2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
دلایل افسردگی پاییزی و درمان آن چیست

دلایل افسردگی پاییزی و درمان آن چیست

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که در فصل پاییز دچار افسردگی می‌شوند توضیحات یک روان شناس را در این باره مطالعه کنید. به شما کمک زیادی می‌کند.

دوات آنلاین -افسردگی فصلی ممکن است سراغ خیلی از ما بیاید، بدون این‌که دلیل آن را بدانیم و مطلع باشیم که چه کار باید بکنیم تا از این وضعیت رها شویم.

 

افسردگی فصلی چیست

سودابه یوسفی روانشناس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره افتراق بین افسرگی معمولی و افسردگی فصلی اظهار داشت: در بعضی از فصول مثل پاییز به دلیل شرایط جوی برخی اختلالات خلقی در افراد به وجود می‌آید ولی اینکه هر کسی که در فصل پاییز و زمستان دچار اختلال خلقی باشد نمی‌توان صرفاً گفت که به افسردگی فصلی مبتلا شده است.

 

وی افزود: یکی از مهم ترین شرایط افسردگی فصلی این است که فرد در دیگر فصول سال این حالات را تجربه نمی کند. فرد باید حداقل ۲ سال متوالی بین پاییز و زمستان دقیقا در یک برهه زمانی خاص دچار افسردگی شود که مدت زمان این اختلال در هر فرد بستگی به شدت و حالات قبلی و معاینه بالینی فرد دارد. برخی افراد در کل زمان فصول پاییز و زمستان افسرده اند ولی برخی دیگر در برهه ای خاص در این فسول، افسردگی را تجربه می‌کنند.

افسردگی پاییزی چه دلایلی دارد

دلایل افسردگی پاییزی

یوسفی درباره دلایل ابتلا به این اختلال گفت: از نظر علمی دلایل مشخصی برای ایجاد این نوع افسردگی وجود ندارد اما برخی مطرح کرده‌اند که در فصول پاییز و زمستان، ترشح آنزیم‌هایی که برای خواب نیاز داریم افزایش پیدا می‌کند. به دلیل اینکه این آنزیم با تاریکی در ارتباط است و در پاییز و زمستان هوا زودتر تاریک می‌شود و فرد را خواب آلود می‌کند این خواب آلودگی، خود  باعث بروز افسردگی فصلی در فرد می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: چه کار کنیم که انسان شادی باشیم

 

یوسفی در ادامه افزود: نکته قابل ذکر اینست که افسردگی فصلی در فصل تابستان و بهار هم وجود دارد اما در پاییز و زمستان بخاطر بلند بودن شب ها و وجود نور کمتر این نوع افسردگی بیشتر است.

 

درمان افسردگی پاییزی

وی افزود: اولین قدم در درمان افسردگی خودآگاهی و احساس نیاز به روان شناس است ما باید حال خود را خوب نگه داریم . بعنوان مثال هرگاه در بدن احساس خستگی و کِرِختی و... داشتیم می‌توانیم با ورزش کردن بر آن غلبه کنیم. باید در کارهای خود برنامه ریزی داشته باشیم.

 

یوسفی ایجاد انگیزه برای آرام کردن و تمرکز ذهن(هیپنوتیزم) و رایحه درمانی را از دیگر راهکارهای جلوگیری و بهبود افسردگی دانست.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.