2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
شبنم قلی ‌خانی، بازیگر سریال بیگانه ای با من است: نساء سال ها با اسم مینو زندگی می کند

شبنم قلی ‌خانی، بازیگر سریال بیگانه ای با من است: نساء سال ها با اسم مینو زندگی می کند

شبنم قلی خانی از فراز و فرودهای دو نقش نساء و مینو گفته است.

دوات آنلاین -سریال بیگانه ای با من است داستان جذاب و پرکششی دارد اما بازی خوب شبنم قلی خانی را نیز نمی توان در جذابیت این مجموعه نادیده گرفت به ویژه این که قلی خانی مجبور است در دو کاراکتر ظاهر شود؛ یکی نساء و دیگری مینو. خبرگزاری فارس در این باره با او گفت و گویی کرده که بخش هایی از آن را می خوانید:

 

دلیل انتخاب نقش نساء

** شما از معدود بازیگرهایی هستید که در هر کار تصویری حضور ندارید و با دقت و حساسیت بالایی نقش هایتان را انتخاب می کنید. برای حضور در سریال بیگانه ای با من است هم به همین شکل نقش نسا را انتخاب کردید؟

-بله واقعا حساسیت خاصی نسبت به قصه کار، کارگردان و خود نقش پیشنهادی دارم. اینکه نقشی که می خواهم بازی کنم چقدر در آن کار موثر است. آیا منفعل هست یا نیست؟ و اینکه پیام کلی و هدف آن کار چیست؟ به هر حال تلویزیون و سریال هایی که ساخته می شود یک رسالتی دارد و آنهم این است که بخواهد موضوعی را به مردم آموزش داده یا یادآوری کند. بنابراین با وسواس نقش هایم را انتخاب می کنم.

 

بعد از سریال آنام حدود دو سالی بود که هیچ نقش یا کاری را انتخاب نکردم تا اینکه بیگانه ای با من است پیشنهاد شد. از سویی آقای امینی را از سال ۸۵ با سریال اولین شب آرامش می شناختم و در آن سریال با این کارگردان همکاری کرده بودم و وقتی قصه بیگانه ای با من است را خواندم به نظرم قصه بسیار جذابی آمد.

 

همچنین نقش نسا از نقش هایی بود که فراز و نشیب بسیاری داشت به خصوص روند سنی این نقش که مرا با چالش بزرگی مواجه می کرد. من در این سریال از سن ۲۰ تا ۵۰ سالگی نسا را بازی کردم و تا به حال در هیچ فیلم و سریالی چنین اتفاقی برایم نیفتاده بود و دوست داشتم که خودم را در این ژانر محک بزنم‌ و خدا را شکر با توجه به بازخوردهای مخاطبان فکر می کنم این موقعیت را با موفقیت سپری کردم و سربلند شدم. البته که نظر مخاطبین و مردم بسیار مهم است و امیدوارم بعد از پایان پخش سریال، نظر مردم همین باشد.

عکسی از سریال بیگانه ای با من است

دروغ بزرگ نساء در بیگانه ای با من است

** با توجه به اینکه در این سریال دو موضوع جابه جایی دو شخصیت و دروغ گویی دست مایه اصلی داستان است، چقدر متن این سریال برای شما جذابیت داشت؟

-آنچه که اول از همه برایم مهم است متن و فیلم نامه کار است. نوع نگاه نویسنده به این قصه خیلی جدید بود. دروغ گفتن یکی از مسائل اجتناب‌ناپذیر در جامعه ما است. به هر حال همه ما در زندگی مان دروغ‌هایی گفتیم و نمی شود بگوییم هیچ کسی در زندگی اش دروغی نگفته اما بزرگی و کوچکی این دروغ خیلی مهم است و در این سریال شخصیت نسا بر اساس شرایطی که برایش پیش می‌آید و به خاطر فرزندش دروغی را می گوید که شاید دروغ بسیار بسیار بزرگی است و سال‌های سال با این دروغ زندگی می‌کند. اما اینکه نقش نسا نقش منفعلی نبود و همچنین فیلم نامه بسیار قوی و شخصیت پردازی های خیلی خوبی داشت، از جذابیت ها و دلیل های موفقیت این کار به حساب می آید. جا دارد از همین جا به خانم فروهیده نویسنده کار خسته نباشید بگویم و امیدوارم که در کارهای بعدی شان همین قدر خوب و موفق باشند.

 

** و اینکه تا به حال قصه های زیادی درباره جا به جایی دو شخصیت مشاهده شده است و این الگوی روایی تا حدودی تکراری است. چقدر سعی شده که با عناصر مختلف جلوی این تکرار گرفته شود؟

-برای نوشتن فیلم نامه ها الگوهای مشخصی وجود دارد، اما نگاه فیلمنامه‌نویس به همین سوژه های تکراری مهم است که یک نگاه جدیدی داشته باشد. در این فیلمنامه یک نگاه نویی وجود دارد. شخصیت نسا دروغ می‌گوید و این جا به جایی  شکل می گیرد و ما هیچ وقت این شخصیت را منفی نمی بینیم چرا که او به خاطر شرایطی که در آن قرار دارد مجبور است این دروغ را بگوید. شاید خودش هم اول نمی‌داند که با گفتن این دروغ چه اتفاقاتی ممکن است برایش بیفتد. اما به هر حال این دروغ را گفته و با این دروغ جلو می‌رود‌. به نظر من عناصری که در فیلمنامه این کار وجود دارد تکراری بودن سوژه جا به جایی دو شخصیت را که شاید در خیلی از فیلم ها دیده ایم، کمرنگ کرده است. مخاطب احساس نمی کند قصه ای را می‌بیند که یکبار قبلاً دیده‌است.

 

** موضوع بعدی که در این سریال تمرکز خاصی روی آن بوده نکوهش دروغگویی است. فکر می کنید چنین موضوعی در جامعه امروزی ما چقدر مبتلابه باشد؟

-تا به اینجای قصه که پخش شده است به جایی نرسیدیم که بخواهیم در مورد نکوهش دروغگویی صحبت کنیم و هنوز کسی متوجه نشده او دروغی گفته است.

 

** و آیا این دست سریال ها و آثار نمایشی چقدر در بخش فرهنگ سازی و آسیب شناسی دروغ گویی موفق خواهند بود؟

-باید سریال تا پایان پخش شود و بعد در این باره صحبت کنیم. برای مثال زمانیکه سریال «هشت و نیم دقیقه» پخش شد، فکر نمی کردم مردم تا این اندازه با چنین سریالی ارتباط برقرار کنند و بعد از پایان پخش متوجه شدم چقدر خانم های جوانی هستند که چنین ماجرایی برایشان اتفاق افتاده است و بسیاری از خانم ها بودند که بعد از فوت همسرشان با ماجرای ارث و میراث به این شکل درگیر بودند. تا زمانی که قصه از سمت مخاطب و جامعه به طور کامل دیده نشود، نمی‌توان درباره آسیب شناسی آن صحبت کرد و از الان واقعا نمی شود درباره آن حرفی زد. به هرحال دروغ گویی کم و بیش در همه جوامع وجود دارد. البته برخی ها آنقدر دروغ می‌گویند که خودشان هم باور می کنند و آن بدترین نوع دروغ گویی است.

عکسی از سریال بیگانه ای با من است

بازی شبنم قلی خانی در دو نقش

** شما در این سریال در اصل دو نقش بازی کردید. نسا کارگری که در خانه مینو کار می کند و وضعیت مالی مناسبی ندارد و مینو که نسا خود را به جای او معرفی کرده است. برای بازی کردن در هر کدام از این نقش ها چقدر دچار چالش شدید؟ و بزرگترین چالش شما چه بود؟

- برای هر نقشی که تا الان بازی کردم دچار چالش بودم چون که همه این نقش‌ها با خودم متفاوت بوده است. مسلما در زندگی شخصی هم آدم دیگری هستم، اما وقتی وارد آن نقش می شوم سعی می‌کنم خودم را به آن نقش نزدیک کنم. مسلماً نقش نسا که کارگری یک خانواده را انجام می دهد، برای من پر چالش تر بود تا مینویی که وارد آن خانواده می‌شود. اما هر دو سر نقش نسا و مینو برای من جذابیت هایی داشت اما جذابیت های نسایی که کارگری می کرد خیلی بیشتر بود‌ و خیلی با او نزدیک شدم و وقتی سکانس ها را دیدم بیشتر به دلم نشست. شاید به این دلیل بود که با خودم خیلی متفاوت بود.

 

** و اینکه برای ایفای نقش یک کارگر به متن پای بند بودید؟ یا از ما به ازاهایی که در اطراف دیده شده بود، استفاده کردید؟

-برای همه نقش ها و کاراکترهایی که در این سریال بود به متن پایبند بودیم و از خودمان اضافه نکردیم چونکه آقای امینی تاکیدی روی این موضوع داشتند که جمله ای جا به جا نشود. اما در رفتار، نوع بازی، حرکت دست مسلماً من هم از نمونه های بیرونی که دیده بودم وام گرفتم. به هر حال ما بازیگرها زندگی می‌کنیم که از آن زندگی بیاموزیم برای اینکه نقش ها را به درستی ایفا کنیم درمورد من هم این ماجرا وجود داشت و از رفتار افرادی که به این شکل بودند وام گرفتم.

 

** از سویی اجرای این دو نقش از لحاظ فرمی با یکدیگر تفاوت داشت. به خاطر طبقه اجتماعی که مینو و نسا را از هم جدا می کرد و در ادامه نوع رفتار و لحن صحبت شان. چنین موضوعی چقدر برای خودتان پررنگ بود و چطور این دو نقش به عبارتی بیرون نزد و به خوبی و هرکدام در جایگاه خود اجرا شد؟

-هدایت کارگردان و کنترل او من بازیگر را کنترل می کرد و هدایت بازیگری که توسط کارگردان انجام می شود باعث می شود نقش را استرلیزه کند و بازی هایش بیرون نزند و جای درست بازی اش را نشان دهد.

عکسی از سریال بیگانه ای با من است

** شما به خاطر چهره معصومی که دارید کمتر در نقش های منفی یا خاکستری بازی می کنید و حضورتان در نقش نسا و زمانیکه تصمیم می گیرد جای مینو باشد کمی او را خاکستری می کند‌. در این باره بفرمایید.

-نقشه ها و کاراکترها متفاوت هستند. گاهی مثبت، گاهی منفی و گاهی نیز خاکستری هستند. از طرفی در بازیگری چهره خیلی ملاک نیست. اتفاقاً اگر چهره من مثبت است شاید نقش منفی برای من بهتر باشد به این خاطر که مخاطب نمی تواند تشخیص دهد که حق را به چه کسی بدهد، اما وقتی چهره و نقش هر دو منفی هستند مخاطب ناخودآگاه می گوید این آدم، آدم خطاکاری است. به طور کلی می‌گویم اگر کارگردانی به بازیگری که چهره مثبتی دارد نقش منفی بدهد، برنده است و در حقیقت مخاطبش را با یک چالش روبرو می کند و آدمی با چهره مثبت به مخاطب اجازه قضاوت کردن صددرصد را نمی‌دهد.

 

** شما بازیگری را به طور جدی با نقش «مریم مقدس» شروع کردید‌ که نقش خاصی هم بود. هنوز هم از برکت های آن نقش بهره مند هستید؟

-بله همین طور است. بارها در مصاحبه‌های مختلفی هم به این موضوع اشاره کردم که نقش حضرت مریم (س) برای من برکت های فراوانی داشت و مسیر کار حرفه‌ایم که مسیر خوب و درستی بوده را مدیون این نقش هستم. هنوز که هنوز است زمانیکه می بینم برای چندمین بار این فیلم پخش می شود و مردم هنوز دوستش دارند و بارها نگاهش کردند و برایم باعث افتخار است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.