2024/09/16
۱۴۰۳ دوشنبه ۲۶ شهريور
پیشنهادات ما
سفر؛ بهترین راه برای فرار از آلودگی

سفر؛ بهترین راه برای فرار از آلودگی

در روزهای زمستانی یکی از پدیده‌های شایع در شهرهای بزرگ و صنعتی، بروز وارونگی دما است. در این شرایط به دلیل سنگین شدن هوای آلوده ، نزدیک به سطح زمین باقی می‌ماند و به همین دلیل بر شدت آلودگی هوا افزوده می‌شود. درعین‌حال اگر باران و برف نبارد یا اینکه وزش بادهای شدید وجود نداشته باشد، شدت وارونگی دما بیشتر خواهد شد. شاید شما هم در این مواقع راهکاری جز فرار از آلودگی نداشته باشید و بهترین روش، سفر است.

در روزهای زمستانی یکی از پدیده‌های شایع در شهرهای بزرگ و صنعتی، بروز وارونگی دما است. در این شرایط به دلیل سنگین شدن هوای آلوده ، نزدیک به سطح زمین باقی می‌ماند و به همین دلیل بر شدت آلودگی هوا افزوده می‌شود. درعین‌حال اگر باران و برف نبارد یا اینکه وزش بادهای شدید وجود نداشته باشد، شدت وارونگی دما بیشتر خواهد شد. شاید شما هم در این مواقع راهکاری جز فرار از آلودگی نداشته باشید و بهترین روش، سفر است. کافی است چمدان‌ها را ببندید و با خرید اینترنتی بلیط هواپیما به شهرهای خوش آب‌وهوا سفر کنید. البته اجازه بدید سایر روش‌هایی که برای مقابله با آلودگی هوا تا حدودی کارساز هستند، باهم مرور کنیم.

 

علت آلودگی هوا چیست؟

به‌صورت کلی مهمترین دلیل برای آلوده شدن هوای شهرهای بزرگ و صنعتی مانند پایتخت، وجود تعداد زیادی از اتومبیل‌ها و آلاینده‌های صنعتی دیگر هستند. به همین دلیل در روزهای گرم و سرد سال، هوا آلوده است. با این تفاوت که در فصل سرد سال مانند زمستان، بر شدت آلودگی هوا اضافه می‌شود. علت این موضوع نیز، یک پدیده کاملا جغرافیایی به نام وارونگی دما است.

 

برای توضیح بیشتر میتوان گفت که در روزهای سرد، هوای نزدیک به سطح زمین، سنگین می‌شود و امکان بالا رفتن آن به سمت آسمان وجود ندارد. به همین دلیل اگر ذرات سرب و آلودگی در نزدیک سطح زمین وجود داشته باشد، در همین موقعیت باقی می‌ماند و بالا نمیرود. این در حالی است که در تابستان هوا گرم است وئ آلودگی به راحتی به سمت بالا حرکت میکند. به همین دلیل در تابستان، آلودگی هوا مانند روزهای زمستان زیاد محسوس نیست و آزار نمی‌دهد. اما سوال مهم این است که برای فرار و رفع آلودگی هوا چه راهکاری وجود دارد؟ در دامه این موارد را باهم بررسی میکنیم

 

از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم

یکی از روش‌هایی که در اختیار عموم مردم وجود دارد، این است که در روزهای زمستان تا حد امکان از وسایل نقلیه شخصی استفاده نشود. میتوان از مترو و اتوبوس برای رسیدن به محل کار و سایر مقاصد استفاده کرد تا به سهم خودمان در کاهش آلودگی هوا موثر باشیم.

از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم

راهکارهای کاهش آلودگی هوا در جاده

برای اینکه در کاهش آلودگی هوا در مسیر جاده موثر باشیم، راه‌هایی وجود دارد. به طور مثال بهتر است کارهای روزمره و معمول خود را طوری سازماندهی کنید که در یک سفر انجام شوند و مجبور نشوید که چند بار در مسیر جاده رفت‌وآمد داشته باشید.

 

علاوه بر آن، اگر خودتان رانندگی می‌کنید، پیشنهاد می‌شود که در موقع رانندگی به طور تدریجی سرعت خود را افزایش دهید. البته مراقب باشید که سرعت از حد مجاز بیشتر نشود. درعین‌حال در روزهایی که کیفیت هوا پایین و ناسالم است، از وسیله نقلیه خودتان برای سفرهای درون‌شهری استفاده نکنید.

 

نکته جالب دیگر این است که اتومبیل خود را به‌خوبی نگه‌داری کنید و برای این کار باد لاستیک‌ها را همیشه در حالت مناسب و استاندارد نگه دارید. درعین‌حال مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو را فراموش ننمایید.

 

راهکار کاهش آلودگی هوا در موقع سفر

شاید شما هم تصمیم گرفته باشید که برای فرار از آلودگی هوای پایتخت، سفر کنید و برای این کار نیز اتومبیل شخصی خودتان را انتخاب کرده باشید. در این شرایط نیز تلاش کنیدف خودتان به آلودگی هوا اضافه نکنید. برای این کا نیز باید تدابیر سفر در جاده را بدانید.

 

به طور مثال سبک و کم حجم سفر کنید و از همراه آوردن اقلام اضافی خودداری نمایید. به یاد داشته باشید که درجا کار کردن خودرو بیشتر از 30 ثانیه میتواند باعث افزایش آلودگی هوا شود. بنابراین اگر قرار است بیشتر از 30 ثانیه در جایی بمانید، خودرو را خاموش نمایید.

 

راهکار کاهش آلودگی هوا در منزل

نمیت وان انکار کرد که آلودگی هوای بیرون از فضای خانه، به داخل منزل نیز نفوذ میکند. حتی هنگامی که از پنجره‌های دوجداره نیز استفاده کنیم، بازهم نمی‌توان از ورود هوای آلوده جلوگیری کرد. به همین دلیل زمانی که هوای شهر آلوده است و مقداری از آن به درون خانه نفوذ کرده، حتما در سلامت تمام اعضای خانواده تاثیر نامطلوب خواهد گذاشت. در این شرایط نیز با انجام برخی کارهای ساده میتوان از شدت هوای آلوده کاست.

 

اولین روش استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا در منزل است. اما در صورتی که هنوز چنین ابزاری را برای خانه خرید نکردید، کافی است یک ظرف آب را روش شعله گاز قرار دهید تا بخارآب در تمام خانه بپیچد. این کار کمک میکند که شدت سموم هوای آلوده از بین برود.

 

علاوه بر آن چند گلدان از گیاهان آپارتمانی در خانه نگهداری کنید. گلهای آپاترتمانی متعددی وجود دارند که روش نگهداری از آن‌ها بسیار آسان است و در نور کم نیز به‌خوبی رشد مسیکنند و رنده میمانند. یکی از این گیاهان بسیار زیبا، گل پتوس است که تاثیر بسیار خوبی در تمیز کردن هوای خانه دارد.

 

بهترین راه فرار از آلودگی

بهترین راه فرار از آلودگی

اگرچه روشهای متعددی پیشنهاد می‌شوند که با انجام آن‌ها به صورت مدیریت شده و منظم، میتوان تا حدودی از شدت آلودگی هوای موجود در فضای خانه و شهر کاست؛ اما هنوز هم روشهای بهتری وجود دارند. سفر کردن یکی از بهترین روش‌هایی است که با انجام آن میتوانید برای مدتی هرچند کوتاه از فضای آلوده شهر دور شوید و هوایی تمیز و سالم تنفس کنید.

 

برای این کار فقط کافی است مقصد خودتان را تعیین کنید، چمدان‌ها را ببندید و با خرید اینترنتی بلیط هواپیما به یکی از شهرهای شمالی یا جنوبی کشور بروید. به طور مثال در روزهای سرد زمستان که هوای پایتخت آلوده و آزاردهنده است، هوای شهرهای شمالی ایران بسیار تمیز و مرطوب است. شما هم میتوانید به استان گرگان بروید یا اینکه شهرهای جنوبی را برای مقصد سفر خودتان انتخاب کنید.

 

البته فراموش نکنید که هوا در این شهرها نیز تا حدودی سرد است و به همین دلیل بهتر است لباسهای گرم و مناسبی با خودتان همراه ببرید تا در کنار نفس کشیدن در هوای تمیز و بی‌نظیر این شهرها، سلامتی کامل جسمی خودتان را حفظ نمایید.

 

پیشنهادات ما
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.