2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
قارچ برای چی خوب است و آیا در لاغری موثر است

قارچ برای چی خوب است و آیا در لاغری موثر است

با مهم‌ترین فایده‌های قارچ و همچنین تاثیر آن بر لاغری در این مطلب آشنا شوید.

دوات آنلاین -مدت‌ها است که قارچ وارد فرهنگ غذایی ما شده است و آن را با انواع غذاها مصرف می‌کنیم. درباره فواید قارچ زیاد گفته و شنیده شده و حتی گاه با اغراق‌هایی در این خصوص مواجه هستیم اما مهم‌ترین خاصیت‌های این گیاه برای بدن چیست و آیا واقعا برای لاغر شدن به ما کمک می‌کند؟

 

«جما اوهانلون» از متخصصان در استرالیا تغذیه گفت: مصرف قارچ به حفظ سلامت روده کمک کرده، فرد را برای مدت زمان طولانی تری سیر نگه می دارد، بوی بد دهان را از بین برده و سطح ویتامین D در بدن را هنگام قرار گرفتن در معرض نور ماورا بنفش افزایش می دهد.

 

در مطالعه جدیدی که در مرکز تحقیقات تغذیه استرالیا انجام گرفت، متخصصان دریافتند بیشتر انواع قارچ های خوراکی حاوی میزان مشخصی از ترکیب های زیست‌فعال هستند که این ترکیبات نه تنها در سبزیجات بلکه در برخی انواع گوشت، غلات و خشکبار نیز وجود دارند.

قارچ باعث لاغری می شود؟

تاثیر قارچ بر لاغری

در پیش گرفتن رژیم قارچ خام باعث دریافت چربی کمتری می‌شود و سیری طولانی مدتی هم ایجاد می‌کند. اساس این رژیم لاغری بسیار ساده است: به مدت دو هفته به جای وعده‌ی ناهار یا شام یک وعده غذای تهیه‌شده با قارچ فراوان خورده می‌شود. موفقیت این رژیم به ویژه به این دلیل است که بدون لاغر کردن سینه‌ها مناطق خاصی از بدن مانند پاها، ران‌ها و بازوها را هدف قرار می‌دهد.

 

باید مانند هر رژیم دیگری کاملا واقع‌گرا بود. در اینجا هم فقط با یک رژیم لاغری کم کالری مواجه هستیم. بدون شک با داشتن این رژیم وزن کم می‌شود اما هیچ

 

ماده‌ی غذایی وجود ندارد که با مصرف آن یک نقطه‌ی خاصی از بدن لاغر شود

 

باید بدانید که هر فنجان قارچ فقط 10 کیلوکالری دارد. این ماده‌ی غذایی چربی ندارد و در عوض منبع خوب اسیدفولیک، پتاسیم، ریبوفلاوین، ویتامین B6، سلنیوم، زینک و فیبرهای غذایی است. فقط حواستان باشد که اگر قارچتان را با روغن و کره درست کنید کالری آن بالا می‌رود. اما اگر بتوانید غذایی تهیه کنید که حاوی قارچ خام زیاد باشد و بتوانید دو هفته ادامه بدهید لاغر شدنتان حتمی است.

قارچ چه فایدهایی دارد

خاصیت‌های قارچ چیست

روزنامه "دیلی میل" در گزارش جدیدی به فوائد مصرف روزانه قارچ برای سلامت اشاره کرده است:

 

کمک قارچ به سلامت روده

قارچ همچنین حاوی پروبیوتیک های خاصی است که باکتری های خوب روده را تغذیه می کند و می تواند به رفع بوی بد دهان کمک کند.

 

احساس سیری برای مدت زمان طولانی‌تر

مصرف قارچ با افزایش احساس سیری و کاهش گرسنگی و نیاز به مصرف غذای بیشتر در طول روز مرتبط است و باعث می شود که این ماده خوراکی گزینه مناسبی برای افرادی باشد که وزن خود را تحت کنترل دارند.

 

بیشتر بخوانید: کره حیوانی یا گیاهی؛ کدام را بخوریم بهتر است

 

خواص بتاگلوکان قارچ

همچنین دیواره سلولی قارچ حاوی بتاگلوکان است. این نوع فیبر محلول که معمولا در جوی دوسر یافت می شود، کلسترول را کاهش داده و سلامت قلب را بهبود می‌بخشد.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با قارچ

قارچ حاوی میزان قابل توجهی از آنتی اکسیدان است که به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک کرده و از عملکرد سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند.

 

افزایش ویتامین دی

تحقیقات نشان می دهد مصرف قارچ‌هایی که در معرض نور خورشید قرار داشته‌اند، سطح ویتامین دی را افزایش داده و می‌تواند به اندازه مصرف مکمل ویتامین D برای سلامتی سودمند باشد.

 

قارچ خطر سرطان را کاهش می‌دهد

مصرف مرتب قارچ با کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان و جلوگیری از پیشرفت سرطان پروستات مرتبط است.

قارچ برای زنان باردار مضر است

آیا زنان باردار می‌توانند قارچ بخورند

مصرف قارچ به علت این که دیر هضم مى شود براى افراد سالخورده ، زنان باردار و شیرده مبتلا به ناراحتی های معده مناسب نیست .

 

بیشتر بخوانید: چه خوراکی‌هایی دارای زینک هستند

 

زیاده روی در مصرف قارچ باعث غلظت خون می‎گردد.

 

کسانى که مبتلا به اختلال کلیه هستند باید مثل تمام مواد پروتئینى از مصرف زیاد قارچ خوددارى کنند.

 

کسانى که اختلال هاضمه دارند و یا از کبد علیل و رنجورند و یا کولیت روده دارند و یا به ورم مفاصل مبتلا هستند و یا به علت اسیداوریک موجود در خون مبتلا به نقرس شده اند نباید قارچ مصرف کنند.

 

مصرف قارچ از نگاه طب سنتی

افراد با مزاج یا معده‌های سرد و ضعیف باید در مصرف قارچ احتیاط کنند تا دچار نفخ، سنگینی، درد معده و قولنج نشوند. قارچ مزاج سرد و تر دارد و چون رطوبت نسبتا زیادی دارد برای افراد ساکن در مناطق گرمسیری و کسانی که کارهای سنگین بدنی یا مزاج گرم دارند، به منظور جلوگیری از افزایش حرارت بدن و معده و غلیان خون می تواند مفید باشد اما کسانی که عموما دارای فعالیت بدنی زیادی نبوده و گوارش و بدن ضعیفی دارند، یا سرد مزاجند و در اقلیم‌های سردسیری و فصول سرد قرار دارند، در مصرف آن نباید زیاده روی کنند که برایشان مضر است.

 

منابع: ایسنا- تبیان-باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.