس بیشتری برای کسب نتیجه دارد؟

اینکه کدام تیم شانس این را دارد که نتیجه لازم و امتیازات کامل این دیدار را کسب کند به‌نظر من این شانس در دو نقطه متمرکز می‌شود؛ یکی به عملکرد و کارکرد دروازه‌بانان دو تیم برمی‌گردد و دوم اینکه کدام تیم می‌تواند جلوی تبدیل شدن انگیختگی به عصبانیت را بگیرد. یعنی هر تیمی که از لحاظ تسلط روانی دقیق‌تر توجیه شده و بتواند تیمش را انگیخته کند اما از مرز انگیختگی عبور نکرده تا تبدیل به عصبانیت شود می‌تواند بازی را ببرد. بر همین اساس نیز الان شرایط استقلال از هر لحاظ و درمجموع همه جوانب بهتر و این تیم جلوتر است. همین حالا که با هم صحبت می‌کنیم درواقع از لحاظ درصد انگیختگی، فشار روانی و درصد پیش بودن همین‌طور که جدول رده‌بندی لیگ نشان می‌دهد همین موضوع نیز در بین دو تیم و جایگاهی که دارند صدق کرده و این یعنی از این جهت‌ها استقلال پیش است. یعنی آن رتبه‌ای که این تیم در جدول دارد شانسی نیست و هیچ تصادفی برای حضور این تیم در صدر جدول وجود ندارد و این تیم شانسی صدرنشین نشده است.

 

گرفتاری پرسپولیس

*درخصوص پرسپولیس اگر بخواهید صحبت کنید شرایط این تیم چطور است؟ به‌نظر می‌رسد بعد از کسب 3 تساوی پیاپی کار شاگردان گل‌محمدی در لیگ گره خورده باشد؟

پرسپولیس دچار «تراپ سریز» شده یعنی گیرافتادن در سریال تساوی‌ها. درواقع تساوی‌های پی‌درپی این تیم در لیگ برتر بعد از نایب‌قهرمانی در آسیا آنها را به این مهلکه و چاله یا حفره انداخته است. وقتی تیمی مثل بارسلونا یک مدت پشت هم مساوی می‌کرد دچار چنین دام یا حفره‌ای شده بود و همه می‌پرسیدند کی این دام تمام می‌شود اما حالا پرسپولیس هم دچار چنین شرایطی شده، یعنی برای گل‌زدن و پیروزی دچار مشکل شده است. وقتی این اتفاق در سه دیدار پیاپی رخ می‌دهد یعنی به‌طور حتم یک جای کار مشکل دارد. از آن طرف وقتی بازیکنانی مثل عبدی یا رمضانی و یا مهاجمان جوان این تیم مدام در ترکیب دچار تغییرات شده و کادرفنی این منطقه را مدام دستخوش تغییر می‌کند این موضوع نشان می‌دهد یعنی خود پرسپولیس و یحیی گل‌محمدی هم از اینکه در سریال تساوی‌ها قرار گرفته، کلافه‌اند.

 

گلزنی استقلال

*البته مهاجمان استقلال هم این روزها خوب گل نمی‌زنند، هرچند در یکی دو دیدار اخیر موتورشان روشن شده است.

در هر صورت استقلال دارد گل می‌زند و برنده می‌شود، وقتی 2 بر صفر آلومینیوم را می‌برد یا 2 بر یک گل‌گهر را و یا شهرخودرو را شکست می‌دهد یعنی دارد گل می‌زند. درواقع گل‌زدن یک نوع مکانیسم است. ممکن است ضربه آخر به نوک برسد و یا سایر بازیکنان توپ را گل بکنند اما استقلال مهاجم نوک تخصصی‌تر دارد. الان در این تیم قائدی را رها کنید گل می‌زند و یا بازیکنی مانند مطهری و یا اسماعیلی نیز گلزن هستند و حتی دیاباته شاید در یک آمادگی خوب به این بازی برسد، این درحالی است که استقلال گیر سریال مساوی‌ها نیفتاده و دارد می‌برد، اما پرسپولیس چنین شرایطی دارد و پشت ‌سر هم تساوی به‌دست می‌آورد، هرچند این موضوع یعنی گیرکردن در تساوی‌های پی‌درپی برای سرخ‌پوشان یک خطر بزرگ دارد.

 

درواقع اگر بعد از این تساوی‌ها یک شکست اتفاق بیفتد یعنی پرسپولیس ۹ امتیاز را در چهار بازی از دست داده و این موضوع خودش برای این تیم یک تهدید بزرگ به‌شمار رفته و خطرناک می‌شود. این تیم اگر می‌توانست سپاهان را شکست بدهد مطمئنا در شرایط بهتری به دربی می‌رسید و نگرانی‌ها نیز برای پرسپولیسی‌ها تمام می‌شد. اگر به‌طور مثال الان هفته سوم رقابت‌ها بود با پیروزی مقابل سپاهان پرسپولیس با ۵ امتیاز می‌توانست جزء صدرنشینان باشد نه اینکه الان در رده دهم قرار داشته باشد. حالا هم اگر بعد از سه مساوی یک بازی را هم ببازد می‌شود ۳ امتیاز از ۴ بازی و این تیم به قعر جدول خواهد رفت.

 

درنتیجه گیرکردن در سریال تساوی‌ها از این جهت خطرناک است که اگر در پایان این سریال یک شکست به‌وجود بیاید و احیانا این شکست در دربی باشد این اتفاق برای پرسپولیس ویران‌کننده خواهد شد و دیگر این تیم به قهرمانی نخواهد رسید.

 

تقابل گل محمدی و فکری

*تقابل اندیشه‌های یحیی گل‌ محمدی و محمود فکری را در این دیدار چطور می‌بینید؟

در تقابل اندیشه‌ها محمود فکری به‌تازگی از لیگ دسته اول به لیگ برتر رسیده و نمی‌تواند بلافاصله با کسی که چندین سال و در چندین نوبت در لیگ برتر در تیم‌های بزرگ مثل پرسپولیس، تراکتور و ذوب‌آهن کارکرده قابل مقایسه باشد. اندیشه‌های یحیی برای مواجهه اندیشه‌های دو سرمربی جلوتر است اما فکری هم دارد در این مسیر خوب حرکت می‌کند و قابل تایید است. اگر بخواهیم مقایسه اندیشه‌ها را تعریف کنیم تجربه گل‌محمدی در رقابت‌های لیگ برتر بیشتر است.

 

*یعنی این موضوع می‌تواند به‌نفع پرسپولیس باشد؟

تا این لحظه که می‌بینیم در فصل‌جاری این تیم در سریال تساوی‌ها گیرکرده و وضعیت خوبی ندارد، می‌دانید چرا این اتفاق افتاد؟ چون بی‌محابا پرسپولیس خالی از مهره شد و بی‌محابا بازیکنان از این تیم رفتند، یعنی یحیی قبول کرد که این اتفاق بیفتد و به‌نوعی اذعان کرد که یارانش را از لیگ دسته اول و این‌ور و آن‌ور برای این فصل پرسپولیس جور کند و با این نفرات مشکلی پیش نمی‌آید. بازیکنانی مانند میلاد سرلک، پهلوان، شجاعی، آقایی و رمضانی را آورد و گفت ما این بازیکنان را داریم، اجازه بدهید بقیه بروند، اما فکر نمی‌کرد شرایط این‌طور شود. این اتفاق به این دلیل افتاد که آخرین بقایای تفکرات برانکو نیز از تیم پاک شد. درواقع وقتی بازیکنانی مانند ترابی، علیپور، بیرانوند و خلیل‌زاده و رسن رفتند آخرین تفکرات فوتبال کرواسی هم از این تیم رفت و حالا یحیی خودش است و تفکرات خودش!

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.