2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
تاثیر رژیم کتوژنیک در بارداری چیست

تاثیر رژیم کتوژنیک در بارداری چیست

آیا رژیم کتوژنیک می‌تواند در بارداری به خانم‌ها کمک کند یا این حرف فقط شایعه بی‌اساس است؟

دوات آنلاین- رژیم کتوژنیک مدتی است که مورد توجه افرادی قرار گرفته که قصد دارند لاغر شوند اما گاه زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که این رژیم می‌تواند به بارداری موفق زنان کمک کند. آیا این موضوع واقعیت دارد؟ مبنای علمی چنین ادعایی چیست؟

 

رژیم کتوژنیک در بدن چه کار می‌کند

ایرنا زندگی نوشت: یک رژیم کتوژنیک که دارای چربی زیاد، پروتئین متوسط ​​و کربوهیدرات کم است، بدن را در یک حالت سوخت و ساز طبیعی قرار می‌دهد.

 

با کاهش چشمگیر میزان دریافت کربوهیدرات، بدن مجبور می‌شود برای دریافت انرژی دست به سوزاندن چربی‌ها بزند. کریستین کرک پاتریک مشاور خدمات تغذیه سلامتی می‌گوید: تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این تغییر می‌تواند به طور موقت باعث کاهش وزن شود. این رژیم همچنین به کاهش التهاب سیستماتیک بدن که میزان باروری را کاهش می‌دهد، کمک می‌کند.

 

علاوه بر این، یک رژیم کتوژنیک مناسب که به درستی دنبال می‌شود، می‌تواند به کاهش سطح انسولین و تنظیم بهتر سایر هورمون‌های تولید مثل از جمله تستوسترون، هورمون لوتئین‌ساز و هورمون تحریک کننده فولیکول کمک کند.

ایا رژیک کتوژنیک به بارداری کمک می کند

رژیم کتوژنیک و بارداری

رشمی کودسیا متخصص غدد درون ریز باروری و متخصص ناباروری توضیح می‌دهد: استفاده از رژیم کتوژنیک برای متعادل کردن وزن بدن می‌تواند به زنانی که به طور منظم تخمک‌گذاری نمی‌کنند، از جمله مبتلایان به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، کمک کند. این افراد اگر بتوانند ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن خود را از دست بدهند، ممکن است تخمک‌گذاری را از سر بگیرند.

 

بیشتر بخوانید: نوع غذا برای دختردار شدن و پسردار شدن چقدر مهم است

 

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم کتوژنیک علاوه بر کمک به کاهش وزن زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، می‌تواند به تعادل مجدد هورمون‌های آنها کمک کند. در یک مطالعه که در مجله AACE منتشر شده است، محققان چهار زن دارای اضافه وزن مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک که قصد باردار شدن داشتند را به پیروی از رژیم کتوژنیک سوق دادند و پیشرفت ماهانه آنها را کنترل کردند. در عرض شش ماه، هر چهار زن از ۱۹ تا ۳۶ پوند وزن کم کردند و قاعدگی را به طور منظم از سر گرفتند. و در نهایت دو نفر از این زنان بدون نیاز به القای تخمک‌گذاری، توانستند باردار شوند.

رژیم کتوژنیک چه تاثیری در باروری مردان دارد

اثر رژیم کتوژنیک در باروری مردان

اضافه وزن و رژیم غذایی ضعیف بر قدرت باروری مردان نیز تأثیر می‌گذارد. ویل کول متخصص کایروپرکتیک در این زمینه خاطرنشان می‌کند: رژیم غذایی پر کربوهیدرات و شکر، تاثیر بسیار منفی بر باروری مردان خواهد داشت. برعکس، رژیم‌های غذایی غنی از چربی‌های سالم مانند آجیل، دانه‌ها و ماهی غنی از چربی امگا، می‌تواند قدرت باروری را در افراد بالا ببرد.

 

بیشتر بخوانید: قبل از بارداری چه کار کنیم که بچه‌مان سالم باشد

 

یک هشدار به خانم‌ها

دکتر کودزیا می‌گوید: اگرچه رژیم کتوژنیک ممکن است به زنی که می‌خواهد به سرعت باردار شود، کمک کند اما شما که نمی‌خواهید بدن در حین بارداری در حالت کتوز باشد. برای داشتن یک بارداری سالم، خوردن به اندازه کافی غذاهای کامل و غنی از مواد مغذی مهم است و صرف جای داشتن در لیست رژیم کتو، لزوما به معنی سالم بودن آن خوراکی نیست.

 

ناگفته نماند که یکی از خطرات سلامتی در مواجه به رژیم کتو، کمبود مواد مغذی در بدن است. در واقع، پیروی از رژیم کتو به روشی سالم ممکن است دشوار باشد، زیرا بسیاری از افراد برای ماندن در کتوز از غذاهای با چربی اشباع شده مانند کره استفاده می‌کنند. طبق انجمن قلب آمریکا، مصرف بیش از حد چربی اشباع شده می‌تواند باعث افزایش کلسترول شود که قلب را تحت فشار قرار می‌دهد.

 

به همین دلایل، راشل مالیک متخصص تغذیه باروری معتقد است که پیروی از رژیم مدیترانه‌ای یا رژیم به اصطلاح هلندی که بر میوه‌ها، سبزیجات، گوشت، ماهی، نان گندم کامل و غلات و چربی‌های سالم تأکید دارد، رویکرد بهتری است. باید توجه داشت که گلوکز منبع اصلی سوخت برای یک کودک در حال رشد است، بنابراین داشتن رژیم متعادل در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد. تحقیقات منتشر شده در مجله Nutrients نشان می‌دهد که رژیم‌های کم کربوهیدرات می‌تواند منجر به بهبود سطح هورمون‌های تولید مثل و تخمک‌گذاری منظم در زنان دارای اضافه وزن یا چاقی شود.

 

منبع: every day health

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.