2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
ابتکار: شوراهای شهر به موضوع پارازیت‌ها ورود کنند

ابتکار: شوراهای شهر به موضوع پارازیت‌ها ورود کنند

«آلودگی امواج و استانداردهای لازم در آنتن‌های موبایل و پارازیت‌ها و تاثیر منفی آن در سلامتی شهرها از مسائل مهمی است که شوراها باید به آن ورود کنند.»

دوات آنلاین«آلودگی امواج و استانداردهای لازم در آنتن‌های موبایل و پارازیت‌ها و تاثیر منفی آن در سلامتی شهرها از مسائل مهمی است که شوراها باید به آن ورود کنند.»

این بخشی از صحبت‌های معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است که در زمان حضورش در شورای شهر سوم تهران نیز بر آن تاکید می‌کرد.

او پس از حضور در سازمان حفاظت محیط زیست اما موفق به پیگیری موضوع نشد. وزارت کشور و وزارت بهداشت تاکید کردند که موضوع تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت مردم موضوع اثبات‌شده‌ای نیست و معصومه ابتکار نیز که در دوره حضورش در شورا، بیشتر از حالا بر موضوع پارازیت‌ها تاکید می‌کرد، حالا پس از مدت‌ها از منتخبان شوراهای شهر پنجم خواست که این موضوع را پیگیری کنند: «آلودگی امواج و استانداردهای لازم در آنتن‌های موبایل و پارازیت‌ها و تاثیر منفی آن در سلامتی شهرها از مسائل مهمی است که شوراها باید به آن ورود کنند.» 

ابتکار در همایش ملی نمایندگان منتخب شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استانی با محوریت محیط زیست و توسعه پایدار اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین توافقات جهانی، اهداف توسعه پایدار است که به بحث تاب‌آوری توجه ویژه‌ای دارد همچنین کنوانسیون تغییر اقلیم و توافقنامه پاریس از مهم‌ترین توافقات بین‌المللی هستند که بر نقش شهرها در کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و تاب‌آوری در برابر آثار منفی تغییر اقلیم تاکید دارند. افزون براین برنامه شکوفایی شهری از سوی برنامه سازمان ملل متحد از جمله مهم‌ترین توافقنامه‌های بین‌المللی برای توسعه مدیریت شهری است.

او افزود: برنامه شهرهای سبز و شهرهای پایدار نیز می‌توانند به شوراها کمک کنند تا برنامه‌های مدیریتی خود را به طور دقیق تنظیم کنند و نقشه راهی برای مدیریت شهری داشته باشند تا شهرها به شاخص‌های توسعه پایدار نزدیک شوند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برخی از شوراها ساختارهای تخصصی در حوزه توسعه پایدار و محیط زیست تعریف کرده‌اند، گفت: مسائل محیط زیست با بسیاری از مسائل اقتصادی و اجتماعی هم‌پوشانی دارند. آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین معضلات در کلانشهرها است که خوشبختانه در دولت یازدهم از طریق اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا توانستیم در چهار کلانشهر نتایج ملموسی درزمینه بهبود کیفیت هوا به دست آوریم. برنامه‌ها بسیار دقیق، فصل‌بندی و زمان‌بندی شده است. برخی برنامه‌ها به منظور کاهش آلودگی هوا بین دولت و مدیریت شهری به طور مشترک انجام می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها توسعه حمل و نقل عمومی شامل بی‌آرتی، اتوبوسرانی و مترو است همچنین در زمینه کاهش تقاضای سفر از طریق اجرای دولت الکترونیک و شهرداری الکترونیک باید اقدامات جدی داشته باشیم.

پسماندها به یک بحران جهانی تبدیل شده است

ابتکار با اشاره به اهمیت مدیریت درست پسماند در شهرها اظهار کرد: امروز در سیاست‌گذاری‌ها جایی برای دور انداختن‌ها وجود ندارد بلکه دولت‌ها و مدیریت شهری طی یک برنامه‌ریزی دقیق اقتصاد را به شکل دوار مدیریت می‌کنند؛ به طوری که برای کالای تولید شده تا مرحله بازیافت برنامه‌ریزی دارند. متاسفانه در شرایط حاضر پسماندها به یک بحران جهانی تبدیل شده است بنابراین لازم است با اصلاح چرخه اقتصاد و تغییر آن از شکل خطی به شکل دوار، بازیافت پسماند را جدی‌تری بگیریم.

وی با بیان اینکه شوراها باید در برنامه جامع مدیریت پسماند ورود جدی داشته باشند،گفت: در بحث مدیریت پسماند موضوع نخاله‌ها نباید مورد غفلت قرار گیرد چون در شهری مثل تهران بیش از ۱۰ برابر پسماند شهری نخاله تولید می‌شود. در همین زمینه لازم است به شکل درآمدزایی کلانشهرها نیز انتقاد کنیم. سال‌هاست در شهرهای پایدار، شهرداری‌ها برای پروانه ساختمان وجهی دریافت نمی‌کنند بلکه درآمد پایدار خود را از عوارض نوسازی تامین می‌کنند. متاسفانه به دلایل سودجویانه شهرداری‌ها و بساز و بفروش‌ها مانع ایجاد این سیاست می‌شوند. 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.