2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
بلاتکلیفی لایحه حوادث غیرمترقبه بعد از 2 سال

بلاتکلیفی لایحه حوادث غیرمترقبه بعد از 2 سال

رییس سازمان مدیریت بحران: باید تصورکنیم که اگر زلزله ای ۶/۵ تا ۷ ریشتری در تهران اتفاق بیفتد آیا واقعا آماده چنین بحرانی هستیم ؟

دوات آنلاین-حوادث غیرمترقبه؛ حوادثی که اتفاقا چندان هم غیرقابل پیش‌بینی نیستند و از همین حالا می‌توان وقوع‌شان را حدس زد. دیر یا زود رخ می‌دهند اما با این‌که این را می‌دانیم، برای مقابله با آنها خودمان را آماده نمی‌کنیم. یکی از دلایل اثبات این ادعا لایحه حوادث غیرمترقبه است که به گفته رییس سازمان مدیریت بحران حدود 2 است میان کمیسیون‌های مجلس می‌چرخد.

اسماعیل نجار مدیر کل بحران کشور در آیین بازگشایی اولین نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی فناوریهای نوین شهری در اصفهان حرف‌هایی درباره حوادث گوناگون در کشور زده که خلاصه‌ای از آنها را می‌خوانید:

  •  ایران، کشوری حادثه خیز و پرچالشی است و همواره شاهد حوادث تلخ و ناگوار در این کشور بوده ایم. تمرکز جمعیتی در کلان شهرها با وجود همه پیشرفتهای علم و تکنولوژی بحث مدیریت و بحران را پیچیده کرده است.
  • در مدیریت بحران باید همواره سطح آمادگی خود را ارتقا ء دهیم. باید در این مدیریت برنامه ریزی صحیح داشت چرا که برای مراکز جمعیتی شهری کشور اگر برنامه نداشته باشیم و تجهیزاتمان را به روز نکنیم مخاطرات را نشناسیم و پیامدهای مخاطرات را بررسی نکنیم دچار چالش و پیچیدگی می شویم.
  • برای مدیریت یک بحران نیازمند هم افزایی هستیم و اگر هم افزایی خود را در کشور افزایش ندهیم نمی توانیم فعالیت مدیریتی خود را به خصوص در بحران‌ها به درستی انجام دهیم.
  • کار اساسی در مدیریت بحران پیشگیری و پیش بینی است. به کار گیری علم و خرد و اندیشه می‌تواند ما را در مقابل حوادث سهم‌ناک ، بیمه و از خسارات ناشی از حوادث کم کند مثل آنچه در ژاپن امروز رخ داده و می بینیم در زلزله های بیش از هفت ریشتر هم آن‌ها گاهی یک مجروح هم گزارش نمی‌کنند.
  • ما باید تصورکنیم که اگر زلزله ای ۶/۵ تا ۷ ریشتری در تهران اتفاق بیفتد آیا واقعا آماده چنین بحرانی هستیم ؟ به حادثه پلاسکو که نگاه کنیم با اینکه یک حادثه محلی است اما باید به این فکر فرو رویم که چه شد که یک حادثه محلی چنین جهانی شد؟ این سازه های بتنی و آهنی که ما امروز در تهران بنا کردیم کدام یک آماده بحران هستند؟.
  • پس از زلزله بم با بیل و کلنگ مجروحان را از زیر آوار بیرون کشیدیم آیا در تهران با این همه آهن و بتن می‌شود با بیل و کلنگ کار کرد؟ نیازمند ابزارهای بروز هستیم ما نباید بنشیینم که تعدادی از جهت سوء مدیریت جان خود را از دست بدهند. باید ابعاد ، نیازها و ضرورت های یک بحران را بررسی و در مورد مدیریت آن تفکر کنیم. نباید بگذاریم که صدها هزار آیا ایجاد شود.
  • قبل از حادثه پلاسکو در خیابان جمهوری حادثه ای رخ داد که دو کشته داد.‌جالب اینجا بود که در حادثه خیابان جمهوری قبل از حادثه پلاسکو نردبان بلند مرتبه رسید اما پای ساختمان باز نشد. تشک نجات پای ساختمان رسید ولی باز نشد. اگر همان موقع نتوانیم از ابزارها استفاده کنیم فقط انبارداری آن‌ها را انجام داده ایم.
  • روابط ابزار و تکنولوژی و استفاده درست آن‌ها در مواقع بحران نیازمند استفاده از تجارب است که چنین جشنواره هایی می‌تواند باعث تبادل تجارب و پیشرفت در مدیریت بحران شود.
  • ‌ نزدیک به دو سال است که لایحه حوادث غیرمترقبه به مجلس شورای اسلامی رفته ولی در این مدت میان کمیسیون های مجلس در چرخش است که امیدوارم این موضوع سریعتر حل شده و ابلاغ شود.
12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.