2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
برای مهمانی شام رسمی چی بپزیم؛ دستور پخت 3 غذای عالی

برای مهمانی شام رسمی چی بپزیم؛ دستور پخت 3 غذای عالی

اگر مهمانی شام برگزار می‌کنید سعی داشته باشید یکی از سه نوع غذایی که در این مطلب معرفی شده است را در سفره‌تان داشته باشید.

دوات آنلاین -همه ما هر از گاهی مهمانی‌های رسمی برگزار می‌کنیم و معمولا در این نوع مجالس با برخی از مدعوین رودربایستی داریم. به همین دلیل می‌خواهیم سفره شام ما کاملا چشمگیر و در عین حال خوشمزه باشد. پس سراغ یکی از سه غذای مرصع پلو، شیرین پلو و ته چین گوشت بروید.

مرصع پلو برای مهمانی شام بسیار مناسب است

مرصع پلو؛ غذایی مناسب برای مهمانی‌های رسمی

اگر مهمانی رسمی دارید می‌ةوانید از مهمانان خود با مرصع پلو پذیرایی کنید.

 

مواد لازم برای ۱۰ نفر

برنج: یک و نیم کیلوگرم

مرغ: یک و نیم کیلوگرم

پیاز: ۳ عدد متوسط

کشمش پلویی: ۱۵۰ گرم

زرشک: ۱۵۰ گرم

شکر: ۳ قاشق غذاخوری

خلال بادام: ۱۵۰ گرم

خلال پسته: ۱۵۰ گرم

زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار لازم

گلاب: ۲ و نیم استکان

خلال پرتقال: ۷۵ گرم

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

کره و شکر: به مقدار لازم

 

مرصع پلو را چگونه درست کنیم

برای درست کردن مرصع پلو مجلسی ابتدا ترکیبات مرصع پلو را آماده کنید. برنج را بشورید و در آب و نمک خیس کنید. مرغ شسته شده را به صورت جوجه کبابی خرد کنید.

 

سپس زرشک، کشمش و خلال پوست پرتقال (که تلخی آن گرفته شده، روش گرفتن تلخی پوست پرتقال را در اینجا توضیح داده‌ایم) را به صورت جداگانه با کمی شکر و کره تفت دهید و کنار بگذارید. خلال پسته و بادام را هر به صورت جداگانه چند ساعت (اگر از شب قبل خیس کنید بهتر است) در گلاب خیس کنید و سپس با کمی کره تفت دهید، اما مراقب باشید تیره نشوند و نسوزند.

 

در یک ماهیتابه جداگانه پیاز‌ها را خلالی خرد کنید و تفت دهید. وقتی پیاز‌ها سبک شدند مقداری زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا هم پیاز‌ها سرخ شوند و هم طعم خامی زردچوبه گرفته شود. حالا تکه‌های مرغ که به صورت جوجه کبابی خرد کرده‌اید به پیاز‌ها اضافه کنید، نمک و فلفل هم اضافه کنید و مرغ را تفت دهید. وقتی رنگ مرغ‌ها طلایی شد مقداری آب بریزید و اجازه دهید مرغ خوب بپزد.

 

بیشتر بخوانید: دستور پخت باقالی پلو به شیوه رستوران‌ها

 

برنج را در آب جوش بپزید و آبکش کنید. با اولین ترک روی دانه‌های برنج آن را از روی شعله گاز بردارید و آبکش کنید. در یک قابلمه مناسب مقداری روغن بریزید و صبر کنید تا داغ شود. اگر ته دیگ نان یا هر ته دیگ دیگری دوست دارید (طرز تهیه انواع ته دیگ را در اینجا بخوانید) کف قابلمه بچینید و سپس یک لایه برنج بریزید.

 

روی لایه برنج مرغ‌ها را بریزید و یک لایه نازک خلال پوست پرتقال و بادام هم روی مرغ‌ها بریزید. باقی مانده برنج را روی این مواد اضافه کنید و برنج را به سبک همیشگی خودتان روی شعله ملایم گاز دم بگذارید. بعد از پخت برنج با کفگیر به آرامی مواد را هم بزنید و در ظرف مورد نظر سرو کنید. روی ظرف را با خلال پسته و بادام، زرشک، کشمش و خلال پوست پرتقال به روش دلخواه تزیین کنید.

 

چند نکته درباره مرصع پلو

*تفاوت مرصع پلو با شیرین پلو در چیست؟ یکی از مواد اصلی شیرین پلو، هویج است که در ترکیب مرصع پلو نیست؛ و دیگر اینکه در طرز تهیه شیرین پلو مواد را لایه لایه اضافه می‌کنند، اما در مرصع پلو مواد لایه لایه نیستند و خلال‌های مختلف در زمان تزیین روی مرصع پلو ریخته می‌شوند البته به جز یک لایه نازک خلال پوست پرتقال و بادام روی مرغ که با پلو دم می‌کشند.

 

*برای این‌که یک مرصع پلو خوشمزه و مجلسی و خوش عطر داشته باشید حتما از برنج ایرانی با کیفیت و مرغوب برای تهیه آن استفاده کنید.

 

*برای پخت مرصع پلو حتما از زعفران غلیظ و مرغوب استفاده کنید و در استفاده از زعفران دست و دلباز باشید.

 

*مرصع پلو را با گوشت گوسفند مثلا گوشت ماهیچه گوسفند هم به همین ترتیب می‌توانید درست کنید. در صورت دلخواه ماهیچه را جداگانه بپزید و کنار مرصع پلو بگذارید. به جای گوشت مرغ هم از گوشت بوقلمون می‌توانید استفاده کنید. استفاده از گوشت چرخ کرده به صورت قلقلی هم برای درست کردن مرصع پلو مرسوم است. استفاده از ران مرغ به صورت درسته یا ساق مرغ هم برای درست کردن مرصع پلو ایده خوبی است. در این صورت مرصع پلو را جداگانه درست کنید و ران مرغ را هم جداگانه سرخ کنید و کنار مرصع پلو بگذارید.

 

*به جای پوست پرتقال از پوست نارنج هم می‌توانید استفاده کنید. تلخی پوست نارنج را به همان روش پوست پرتقال بگیرید.

شیرین پلو از غذاهای جذاب برای مهمانی های رسمی است

پذیرایی از مهمانان شام با شیرین پلو

شیرین پلو از دیگر غذاهایی است که برای مهمان‌های رسمی بسیار مناسب است.

 

چی لازم داریم

سینه مرغ: ۱ عددکامل

برنج: ۳ پیمانه

پیاز: ۳ عدد

خلال پوست پرتقال: ۴ قاشق غذاخوری

خلال پسته و بادام: ۴ قاشق غذاخوری

زرشک: ۴ قاشق غذاخوری

هویج: ۳ عدد

گلاب: یک سوم پیمانه

روغن زیتون: به میزان لازم

زعفران: به میزان دلخواه

نمک: به میزان کافی

شکر: به میزان لازم

فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان کافی

 

دستور پخت شیرین پلو مجلسی

۱. ابتدا برنج را بشویید و چند ساعت در آب ونمک خیس کنید.

 

۲. سپس سینه مرغ را با کمی آب در حدی که روی گوشت را بپوشاند و به همراه مقداری نمک، فلفل و زردچوبه و همچنین یک عدد پیاز خرد شده می‌پزیم .

 

۳. در این فاصله خلال بادام و پسته را در گلاب خیس می‌کنیم. زرشک‌ها در آب خیس می‌کنیم و بعد ۲ عدد پیاز باقی مانده را رنده می‌کنیم و در یک تابه که روی حرارت قرار دادیم و مقداری روغن زیتون داخل آن ریختیم تا گرم شود تفت میدهیم تا سرخ شود.

 

۴. هویج‌ها را هم پوست می‌گیریم و به صورت خلال‌های ۲ سانتی متری خرد می‌کنیم و در یک تابه دیگر با کمی روغن تفت می‌دهیم تا هویج‌ها هم نرم شوند. بعد به هویج‌ها به اندازه ۱ الی ۲ قاشق غذا خوری شکر به همراه کمی زعفران و نصف پیمانه آب اضافه می‌کنیم و در تابه را می‌بندیم تا هویج‌ها خوب بپزد ولی له نشوند و وقتی آب هویج بخار شد باز هم با همان روغنی که داخلش است کمی تفتش می‌دهیم.

 

در همین زمینه: دستور پخت خورش فسنجان مجلسی را ببینید

 

۵. در مرحله بعد باید تلخی خلال پرتقال را از بین ببرید و برای این کار باید چند بار خلال‌ها را در آب بریزید و آب آن را خالی کنید و در مرحله بعد چند بار در آب جوش بریزید و بعد از یکی دو بار قل زدن آب جوش را خالی کنید. در در مرحله آخر ۳ تا ۴ ق غ شکر و کمی زعفران داخل آن بریزید و بگذارید تا آب آن کم شود ولی غلیظ نشود. بعد خلال‌ها را از آب جدا می‌کنیم و آب آن را کنار می‌گذاریم تا بعدا استفاده کنیم.

 

۶. در مرحله بعد مرغ پخته شده را از آب خارج می‌کنیم و به تکه‌های کوچک‌تر می‌بریم و این تکه‌ها را به تابه پیاز رنده شده و سرخ شده اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم. سپس زرشک‌ها را هم از آب خارج می‌کنیم تا آب آن گرفته شود و در کنار مرغ‌ها تفت می‌دهیم. دقت کنید بعد از اضافه شدن زرشک‌ها مدام هم بزنید تا زرشک نسوزد. سپس هویج و خلال پرتقال آماده شده را داخل تابه مرغ‌ها می‌ریزیم و هم می‌زنیم. در این مرحله باید مواد را تست کنید تا اگر احتیاج به شیرینی بیشتری داشت به آن شکر یا همان آب شیرینی که از خلال پرتقال کنار گذاشتیم اضافه کنیم .

 

۷. در تابه را ببندید و اجازه دهید همه مواد به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در کنار هم بپزند و ترکیب شوند. بعد ار ترکیب شدن مواد خلال پسته و بادام را هم از گلاب خارج می‌کنیم و به بقیه مواد اضافه می‌کنیم تا با هم مخلوط شوند.

 

۸. برنج را آبکش می‌کنیم و بعد از اینکه دم کشید و خواستیم سرو کنیم مواد شیرین پلو را به صورت لایه به لایه در ظرف مورد نظر به همراه برنج میکشیم.

ته چین گوشت برای مهمانی شام فوق العاده است

ته چین گوشت؛ یک غذای عالی برای مهمانی شام

اگر قصد دارید مهمانی رسمی برگزار کنید از ته چین گوشت غافل نشوید. این غذا تاثیر فوق العاده‌ای در رضایت مهمانان شما خواهد داشت.

 

مواد لازم

روغن     به میزان لازم

 پیاز       ۱ عدد

گوشت    ۶۰۰ گرم

زردچوبه به میزان لازم

نمک و فلفل سیاه    به میزان لازم

برنج      ۴ پیمانه

تخم مرغ  ۲ عدد

ماست چکیده         ۸ قاشق غذاخوری

کره        ۲۰۰ گرم

زعفران دم کرده     ۴ قاشق غذاخوری

خلال پسته           برای تزیین

خلال بادام            برای تزیین

خلال پوست پرتقال برای تزیین

 

دستور پخت ته چین گوشت

در قابلمه ای روی حرارت متوسط کمی روغن بریزید. پیاز را در آن تفت دهید تا نرم شود و سپس گوشت را اضافه کنید و تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. به آن ها فلفل سیاه، زردچوبه و آب اضافه کنید و بگذارید تا برای ۲ ساعت بپزد. می توانید به آن کمی زعفران دم کرده هم اضافه کنید. در پایان پخت به آن نمک بزنید. آن را کنار بگذارید تا خنک شود.

 

در این میان، فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کنید.

 

در قابلمه ای روی حرارت بالا مقداری آب بریزید و بجوشانید، برنج را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن بپزید. برنج را آبکشی کنید.

 

در همین زمینه: طرز پخت ته چین مرغ مجلسی را ببینید

 

در ظرفی مناسب، تخم مرغ ها را کمی بزنید. ماست، کره و ادویه ها (زعفران دم کرده، فلفل سیاه و نمک) را به آن اضافه کنید. برنج را در آن بریزید و خوب با هم مخلوط کنید.

 

کمی روغن در در ظرف مورد نظر(مخصوص فر) بریزید. نیمی از مایه ته چین را در آن بریزید. گوشت را به صورت لایه ای منظم روی آن بچینید و باقیمانده مایه ته چین را روی آن بریزید. ته چین را برای حدود ۱ ساعت در فر قرار دهید.

 

بعد از پخت آن را از فر خارج کنید و در ظرف مد نظر برگردانید. می توانید ته چین را با انواع خلال (پسته، بادام و پوست پرتقال) تفت داده تزیین کنید و سرو نمایید.

 

نکاتی که باید رعایت کنید

پیاز را خرد کنید.

 

از گوشت بدون استخوان استفاده کنید. آن را به سایز دلخواه خرد کنید. می توانید از گوشت بره هم استفاده کنید.

 

ببینید: تزیین سالاد؛ تصاویری از بهترین و زیباترین ایده‌ها

 

برنج را از قبل برای ۲ ساعت در آب نمک خیس کنید. قبل از استفاده آن را آبکشی کنید.

 

می توانید آن را در قابلمه و روی گاز هم بپزید.

 

منابع: مجله کوروش – ایرنا زندگی – عصر ایران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.