2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
چرا ابتکار احتمالا از محیط زیست خط می‌خورد؟
ارزیابی عملکرد رئیس سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با دوات

چرا ابتکار احتمالا از محیط زیست خط می‌خورد؟

از نظر تیم اقتصادی آقای روحانی، محیط زیست اجازه رسیدن به اهداف رشد هشت درصدی اقتصاد را نمی‌دهد. برای همین معصومه ابتکار چهره محبوبی بین این افراد محسوب نمی‌شود، چون او جلوی طرح‌های بزرگ و پر سر و صدا مثل انتقال آب خزر و بهشت آباد را گرفت.

دوات آنلایندر آستانه معرفی کابینه دوازدهم، گمانه‌زنی‌هایی در مورد تغییر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح می‌شود. اگرچه رفتن یا ماندن معصومه ابتکار از پردیسان در هاله‌ای از ابهام است، ولی در چنین شرایطی، ارزیابی عملکرد او و دلایل حذف احتمالی او از سازمان محیط زیست خالی از لطف نیست.

محمد درویش مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که معصومه ابتکار یک سر و گردن از همه روئسای محیط زیست پس از انقلاب بالاتر است. به‌گفته او، کسانی در دولت که دنبال «توسعه به هر قیمتی» هستند، معصومه ابتکار را هم برنمی‌تابند، حتی اگر نام دولت، دولت محیط زیستی باشد.

محمد درویش در گفت‌وگو با دوات آنلاین افزود: در مقطع حیات سازمان محیط زیست در پس از انقلاب هرگز یک رئیس شش دانگ نداشتیم و ابتکار توانست حداقل جلوی هشت درصد از طرح‌های توسعه‌ای ویرانگر محیط زیست را بگیرد و مدیران قبلی در همین حد هم موفق عمل نکرده‌اند

برخی روسای سازمان محیط زیست برای منحل کردن آن آمده بودند

او با بیان اینکه در دوره ریاست معصومه ابتکار در سازمان محیط زیست، نتیجه 51 درصد پروژه‌هایی که به دفتر ارزیابی رسیده منفی اعلام شده است، اظهار کرد: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب در بین روسایی که سازمان حفاظت محیط زیست داشته برخی برای این آمدند که به شکلی نرم و بدون حاشیه سازمان محیط زیست را منحل کنند یا آمده بودند سروصدای سازمان را به شکلی بخوابانند و در عین حال وجه بین‌المللی سازمان را حفظ کنند.

ابتکار محیط زیست را به دیالوگ خانواده‌ها بدل کرد

مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ابتکار تنها رئیسی بوده که محیط زیست را به دیالوگ خانواده‌ها بدل کرد. در حال حاضر دوست و دشمن از محیط زیست صحبت می‌کنند.

نقطه قوت ابتکار؛ شخصیت پرنفوذ او در عرصه بین‌الملل

درویش در مورد مهمترین نقطه قوت ریاست معصومه ابتکار اظهار کرد: ابتکار یک شخصیت پرنفوذ و محبوب در آن سوی مرزها است؛ در جامعه بین‌الملل مورد احترام است و تعاملات خوبی را با همتایان خود در سطح دنیا دارد و  برخلاف روسای قبلی محیط زیست ، ابتکار  فردی موثر در برقرای ارتباط با سایر کشورها است و خیلی از رهبران دنیا حتی وزرای خارجه کشورهای مطرح برای دیدار با ابتکار به پردیسان می‌آیند برای همین  شخصیت بین‌المللی ابتکار ویژگی بارز و بی‌رقیب برای او ایجاد کرده است.

مقاومت ابتکار را برنتابیدند

این فعال حوزه محیط زیست در مورد دلایل حذف ابتکار از سازمان محیط زیست، با اشاره به اینکه دولتمردان کشور ما تصور می‌کنند محیط زیست دست و پای توسعه را می‌بندد، اظهار کرد: از نظر تیم اقتصادی آقای روحانی، محیط زیست اجازه رسیدن به اهداف رشد هشت درصدی اقتصاد را نمی‌دهد. برای همین معصومه ابتکار چهره محبوبی بین این افراد محسوب نمی‌شود، چون او جلوی طرح‌های بزرگ و پر سر و صدا مثل انتقال آب خزر و بهشت آباد را گرفت. همه اینها نشان می‌دهد کسانی که دنبال توسعه، اشتغال و خودکفایی به هر قیمتی هستند معصومه ابتکار را هم برنمی‌تابند حتی اگر نام دولت، دولت محیط زیستی باشد.

درویش با تاکید بر اینکه جانشین معصومه ابتکار باید بتواند بین محیط زیست و ساختارهای توسعه‌ای کشور زبان مشترک ایجاد کند، گفت: ما متخصصان محیط زیست هم در این ماجرا نقش داریم چون از هنر لازم برای ازبین بردن ترس سیاستمداران و دولتمردان از محیط زیست برخوردار نیستیم و  نتوانستیم آنها را قانع کنیم که محیط زیست می‌تواند اقتصاد پایدار ایجاد کند.

رئیس محیط زیست باید شجاع، سیاستمدار، و قدرتمند باشد

وی با اشاره به اینکه امیدواریم فردی که به پردیسان می‌آید بتواند همه این انتظارات را برآورده کند، گفت: سازمان محیط زیست سازمان فرا رشته‌ای است و لازم نیست که حتما رئیس آن فارغ‌التحصیل محیط زیست باشد اما حتما باید عاشق محیط زیست باشد. لازم است رئیس سازمان محیط زیست فردی هوشمند و قدرتمند باشد تا با شجاعت لازم برای بهبود چیدمان کشور به سمت کاهش وابستگی معیشتی به منابع آب و خاک حرکت کند.
مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست تاکید کرد: رئیس سازمان محیط زیست باید شجاع‌تر و سیاستمدارتر باشد تا بتواند کارهای بین‌المللی آغاز شده را ادامه دهد یکی از بهترین کارهای ابتکار حمایت از مدارس طبیعت است. او به رغم مخالفت‌های جدی در بخش‌هایی از بدنه دولت این شجاعت را به خرج داد و از مدارس طبیعت حمایت کرد. بنابراین به طور کلی انتظار می‌رود رئیس سازمان محیط زیست در دولت دوازدهم این کشتی را با صلابت بیشتر پیش ببرد.

به گزارش دوات آنلاین، قطعا تصمیم‌گیری حسن روحانی در مورد سمت حساس و کلیدی ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، آن هم در شرایطی که کشور ما از بحران‌های مختلف زیست محیطی رنج می‌برد، تصمیم حیاتی است. ناگفته پیداست عنوان دولت محیط زیستی حساسیت این موضوع را تشدید می‌کند.

تفاوت محیط زیست در این مقطع از تاریخ، با سال‌های گذشته آن است که محیط زیست در کشور ما دیگر در حد یک سازمان دولتی نیست بلکه با وجود چند صد سازمان غیر دولتی محیط زیستی و البته رسانه‌های تخصصی فرصت یک سویه‌نگری و جولان افراد در جایگاه رئیس سازمان محیط زیست وجود ندارد و عملکرد رئیس سازمان محیط زیست هر کسی که باشد به‌طور مدوام در معرض نقد قرار دارد. 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.