2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
گهواره‌هایی برای دختران ناخواسته هند

گهواره‌هایی برای دختران ناخواسته هند

فقر در کنار تمایلات فرهنگی ترجیح پسر به دختر والدین را مجبور می‌کند تا نوزادهای دختر خود را در کیسه، نزدیک مراکز بهداشتی، در ایستگاه‌های اتوبوس یا بین بوته‌های خیابانی رها کنند.

دوات آنلایندر ساعات اولیه صبح یکی از روزهای هفته، خارج از بیمارستانی دولتی در شهر براتپور در ایالت ارجستان هند، نوزاد دختر تازه متولد شده‌ای که بند ناف هنوز به بدنش متصل است در خیابان رها شده است. نوزاد رها شده که به خاطر باران شب قبل خیس است توسط یک راننده ریکشا پیدا شده و به بیمارستان تحویل داده می‌شود.

این تصویر در شهرهای راجستان به یک اتفاق روزمره تبدیل شده که عموما برای نوزادهای دختر اتفاق می‌افتد. اکثر بچه های پیدا شده به واحد مراقبت از نوزاد‌ها انتقال داده می شود و پس از مدتی برای مراقبت‌های بیشتر به بیمارستان دیگری فرستاده می‌شوند. فراگیر شدن این موضوع موجب شده تا کمیته رفاه کودکان در هند با همکاری پلیس پرونده جدیدی برای برخورد با این پدیده باز کند.

به گزارش الجزیره، فقر در کنار تمایلات فرهنگی ترجیح پسر به دختر والدین را مجبور می‌کند تا نوزادهای دختر خود را در کیسه، نزدیک مراکز بهداشتی، در ایستگاه‌های اتوبوس یا بین بوته‌های خیابانی رها کنند. در حال حاضر 90 درصد از 11 میلیون کودک رها شده سالانه در هند را نوزادان دختر تشکیل می‌دهند. در راجستان بین سال‌های 2007 تا 2011 نزدیک به 476 نوزاد دختر رها شده‌اند. راجستان پس از شهر ماهاراشترا با هزار و 232 کودک سرراهی دومین رتبه در میان شهرهایی که کودک سرراهی دارند را به دست آورده است.

دولت ایالت راجستان برای مبارزه با پدیده فراگیر رها کردن کودکان همزمان با ارائه لایحه بودجه در سال 2015-2016 برنامه «اشرای پالنا یوجانا» را نیز در مجلس معرفی کرد. بر اساس این پروژه 67 گهواره در سراسر ایالت قرار داده می شود –عموما در مسیر بیمارستان‌ها، داروخانه ها و دانشگاه‌های پزشکی- تا والدین بتوانند کودکانشان را در این گهواره‌های مخصوص رها کنند.

دیواندرا آگراوال، مشاور دپارتمان سلامت وزات بهداشت و طراح این پروژه گفت:« هدف از این طرح مراقبت از سلامت نوزادانی است که عموما دختر هستند و در شرایط خطرناک رها می‌شوند.»

شیوه کار گهواره‌ها به این صورت است که وقتی برای اولین بار نوزادی در این گهواره‌ها قرار داده می‌شوند سه دقیقه بعد زنگی به صدا در می‌آید تا افراد حاضر در بیمارستان یا دانشگاه متوجه شوند که کودکی به تازگی رها شده است. کودک رها شده پس از انتقال به بخش مراقبت‌های ویژه و دریافت داروهای لازم برای درمان بیماری‌های احتمالی، به یکی از 37 مرکز در نظر گرفته شده برای مراقبت از این کودکان وارد می‌شوند.

این مراکز نگهداری از کودکان از سوی دولت ایالتی انتخاب شده‌اند تا به طور مشخص وظیفه نگهداری از کودکان رها شده این پروژه را بر عهده داشته باشند. از فوریه گذشته که این طرح اجرایی شده نزدیک به 20 کودک در این گهواره‌ها گذاشته‌ شده‌اند. به اعتقاد آگراوال شعار طرح که «آنها را رها نکنید، به ما تحویل دهید» به خوبی توانسته نظر والدین را که اکثرا از قشر فقیر جامعه هستند برای استفاده از این گهواره‌ها جلب کند.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.